Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Hun har feber hver dag (kveld) på mellom 38.5 - 39.5. I fin form på dagtid, men sliten og varm med feber på ettermiddag og kveld. Vanlig? Normal CRP. Stygg hoste da, som har vart noen uker. Hatt feber like lenge.
Honningmelon Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Nei, det er ikke vanlig eller normalt hvis hun har hatt feber i flere uker. Hva sier legen til at hun har feber hver kveld da?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Ikke for å skremme, men kreft kan gi feber hver dag i lang tid Anonymous poster hash: d8a74...5d5
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2014 Legen mener det er normalt for barnehagebarn å ha langvarig feber, og siden CRP er negativ er hun frisk sier de. Synes det er rart at hun er feberfri helt til kl. 15.00 ca nå hun hentes i barnehagen. De ringer i hvert fall aldri og ber meg hente febersykt barn. Hun er i fin form og i godt humør i barnehagen. Ikke har hun lange dager lenger heller da jeg har fått redusert stilling etter barnehagestart.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 Har aldri hørt om før... Kan da ikke være normalt å ha feber hver dag? Men det spørs jo hvor lenge dette har vart da. Er det snakk om noen få uker, eller er det over måneder? Hva sier legen da? Jeg regner sterkt med at du har tatt dette opp med en lege! Anonymous poster hash: 3ff98...6ee
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2014 Selvfølgelig har jeg vært hos lege, har da ikke tatt CRP på henne selv Vært hos lege 3 ganger og hos legevakt 1 gang. Det er snakk om 4 uker, snart 5. Har kanskje hatt 3 feberfrie dager i denne perioden. De sier det er normalt, men det har jeg vanskelig for å tro.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 Høres veldig rart ut, er det tatt litt mer omfattende blodprøver eller bare crp? Har du prøvd å holde henne hjemme over en litt lengre periode? Anonymous poster hash: c73b6...d22
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Vår sønn har hatt feber i snitt hver tredje dag de siste 5-6 ukene. Vi syns jo det var helt merkelig og likte ikke dette. Men flere leger har sagt at det er normalt. Det er visst bare virus etter virus som kommer som perler på en snor. Barn skal visstnok innom 40 forskjellige typer virus, noen barn må innom mange på kort tid tydeligvis. Crp hos han var også normal. Anonymous poster hash: 61729...1a3
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2014 Det er kun tatt CRP. De sier at blodprøve av så små ikke gir "riktige" (nøyaktige??) resultater..... Ikke vet jeg, men begge legene vi har snakket med sier det samme. Har ikke hatt henne hjemme over en lengre periode etter at hun startet i barnehagen og dette startet nei. Hun er jo frisk og rask på dagtid, så da er hun i barnehagen de timene jeg er på jobb. Vil heller mase meg til utredning enn å begynne å "forske" på dette selv og holde henne hjemme.
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2014 Vår sønn har hatt feber i snitt hver tredje dag de siste 5-6 ukene. Vi syns jo det var helt merkelig og likte ikke dette. Men flere leger har sagt at det er normalt. Det er visst bare virus etter virus som kommer som perler på en snor. Barn skal visstnok innom 40 forskjellige typer virus, noen barn må innom mange på kort tid tydeligvis. Crp hos han var også normal. Anonymous poster hash: 61729...1a3 Tusen takk for svar, godt å høre at det er flere som får denne tilbakemeldingen. Hvor lang tid tok det før gutten din ble frisk?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Sier ikke at du ikke skal mase om evt utredning, men du kan jo se om det blir bedre med noen dager hjemme? Skal jo i utgangspunktet ha feberfri dag? Hvordan tar du tempen forresten? Anonymous poster hash: c73b6...d22
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2014 Blir ikke bedre etter en helg hjemme (barnehagefri fredag, lørdag og søndag). Ja de skal ha feberfri dag, men barnehagen godtar at hun kommer så lenge hun er frisk og rask i barnehagen. Tar tempen med vanlig termometer i stumpen
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Få sjekket ørene hennes. Kan være væske i mellomørene. "ikke syk, men litt syk likevel"..... Anonymous poster hash: 88373...403
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #14 Skrevet 25. mars 2014 Ikke for å skremme, men kreft kan gi feber hver dag i lang tidAnonymous poster hash: d8a74...5d5 Ikke for å skremme ... ?? Hva var meningen da ? Anonymous poster hash: d160e...85b
Honningmelon Skrevet 25. mars 2014 #15 Skrevet 25. mars 2014 Dette svaret av legen bør du ikke slå deg til ro med. Jeg hadde ikke gått ut fra legen før det hadde blitt gjort noe mer for å finne ut av dette. Jeg hadde aldri klart å slå meg til ro med at det er normalt å ha feber i 5 uker.
Honningmelon Skrevet 25. mars 2014 #16 Skrevet 25. mars 2014 Ikke for å skremme, men kreft kan gi feber hver dag i lang tidAnonymous poster hash: d8a74...5d5 Ikke for å skremme ... ?? Hva var meningen da ? Anonymous poster hash: d160e...85b Det var nok ikke sagt for å skremme, men for å opplyse om at langvarig feber er noe som bør sjekkes opp. Kreft kan være årsaken i noen tilfeller. Sannsynligvis er det ikke det, men jeg syns det bør sjekkes opp.
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 25. mars 2014 Få sjekket ørene hennes. Kan være væske i mellomørene. "ikke syk, men litt syk likevel"..... Anonymous poster hash: 88373...403 Men det er vel smertefullt? Vil fastlegen se det eller bør hun henvises til ørespesialist?
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #18 Skrevet 25. mars 2014 Dette svaret av legen bør du ikke slå deg til ro med. Jeg hadde ikke gått ut fra legen før det hadde blitt gjort noe mer for å finne ut av dette. Jeg hadde aldri klart å slå meg til ro med at det er normalt å ha feber i 5 uker. Nei jeg greier ikke slå meg til ro med det, men kan jeg bestille time til andre enn fastlegen? Bare si det når jeg ringer at jeg vil ha time til en annen?
Honningmelon Skrevet 25. mars 2014 #19 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Dette svaret av legen bør du ikke slå deg til ro med. Jeg hadde ikke gått ut fra legen før det hadde blitt gjort noe mer for å finne ut av dette. Jeg hadde aldri klart å slå meg til ro med at det er normalt å ha feber i 5 uker.Nei jeg greier ikke slå meg til ro med det, men kan jeg bestille time til andre enn fastlegen? Bare si det når jeg ringer at jeg vil ha time til en annen?Er ikke sikker på hvordan det er med time til andre leger. Men, du får bare si det som det er at du ønsker en annen leges vurdering. Om ikke du kommer noen vei får du ta en tur på legevakta når hun har feber på kvelden. Desverre er det slik at man ofte må stå på selv for å komme videre med undersøkelser. Du må ikke gi deg på at du skal ha henne skikkelig undersøkt. Se i ører (min eldste gikk med ørebetennelse lenge som ikke var spesielt smertefull), lytte på henne, ta urinprøve, se i halsen. Og i tillegg be om at det tas blodprøver. Du må bare kreve. Om legen mener det ikke er nødvendig så spør du om hvem som tar ansvaret om det skille vise seg at det er noe med henne som da ikke blir oppdaget. Endret 25. mars 2014 av Honningmelon
Young&coolmama;) Skrevet 25. mars 2014 #20 Skrevet 25. mars 2014 Prøver meg på et svar jeg da, siden jeg er sykepleier og snart mor til 2. Med guttungen har dette med feber og sykdom vært et mareritt siden han begynte i barnehage, var før dette var han frisk som en fisk. Begynte i fjor høst og blir 2 år i august. Her har det vært feber av og på i ukesvis til tider også. Normal kroppstemperatur vil ALLTID være ¨på sitt høyeste om kvelden, dog 39+ er høyere enn normalt. Barnet virker friskt ellers, men har vedvarende hoste. Var slik her også, har til slutt fått penicillin noen runder, selv om crp holdt seg lav. Er ørene sjekket? Gråter barnet på natten? Mellomørebetennelse kan gi feber uten stigning i crp. Nedre luftveisinfeksjoner kan og gi feber hvor ulike virus utløser sykdom, og så kommer bakterieinfeksjonen sekundært, men ikke alltid med høy crp. Når det kommer til dette, blir ikke alltid denne prøven tatt skikkelig og korrekt på de små. Det skal stikkes i finger, men helst fra arm-bedre blodkilder. En skal tørke bort de første 3 bloddråper, og IKKE klemme på fingeren-da er det vevsvæske og ikke rent blod en får i prøven. Dette er jo ikke alltid lett på barn som kanskje må holdes/ikke sitter stille, slik at feilsvar ofte forekommer;). Allergi kan gi feber og hoste-pollen, matvarer, husdyr ol da, har hun eksem? Hos oss atopikere er jo immunforsvaret i en evig kamp, dette kan gi forhøyet temperatur Vi har hund og katt hjemme-har ikke turt å teste han, men merker bedring i generell "forkjølelse" når han får litt forebyggende inhalasjonsmedisin og en dusj ventoline når han er tett. Det kan være en ide å tenke at det kan være astma som er skyld i den langvarige hosten og forværrer tilstanden når barnet allerede er forkjølet?. Mandler kan være årsaken, det kan gi feber. Generelle betennelsestilstander og andre sykdommer kan gi feber. Er så mange muligheter. Men ville ikke bekymret meg veldig, har en følelse av at så godt som alle barnehageunger går mer eller mindre å snørrer, hoster og har feber hehe. Dessuten kommer virusene på løpende bånd med så tett kontakt, små barn er og umulig å unngå smitte på da de putter hendene mye i ansiktet osv.Er ikke grunn til å tenke alvorlig sykdom, når hun er frisk på dagtid, virker fornøyd, spiser normalt osv. Ha is i magen og tenk positivt, så vil nok dette med tiden gå over av seg selv, selv om det er et styr når det står på Når hun er sliten etter en lang dag, kan dette og få kroppen til å øke temperaturen. Men om hosten ikke gir seg, undersøk henne på nytt, da crp osv lett kan stige på sikt, dersom kroppen selv ikke klarer å kvitte seg med infeksjonene. Lykke til, jeg for min del gleder meg til permisjon med vesla-da er jeg allerede hjemme siden sykedagene våre med storebror allerede er en saga blott og det allerede i mars!
Young&coolmama;) Skrevet 25. mars 2014 #21 Skrevet 25. mars 2014 Og for guds skyld ikke tenk kreft, slik foreslått over her! Da ville jenta etter all sannsynlighet vært pjusk ellers i døgnet også, blek, sjanglete, mistet vekt og generelt mistrivdes...... Da tror jeg det hadde ringt flere bjeller hos deg som mor enn kun dette med feber;)
Young&coolmama;) Skrevet 25. mars 2014 #22 Skrevet 25. mars 2014 Og for guds skyld ikke tenk kreft, slik foreslått over her! Da ville jenta etter all sannsynlighet vært pjusk ellers i døgnet også, blek, sjanglete, mistet vekt og generelt mistrivdes...... Da tror jeg det hadde ringt flere bjeller hos deg som mor enn kun dette med feber;) Urinveisinfeksjon er og mulig, det glemte jeg:)
Masekråka! Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #23 Skrevet 25. mars 2014 Dette svaret av legen bør du ikke slå deg til ro med. Jeg hadde ikke gått ut fra legen før det hadde blitt gjort noe mer for å finne ut av dette. Jeg hadde aldri klart å slå meg til ro med at det er normalt å ha feber i 5 uker.Nei jeg greier ikke slå meg til ro med det, men kan jeg bestille time til andre enn fastlegen? Bare si det når jeg ringer at jeg vil ha time til en annen?Er ikke sikker på hvordan det er med time til andre leger. Men, du får bare si det som det er at du ønsker en annen leges vurdering. Om ikke du kommer noen vei får du ta en tur på legevakta når hun har feber på kvelden. Desverre er det slik at man ofte må stå på selv for å komme videre med undersøkelser. Du må ikke gi deg på at du skal ha henne skikkelig undersøkt. Se i ører (min eldste gikk med ørebetennelse lenge som ikke var spesielt smertefull), lytte på henne, ta urinprøve, se i halsen. Og i tillegg be om at det tas blodprøver. Du må bare kreve. Om legen mener det ikke er nødvendig så spør du om hvem som tar ansvaret om det skille vise seg at det er noe med henne som da ikke blir oppdaget. Legevakten her er dessverre mer useriøse enn fastlegen, men jeg skal be om å få vurdering hos en annen lege. Takk for svar, trengte en dytt videre. Blir helt matt av at man får så lite hjelp hvis man ikke krever og maser...
Honningmelon Skrevet 25. mars 2014 #24 Skrevet 25. mars 2014 Dette svaret av legen bør du ikke slå deg til ro med. Jeg hadde ikke gått ut fra legen før det hadde blitt gjort noe mer for å finne ut av dette. Jeg hadde aldri klart å slå meg til ro med at det er normalt å ha feber i 5 uker.Nei jeg greier ikke slå meg til ro med det, men kan jeg bestille time til andre enn fastlegen? Bare si det når jeg ringer at jeg vil ha time til en annen?Er ikke sikker på hvordan det er med time til andre leger. Men, du får bare si det som det er at du ønsker en annen leges vurdering. Om ikke du kommer noen vei får du ta en tur på legevakta når hun har feber på kvelden.Desverre er det slik at man ofte må stå på selv for å komme videre med undersøkelser. Du må ikke gi deg på at du skal ha henne skikkelig undersøkt. Se i ører (min eldste gikk med ørebetennelse lenge som ikke var spesielt smertefull), lytte på henne, ta urinprøve, se i halsen. Og i tillegg be om at det tas blodprøver. Du må bare kreve. Om legen mener det ikke er nødvendig så spør du om hvem som tar ansvaret om det skille vise seg at det er noe med henne som da ikke blir oppdaget. Legevakten her er dessverre mer useriøse enn fastlegen, men jeg skal be om å få vurdering hos en annen lege. Takk for svar, trengte en dytt videre. Blir helt matt av at man får så lite hjelp hvis man ikke krever og maser... Har desverre vært i gjennom norn runder med mine egne barn der jeg selv har virkelig måttet stå på for å få barnet utredet. Det går ikke alltid av seg selv. Og dette er sannsynligvis ikke noe farlig, men det kan jo være at hun har en infeksjon et sted som kan behandles. Ørebetennelse og urinveisinfeksjon gir ikke alltid forhøyet CRP. Mykoplasmalungebetennelse gir heller ikke alltid det. Der er langvarig hoste et symptom. Men, vanlig lytting på brystet gir som oftest ikke svar på det. Da må det tas en prøve i nesa/bak i svelget. Mulig det kan sees på blodprøver og.
LykkeligSomMamma Skrevet 25. mars 2014 #25 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Sønnen vår hadde en kul bak øret og da tok legen fullt prøvepanel, helt vanlig blodprøve i fingern, på blant annet indikatorer for leukemi. De kom ut negative og det var bare hoven lymfe. Poenget er ikke å tenke kreft her altså, men ppenget er at legen tok oss på alvor og tok heller litt for mange prøver enn for få, og der syns jeg ikke legen deres har gjort nok. Be om second opinion. Har dere volvat i nærheten? Endret 25. mars 2014 av LykkeligSomMamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå