Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**

Anbefalte innlegg

Helt enig :) Jeg synes de som opplever det skal få lov å fortelle det, men utover det så trenger vi ikke å fokusere på det som er trist å negativt (bortsett fra at vi er kvalme, har vondt i puppene, er ekstremt trøtte osv da :P hihi ).
Man blir automatisk bekymret når man leser sånt - og hvis man vil ha informasjon så finner man det ved et kjapt googlesøk :) Det er trist og vondt at det må oppleves, og jeg mener ikke at det ikke skal snakkes om - men akkurat nå er vi i en sårbar periode - og det går som regel bra! Det går bra denne gangen, sant jenter? :)

Fortsetter under...

Synes også at de som opplever det skal få fortelle det, dumt hvis noen bare forsvinner fra gruppen uten et ord.

Jeg har opplevd det en del ganger, så er vel over den å bli bekymret når jeg leser andre som går igjennom det, men skjønner det godt for dere som aldri har opplevd å miste.

Tror og håper det går bra denne gangen, til tross for at jeg har vært maks uheldig tidligere :)

Synes også at de som opplever det skal få fortelle det, dumt hvis noen bare forsvinner fra gruppen uten et ord.

Jeg har opplevd det en del ganger, så er vel over den å bli bekymret når jeg leser andre som går igjennom det, men skjønner det godt for dere som aldri har opplevd å miste.

Tror og håper det går bra denne gangen, til tross for at jeg har vært maks uheldig tidligere :)

Enig i at man skal få fortelle dette hvis det skulle skje i dette svangerskapet. Vi vil jo ikke bare miste noen fra gruppen her, helt plutselig. Men jeg tenker at tidligere opplevelser, ikke trenger å utbroderes. Da kan man skrive i egne forum eller på PM.

Jeg har stor medfølelse for de som har opplevd dette, jeg hadde nok blitt fullstendig knust om det hadde vært meg. Men alt til sin tid og sted. At man har blødninger, eller er bekymret, det må man gjerne skrive. Å høre om brunt utflod gjør ikke meg (personlig) noe. Men å høre for mye om det som har skjedd tidligere, gjør at jeg blir mer bekymret enn jeg nok vanligvis ville blitt. 

Igjen, det er kanskje bare jeg som er litt sær her. Men er 21, ingen mulighet for tidlig UL, ingen tidligere svangerskap, og over middels bekymret. 

Helt enig!! :)

Mener ikke å skremme noen av dere, men det er nå en gang slik at dette er en del av min historie.. Livet er brutalt innimellom - men hverken skilsmisse eller MA er smittsomt selv om statistikken er der til realitetsorientering...

Ingenting som tilsir at det trenger å gjenta seg, men hvis flertallet mener at det kun er rom for "solskinn og blomster" i denne tråden så melder jeg meg nok stille ut for jeg synes det bør være rom for både sorger og gleder. De fleste av oss vil det gå gulle godt for! :)

Annonse

Selvsagt skal de være mest positivt, men når noen er engstelig for ma så må de vel nesten få lov til å spørre om det? Og vi som har opplevd ma svarer selvsagt for å gi svar men også for å berolige. Både jeg og apex sa vel at sjansen for at det skal skje er liten. Men for all del det er vel ingen som ønsker å snakke kun om bekymringer hele tiden. Allikevel så kan jeg ikke se at at det er noe galt med å spørre og be om støtte rundt ma. Nå er det ikke så lenge til vi er over i 2. Tri og da kan vi puste ut. I alle fall for denne bekymringen. 😉

Lurer på noe helt annet.. Spiste akkurat røkt skinke til lunsj fra Subway.. Kom på etterpå at det kanskje ikke var så lurt. Er det farlig for oss gravide?

Anonymous poster hash: 69a21...7a5

Skinke er helt fint å spise. Det sies at man bare ikke skal la pakken ligge for lenge i kjøleskapet og ikke bruke den om man nærmer seg utløpsdato. Spekemat derimot bør du ikke spise.

Det er jo alltids vanskelig å vite om restauranter og lignende har bra rutiner og renhold, men jeg vil jo tro at steder som subway både har vasket grønnsaker og har gode råvarer. Det går helt sikkrert bra! 😊 du skal ha veldig uflaks om du får listeria eller toksmo akkurat når du er gravid, men det er lurt å se Ann stedet man bestiller fra event retten man bestiller.

Jeg pleier å be de sjekke før jeg bestiller event vaske ekstra. Men jeg er nok litt over snittet nøye.

Ikke tenk mer på dette. Det går bra! 😊

Skriver ikke så offe her inne, men leser hvær dag<3 så jeg sier til alle dere som er ny og som har bikket 12ukersen eller har vært på UL og sett bankende hjerter og sprellende bein: gratulerer så mye :D

Hærlig å lese om alt det positive!

Men synes på en måte også at det er godt å lese om det som ikke er så positivt, for av de som bekymrer seg og gjerne opplever en blødning, er det utrolig godt å snakke med andre som har opplevd det og høre om positive utfall! Opplevde jo det selv da eg var rundt 5 uker! Nå er eg 11+1 så det er søren meg ikke lenge til jeg også bikker 12ukersen :D weee!!! Skal på en liten ferie tur fra søndag til søndag neste uke og uken etter skal jeg på ultralyd og håper å se en frisk og sprellende liten baby<3

For meg som er førstegangs så lærer jeg også veldig mye av både bekymringene og gledene til dere andre!! Så føler meg litt mere forberedt ;)

I dag har jeg forresten en vond dag! La meg i går med DEN (luft)kulen på magen og håpte luften skulle finne veien ut iløpet av natten, men våknet med intense smerter i magen i dag, bestemte meg for å gå til busstoppet lengst unna (20min gange) da jeg skulle til jobb for å håpe at det ble enklere å få ut litt luft... Hjalp ikke stort.. Har fått ut litt luft utover dagen, men det er ikke mye... Å det svir når jeg klarer det (haha...gufs) og så lukterdet pest å fader! Syre! Råttent kjøtt med eddik.... (Aldrig opplevd maken!) kjennes ut som jeg har svelgt et skrin med knappenåler!

(Beklager detaljene, men godt med en klage utblåsning når jg ikke får til noen andre utblåsninger...:P

Håper som alltid at alle dere andre har en mye bedre dag og at dere NYTER at det vokser et lite menneske i lagene deres!!! Fokuset på at det er aller størst sjangs for at det går bra med den lille skatten i magen!! Den blir jo påvirket av vårt humør så hvorfor ikke påvirke den med positivitet :P

KLEM til ALLE <3

Jeg er 12+1 i dag og føler meg allerede litt lettere. Skuldrene er senket og føler jeg kan slappe av litt. Bare 6 dager til 2 trimester banker på døra og jeg ønsker det trimesteret hjertelig velkommen!! Nå sitter jeg på toget hjem og er dødssliten i hodet etter en MEGET pratsom kunde som i tillegg luktet sterkt hodebunn. Er rart å ville bli frisør når man ikke liker hodebunnlukt, men det er vel bare en liten del av hele faget. :) Nå skal jeg hjem å slappe av!!!

Annonse

• Gratulerer så mye til dere som bikker 12!!! :tommelopp:
  • Jeg har 3,5 uker igjen til den magiske grensen, men syns tiden går veldig fort. Jeg er i uanstendig god form, puppene verker ikke lenger og ikke er jeg kvalm. Sist hadde jeg ingen symptomer i det hele tatt, så blir ikke veldig stresset av at formen er så god. For min del syns jeg at folk må få skrive om det som opptar dem i dette forumet, det er kanskje ikke så mange andre steder man kan ta opp de temaene når man er i 1. trimester? Syns også at de som har erfaringer med sa/ma må få kunne fortelle hvordan det har artet seg. Jeg har vært heldig og ikke opplevd det, og blir ikke så påvirket av andres historier. Jeg slet imidlertid veldig med ammingen på første barnet, og ble nok moderat deprimert like etter fødselen. Gikk over i løpet av tre måneder, men var nok verste perioden i livet mitt. Håper ikke denne barseltiden blir lik, for å si det sånn. Gruer meg også til å være så avsindig trøtt at det gjør vondt i hver celle i kroppen. Og til å bli tjukk, fordi jeg er lat og glad i søtt og i allefall sist lot alle hemninger fare hva kosthold angår.

Men dere: kan noen av dere fortelle meg hva genetisk veiledning er? Har blitt kalt inn til en slik time på sykehuset. Jeg ønsker bare en tidlig ul, men bør vel kanskje slå til på alt hva helsevesenet tilbyr?

• Gratulerer så mye til dere som bikker 12!!! :tommelopp:
  • Jeg har 3,5 uker igjen til den magiske grensen, men syns tiden går veldig fort. Jeg er i uanstendig god form, puppene verker ikke lenger og ikke er jeg kvalm. Sist hadde jeg ingen symptomer i det hele tatt, så blir ikke veldig stresset av at formen er så god. For min del syns jeg at folk må få skrive om det som opptar dem i dette forumet, det er kanskje ikke så mange andre steder man kan ta opp de temaene når man er i 1. trimester? Syns også at de som har erfaringer med sa/ma må få kunne fortelle hvordan det har artet seg. Jeg har vært heldig og ikke opplevd det, og blir ikke så påvirket av andres historier. Jeg slet imidlertid veldig med ammingen på første barnet, og ble nok moderat deprimert like etter fødselen. Gikk over i løpet av tre måneder, men var nok verste perioden i livet mitt. Håper ikke denne barseltiden blir lik, for å si det sånn. Gruer meg også til å være så avsindig trøtt at det gjør vondt i hver celle i kroppen. Og til å bli tjukk, fordi jeg er lat og glad i søtt og i allefall sist lot alle hemninger fare hva kosthold angår.
Men dere: kan noen av dere fortelle meg hva genetisk veiledning er? Har blitt kalt inn til en slik time på sykehuset. Jeg ønsker bare en tidlig ul, men bør vel kanskje slå til på alt hva helsevesenet tilbyr?</p>

Så nydelig å være i god form! Nyt det til det fulle du. Alle graviditeter er ulike. Jeg er uheldig og er på den andre siden av skalaen. Man er ikke mer eller mindre gravid av den grunn. 🌞

Når det gjelder amming så synes jeg at det har tatt helt overhånd. Ikke misforstå meg for jeg er jo absolutt for amming. Om det går... Men har flere venninner som har slitt veldig - og omtrent satt sin egen helse og barnets vektoppgang på spill (en av dem gikk så lite opp at det så biafra/ Afrika-sykt ut, men helsestasjonen bare kjeftet og sa at de måtte få det til. Ehhh... Akkurat som om de ikke prøvde). Skjønner godt at det var trist. Min svigermor gav meg en tirade før jeg fødte min første om at hvis det ble problemer med ammingen så skulle jeg ikke ta på vei. Hun strevde og gråt med alle sine tre barn, og sa at de vokste fint opp bare på flaske alle tre. Ingen allergier og kloke folk med god utdannelse. Det tror jeg hjalp meg litt.

Jeg fikk til ammingen med en gang, men gikk ganske fort tom (masse melk de første tre mnd og deretter måtte jeg spe på med flaske fordi de rett og slett var mye mer sultne (fulgte alle råd om ekstra pumping og amming oftere osv men det ble allikevel ikke nok). Førstemann følte jeg nesten at jeg var incestuøs med da jeg tvang han til å amme (selv om han absolutt ikke var interessert mer) til 10mnd. Med datteren sluttet jeg før. Kuttet helt ved ca 8 mnd for da startet den samme tvangen hvor hun ikke ville mer... Håper ammingen går bedre denne gangen. Og hvis ikke så håper jeg at du klarer å ikke ha dårlig samvittighet! Du er jo ikke en dårlig mor selv om kroppen ikke produserer så mye melk eller barnet ikke vil drikke. Heia deg!

Jeg synes det høres ut som du skal samme sted som legen min sendte henvisning til i dag. Er du over 38 år eller har en risikosvangerskap? Jeg mener at du får ultralyd tatt av genetiske ekspertleger. Dvs en nøyere ultralyd enn Vanlig. Dessuten så tar de blodprøve for å se etter indikasjoner på at det er genetiske avvik. Det er ikke 100% men det beste prøvene man kan få for å se om noe skulle være annerledes enn et normalt foster. Det er vanligvis på Rikshospitalet i Oslo (finnes noen på Ullevål som hospiterer fra riksen).

Jeg er kanskje en av de som har mistet noen ganger, i MA, men jeg er forsåvidt enig med de som mener at dette ikke er riktige tråden å ta opp tema i.

En ting er å informere hvis det går galt og en ikke lenger er en del av desemberbarna, men å fiske etter opplysninger om MA og SA her inne er unødvendig :)

Det er egne forum og tråder om abort og Habituell abort om noen lurer -still spørsmål der! :)

La jentene her få dele solskinnshistoriene sine her, uten å måtte lese om MA og SA.

Misforstå meg rett, jeg er av den oppfatning av at alle burde få fortelle om sin historie, om denne graviditeten! :)

Selv har jeg mistet flere ganger og er forferdelig bekymret, men synes fokuset her inne burde være på babyene som kommer i desember! <3

Jeg synes så absolutt det bør være rom for både å lufte bekymringer og gleder her, jeg fikk selv noen gode tilbakemeldinger her tidligere i uken når jeg trengte det:-) Det jeg tror menes her, er at det ikke er alle som orker å høre for mange detaljer om tidligere ma/sa, fordi de bare blir bekymret. Men det må likevel være rom for alle her inne. Jeg personlig synes ikke det gjør så mye å høre om andres erfaringer, men skjønner samtidig godt de som blir skremt:-)

Grattis med 12+0, Mamma til Emma! Jeg følger etter om to uker;-)

Men dere: kan noen av dere fortelle meg hva genetisk veiledning er? Har blitt kalt inn til en slik time på sykehuset. Jeg ønsker bare en tidlig ul, men bør vel kanskje slå til på alt hva helsevesenet tilbyr?</p>

Heisann! :)

Fikk informasjon tilsendt med brevet da jeg ble innkalt til tidlig UL på grunn av alder (duotest) og de linket til denne nettsiden. www.nhi.no/graviditetsorakelet og der står det greit forklart hva som undersøkes. :)

Jeg bor langt unna Oslo, så mine blodprøver er på vei til Trondheim så de er klare til jeg skal på UL ved en av overlegene på mitt sykehus.

Heisann! :)

Fikk informasjon tilsendt med brevet da jeg ble innkalt til tidlig UL på grunn av alder (duotest) og de linket til denne nettsiden. www.nhi.no/graviditetsorakelet og der står det greit forklart hva som undersøkes. :)

Jeg bor langt unna Oslo, så mine blodprøver er på vei til Trondheim så de er klare til jeg skal på UL ved en av overlegene på mitt sykehus.

Ah, takk for sidehenvisning. Føler meg ekstra gammal når det er andre tilbud enn sist:) men det går vel bra.

Nysj, slutt å tull!! ;) Vi e flere gamlisa her og det e godt å bli passa litt ekstra på! Har du fått dato for time? :) Gleder meg til å få vår "date" unnagjort, spent på å få se lillingen igjen og håper på at alt er gulle godt denne gangen.

Har spart linken, det kan jo hende det dukker opp litt ny informasjon.. Og som sykehusansatt har jeg også tilgang til masse forskning/artikler via helsenett. :) Får kose meg med det en dag det er rolig på jobb!

Jeg tenker at dere som er bikket 30 eller 35 ikke er gamle. Og det må dere virkelig ikke tenke!! Så lenge man har kjærlighet å gi, så spiller det jo ikke noe rolle om man er sort, hvit, homo, hetro, mann, dame, gammel eller ung! 

At man er glad i de små barna er det viktigste! 

Jeg er som sagt 21(blir 22 i sommer), og min mann blir 33 i sommer. Så det er noen her inne som er i andre enden av skalaen også! 

Gleden man føler er uansett det viktigste :D

Ååhh.. Vet at UL legen sa jeg måtte være forberedt på det pga lavtliggende morkake, MEN det er ikke gøy med brun utflod når man er 12+1... Tar det med mer senkede skuldre nå, men man kan ikke la være å lure.. Åååååhhhhhhhh!!! Frustrerende!!

Noen her som jobber natt/ eller har gjort i tidligere svangerskap? Jeg gjør, men har vært sykemeldt siden kvalmen/oppkast tok over livet mitt :( Lurer bare på hvordan dere klarer dere på natta, siden jeg er så ekstrem trøtt uansett hvor mye jeg sover på dagen!!!

Jeg synes så absolutt det bør være rom for både å lufte bekymringer og gleder her, jeg fikk selv noen gode tilbakemeldinger her tidligere i uken når jeg trengte det:-) Det jeg tror menes her, er at det ikke er alle som orker å høre for mange detaljer om tidligere ma/sa, fordi de bare blir bekymret. Men det må likevel være rom for alle her inne. Jeg personlig synes ikke det gjør så mye å høre om andres erfaringer, men skjønner samtidig godt de som blir skremt:-)

Grattis med 12+0, Mamma til Emma! Jeg følger etter om to uker;-)

Selvfølgelig må det være rom for alle! :)

Men det vi har til felles her inne er jo termin i løpet av desember. Det er klart at noen bekymrer seg, men hva med å starte en egen tråd ang dette da så slipper de som ikke vil å lese? Kan ikke forstå at det kan være så problematisk? Forstår at det kan være greit å dele bekymringer, men å be om utbrodeende info om MA pga at man generelt bekymrer seg (uten grunn?)kan vel strengt tatt taes i en annen tråd! Jeg for min del har en reell bekymring ang akkurat dette og har derfor valgt å holde meg unna de trådene/ forumene. Håpet denne kunne dreie seg om det å kunne glede seg til termin.

Ønsker ikke å tråkke noen på tærne, og tror ikke at noen av de som spurte eller svarte mente noe vondt med det, men dette er min mening om saken.

Ååååh jeg er så oppblåst! Da jeg våknet i dag tidlig hadde jeg vondt i magen pga luft. Nå ligger jeg her og håper at samboer går i dusjen snart sånn at jeg kan lette på trykket. Føler meg som en rund bolle :-/

Skal på første kontroll på fredag, gruer meg til å veie meg :-(

Ultralyd på tirsdag. Det gleder jeg meg til, aldri kommet så langt tidligere :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...