Gå til innhold

Hvordan takle angsten for krybbedød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er straks 3 måneder gammel. Frisk og rask, stor og sterk jente. Hun sover i samme seng som oss, enten i samsovingsmadrass, eller ved siden av meg med egen dyne. Alltid på ryggen. Likevel er jeg så uendelig redd. Noen dager klarer jeg å si til meg selv at hun er frisk og rask og at risikoen er minimal, mens andre dager tar angsten helt overhånd. "Det kan skje hvem som helst, man har aldri noen garanti". Tankene overstyrer meg helt. Noen netter blir jeg liggende våken ved siden av henne for å hele tiden ha kontroll på om hun puster. Når jeg merker at hun sover veldig tungt, så pleier jeg å riste henne i hånden for at hun skal skvette til og "våkne" litt. Som regel sovner jeg til slutt, når rasjonaliteten endelig når gjennom.

Idag er en vanskelig dag. Samboer har vært hjemmefra hele dagen, så jeg har ingen som kan be meg om å roe ned og forsikre meg om at alt er bra med den lille jenta vår. Er det noen her inne som har noen råd til hvordan jeg skal takle angsten? Skal det virkelig være sånn som dette helt til hun er utenfor fare?

Anonymous poster hash: abd78...799
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Vær så snill...

Skrevet

Har du noen spesiell grunn til denne angsten da, er det andre i familien din som har dødd i krybbedød, det ligger vel til visse familier?

Sjansen for at det skal skje er jo forsvinnende liten, er det ikke rundt 10 barn i året som dør av krybbedød, det er jo mange ting som er mye farligere for et barn enn å sove...

Kanskje du skal snakke med legen din om dette, angst er jo ofte irrasjonell, kanskje du trenger noen å snakke med eller medisiner en periode?

Anonymous poster hash: 2d8a3...6c2
Skrevet

Har du noen spesiell grunn til denne angsten da, er det andre i familien din som har dødd i krybbedød, det ligger vel til visse familier?

Sjansen for at det skal skje er jo forsvinnende liten, er det ikke rundt 10 barn i året som dør av krybbedød, det er jo mange ting som er mye farligere for et barn enn å sove...

Kanskje du skal snakke med legen din om dette, angst er jo ofte irrasjonell, kanskje du trenger noen å snakke med eller medisiner en periode?

Anonymous poster hash: 2d8a3...6c2

Nei, er ingen i familien, så vidt jeg vet. Har i hvert fall aldri hørt om det. Jenta er født i uke 39 og veide 3,9 kg, så hun er vel ikke i faresonen sånn sett heller, men det er så innmari vanskelig å være rasjonell... Det er i hvert fall godt å høre deg si at sjansen er forsvinnende liten, og akkurat nå er det dét jeg trenger, ord som kan hjelpe meg her og nå. Tenkte jeg skulle ta det opp med helsesøster på 12ukers-kontrollen, men det er to uker til og hjelper meg ikke akkurat nå, dessverre..

Skrevet

Jeg kjøpe en pustemonitor. Den kostet en del men var verdt alle pengene for meg!

Anonymous poster hash: 0dece...385
Skrevet

Hadde det også sånn med førstemann, det gikk seg til etterhvert. Når andremann kom, var all angst blåst tydeligvis, for jeg sovna rett som det var under nattamming og våkna med ungen i armkroken,hengende fast i puppen under samme dyne, huff, ikke så smart,men det gikk jo bra, og hun kosa seg bare verre, der hun lå. Ikke ble hun for varm heller ,da hun var en kald unge, som faktisk var prematurt.

Det var jo sånn ungene overlevde vinterstid i gamle dager:)

Jeg tenker så lenge dere ikke røyker og tar alle forholdsregler som dere tydeligvis gjør, så er jo sjansen forsvinnende liten.

Prøv å slapp av, du kan ikke ligge våken, det blir bare stress.

Kjøp sånn monitor som mange anbefaler:)

Anonymous poster hash: b0a74...8d2

Skrevet

Jeg kjøpe en pustemonitor. Den kostet en del men var verdt alle pengene for meg!

Har hørt det ikke anbefales til friske barn, fordi alarmen kan gå av ved en feil og skape mer angst enn å gjøre nytte for seg? Hvor mye kostet det?

Skrevet

Har hørt det ikke anbefales til friske barn, fordi alarmen kan gå av ved en feil og skape mer angst enn å gjøre nytte for seg? Hvor mye kostet det?

Den gav aldri falsk alarm her ihvertfall. Jeg betalte vel ca 3000 kroner? Den var verdt sin vekt i gull for meg altså. Fra å ikke sove om natta til å sove godt om natta.

Skrevet

Hadde det også sånn med førstemann, det gikk seg til etterhvert. Når andremann kom, var all angst blåst tydeligvis, for jeg sovna rett som det var under nattamming og våkna med ungen i armkroken,hengende fast i puppen under samme dyne, huff, ikke så smart,men det gikk jo bra, og hun kosa seg bare verre, der hun lå. Ikke ble hun for varm heller ,da hun var en kald unge, som faktisk var prematurt.

Det var jo sånn ungene overlevde vinterstid i gamle dager:)

Jeg tenker så lenge dere ikke røyker og tar alle forholdsregler som dere tydeligvis gjør, så er jo sjansen forsvinnende liten.

Prøv å slapp av, du kan ikke ligge våken, det blir bare stress.

Kjøp sånn monitor som mange anbefaler:)

Anonymous poster hash: b0a74...8d2

Takk for svar. :) Det hender jeg sovner under nattamming jeg også, og så våkner jeg og ser hun sove på siden med ansiktet inn i puppen min, og da får jeg helt hetta og tenker et lite sekund at jeg sikkert har drept henne. For noen uker siden skulle jeg ut og sjekke på henne da hun sov ute i vogna, og som vanlig ristet jeg henne i hånda for å vekke henne litt. Hun må ha sovet veldig tungt, for hun reagerte ikke, selv om jeg prøvde gjentatte ganger. Jeg prøvde også å riste litt i kroppen hennes mens hun lå i vogna, og hun reagerte ikke på det heller. Et par sekunder trodde jeg faktisk hun var død. Ble helt lamslått, skrek inn til samboer, han kom ut, løftet henne opp av vogna, og bæm, der var hun våken. Alt var tilsynelatende bra med henne, men jeg synes det er skummelt at hun sover SÅ tungt, og etter denne hendelsen har angsten tatt helt av.

Skrevet

Den gav aldri falsk alarm her ihvertfall. Jeg betalte vel ca 3000 kroner? Den var verdt sin vekt i gull for meg altså. Fra å ikke sove om natta til å sove godt om natta.

Hm... Kanskje jeg skulle overtalt samboer til å investere i en slik en.. Er eeegentlig vanvidd så lenge barnet er friskt, men angst er angst, og det ville hjulpet meg enormt å ha litt bedre kontroll.

Skrevet

Hm... Kanskje jeg skulle overtalt samboer til å investere i en slik en.. Er eeegentlig vanvidd så lenge barnet er friskt, men angst er angst, og det ville hjulpet meg enormt å ha litt bedre kontroll.

Jeg syntes ikke det er vannvidd. Den redselen er forferdelig og for meg var det så enkelt å gjøre noe med. Den forandret hele barselperioden min. Jeg tenkte litt sånn at det beste for babyen er jo at mamma har det bra og for meg var ikke 3000 kr all verden (ikke missforstå, det er mye penger) og absolutt en god investering.

Skrevet

Jeg syntes ikke det er vannvidd. Den redselen er forferdelig og for meg var det så enkelt å gjøre noe med. Den forandret hele barselperioden min. Jeg tenkte litt sånn at det beste for babyen er jo at mamma har det bra og for meg var ikke 3000 kr all verden (ikke missforstå, det er mye penger) og absolutt en god investering.

Forstår helt klart at den var verdt pengene, det tror jeg absolutt den hadde vært for meg også.. Men i min verden er 3000 kroner dessverre veldig mye penger akkurat nå, og jeg vil jo helst overkomme angsten min uten å gå så drastisk til verks, hvis du skjønner. Men helt klart, babyen har det best når mamma kan slappe av og sove godt.

Skrevet

Jeg kjøpte min brukt på finn.no å fikk heller ikke falske alarmer.

Jeg betalte 800 kr.

Skrevet

Jeg ser jo nå at den koster rundt 1200 kroner ny. Så jeg må huske feil ang prisen som jeg trodde var ca 3000 kroner. Mulig min ble litt dyrere pga toll og postsatsen? 

Men det er jo mye billigere enn 3000 kr da!

Skrevet

Jeg hadde det likt som deg med mitt første barn. Da jeg skulle ha nr 2, fortalte jordmor på helsestasjonen om probleme. Fikk da låne pustemonitor gjennom sykehuset. Endte opp med å levere den tilbake ubrukt, da det ble mye bedre. Men det gikk altså an å låne. I oslo var dette.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Har selv mistet et søsken i krybbedød og jeg var såpass gammel (7år), at jeg husker det veldig godt. Har derfor hatt store problemer i forhold til egne barn. Men det har gått seg til.. Ble lite søvn på meg når ungene var under året, men etterhvert klarte jeg å slappe litt mer av. Kan fremdeles bråvåkne på natta og må sjekke minstemann på snart 2 år. Men det skjer sjeldnere og sjeldnere.

Har vel egentlig ikke noen gode råd å komme med. Men om angsten din er helt overveldende så anbefaler jeg å snakke med noen om det.

Mamma og pappa fikk pustemonitor når nestemann ble født, men den gjorde bare vondt værre. Mye falsk alarm. Men dette er jo over 20 år siden. Teknoligien er nok kommet et hakk videre siden da :) Så invister i en sånn om det får deg til å slappe av :) Eller hør om det er mulig å få låne en.

Anonymous poster hash: 073c5...bb2

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Har selv mistet et søsken i krybbedød og jeg var såpass gammel (7år), at jeg husker det veldig godt. Har derfor hatt store problemer i forhold til egne barn. Men det har gått seg til.. Ble lite søvn på meg når ungene var under året, men etterhvert klarte jeg å slappe litt mer av. Kan fremdeles bråvåkne på natta og må sjekke minstemann på snart 2 år. Men det skjer sjeldnere og sjeldnere.

Har vel egentlig ikke noen gode råd å komme med. Men om angsten din er helt overveldende så anbefaler jeg å snakke med noen om det.

Mamma og pappa fikk pustemonitor når nestemann ble født, men den gjorde bare vondt værre. Mye falsk alarm. Men dette er jo over 20 år siden. Teknoligien er nok kommet et hakk videre siden da :) Så invister i en sånn om det får deg til å slappe av :) Eller hør om det er mulig å få låne en.

Anonymous poster hash: 073c5...bb2

Så forferdelig grusomt. :( Får helt vondt bare jeg tenker på det. Uff, tankene er så utrolig vonde, og så vanskelig å holde styr på.. Synes hun sover så tungt, pustebevegelsene på brystet hennes er så små at jeg må gå helt inntil henne for å se at brystkassen faktisk går opp og ned..

Skal sjekke litt rundt om jeg kan få lånt en fra Ullevål eller noe, så jeg kan få slappet litt mer av. Teknologien har nok heldigvis kommet litt lengre siden den gang ja, ser det er flere her som sier at de ikke hadde noen falske alarmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...