Gå til innhold

Hvorfor har dattera mi ha bakterier i urinen hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har hatt tre UVI siden i høst. Da har det selvfølgelig vært bakterier i urinen (har blitt sendt til dyrkning).

Nå etter sist UVI har jeg levert tre urinprøver, etter at hun ble frisk. Alle tre gangene har det vært blod og e-coli-bakterier i urinen. Hun har ikke vært syk de tre siste gangene jeg har levert urinprøve, men allikevel er det altså bakterier der.

Hun er ellers mye plaget av magesmerter som kommer og går.

Hva kan være årsaken til dette? Hun skal utredes, så har ikke fått noe ordentlig svar på det.

Anonymous poster hash: d1e72...cc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj tenker overgrep med engang jeg.

håper du får ett mer positivt svar ved utredning.....

Anonymous poster hash: e302d...078
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Til anonym over så vil jeg påpeke at mange kan slite med UVI uten at det er overgrep inn i bildet.

Tørker hun seg selv?

Anonymous poster hash: 94012...212

Skrevet

Hun er vel som meg, utsatt for å få det. Jeg hadde alltid UVI når jeg var liten, levde på appelsin juice og tranebær... Jeg ble ikke utsatt for noe overgrep! Men jeg måtte dusje underlivet hver dag (helst spyle hver morgen og kveld) skifte undertøy morgen og kveld, kokvaske undertøy og være supernøye med hygiene generelt. Jeg kunne ikke bli kald i baken og ikke bade for mye i felles bad og sjøen. Måtte alltid ha med to badebukser slik at jeg kunne skifte til tørt med en gang.

Anonymous poster hash: 0a059...341

Skrevet

E-coli er jo naturlig i tarmene våre.

Det første som slo meg er vel om noe kan gjøres i forhold til dobesøk.

Som noen skrev over her.

Tørker hun seg selv?

Tørker hun riktig vei?

Det med magen er jo greit å få utredet uansett.

Anonymous poster hash: b231c...78b
Skrevet

Det kan være flere naturlige årsaker til det. Hvis hun går på do selv og tørker seg feil vei (bakfra og fremover) så vil hun jo hele tiden dra avføringsbakterier frem mot urinrøret.

Eller det kan være at andre som hjelper henne tørker feil vei - det er faktisk ikke alle som tror dette er så viktig.

En annen ting er at hvis hun f.eks. pga smerter går og holder seg litt for lenge, da blir blæren veldig full og utspent. Det hender at noen har bakterier liggende i foldene i blæreveggen, og da tar det lenger tid å bli kvitt disse. Viktig da å gå regelmessig og tisse slik at blæren blir altfor full (nesten overfylt).

Siden hun har hatt 3 uvi siden i høst så vil jeg tro at hun også har hatt tre antibiotikakurer.

Har hun etter antibiotikakur gått på en kur med gode tarmbakterier?

Hvis hun ikke har gjort det, så er dette noe du bare må gjøre!

Antibiotikakurene svekker tarmfloraen vår og dermed den naturlige bakteriefloraen i hele kroppen og svekker immunforsvaret vårt (tarmfloraen utgjør 70-80 % av immunforsvaret!).

Altfor mange leger anbefaler bare å drikke litt biola etter en kur, men dette er langt fra nok etter en antibiotikakur. Når jenta da har hatt tre kurer, da trenger hun definitivt en ordentlig kur med gode tarmbakterier!

En slik ubalanse man får i tarmbakteriefloraen etter antibiotikakurer kan forklare magesmertene hennes også.

På helsekosten så finner du gode merker som har aldersbestemte typer, spør etter BioCare eller Udo's Choice og fortell hvor gammel jenta er og at hun har hatt flere antibiotikakurer, da får du riktig type.

Det er en del forskjell på de ulike merkene, så gå for de beste.

I tillegg bør du holde henne unna sukker og for mye raske karbohydrater da dette er næring for bakterier.

Uansett så trenger hun gode tarmbakterier etter gjentatte antibiotikakurer!

Anonymous poster hash: 66bab...042
Skrevet

Barn som tørker seg selv, vil ofte gjøre det bak og frem. Og da havner det ofte avføringsbakterier i urinrøret.

Jenter og kvinner har kort urinrør, så tisser vi ikke ofte nok, så havner der lett bakterier i urinblæren.

Anonymous poster hash: e2778...ca5
Skrevet

# 6 igjen her....

Bare sånn at det blir helt klart - det å få balanse i tarmbakteriefloraen påvirker også blæren positivt og kroppens immunforsvar står sterkere i et møte med risikofaktorer for nye uvi'er.

Så gode tarmbakterier er superviktig for urinveiene hennes også!

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Du sier at din datter har hatt tre UVIer, og at det etter siste gang har vært oppvekst i urin x3. Jeg antar at hun er behandlet med rett antibiotikum, altså at legen har mottatt en resistensbestemmelse av de aktuelle bakteriene? Hvis ikke må det utføres. Om hun har fått samme antibiotikum hver gang må det ev prøves ut et annet antibiotikum. Ytterligere må lege undersøke om datteren fin har tatt kuren lenge nok, om tbl er tatt som de skal ila dagen. Hun bør også tilsees av urolog med tanke på patologi i urinveiene.

Skrevet

Hun tørker seg feil, sånn at hun får tarmbakterier i urinrørsåpningen tenker jeg.

Anonymous poster hash: e25ea...bce

Skrevet

Jeg tenker reflux. Har legen nevnt dette siden hun skal utredes ? Datteren min hadde det og var ofte plaget av UVI og nyrebekkenbetennelse.Hvor gammel er datteren din ? Er hun over 6 år kan du høre om hun kan få Hiprex til hun er ferdig utredet.

Skrevet

Takk for mange svar!

Hun er straks 3 år. Hun brukte bleie i høst, men har hatt en UVI nå etter at hun sluttet med bleie. Hun tørker seg ikke selv. Men, hun har noen bæsjeuhell innimellom.

Det jeg syns er rart er at hun ikke har helt rene urinprøver. Legen nevnte såvidt refluks sist vi var der.

Overgrep er det heldigvis ikke snakk om.

Skrevet

Det kan være flere naturlige årsaker til det. Hvis hun går på do selv og tørker seg feil vei (bakfra og fremover) så vil hun jo hele tiden dra avføringsbakterier frem mot urinrøret.

Eller det kan være at andre som hjelper henne tørker feil vei - det er faktisk ikke alle som tror dette er så viktig.

Det er ikke så viktig hvilken vei man tørker, så lenge man ikke drar papiret over mellomkjøtt og skjedeåpning/urinrør.

Anonymous poster hash: 17c5c...df0

Skrevet

Som sagt så tørker hun seg ikke selv. Men, hun har bæsjeuhell og bæsjer av og til i nattbleia. Men, er jo rart at det ikke var slik da hun brukte bleie hele tiden og hadde bæsj over alt.

Nå var det som sagt tredje urinprøve med e-coli i. Men, det var ikke veldig mye bakterier sa de. Og hun er frisk nå. Men, har magesmerter nesten daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...