Gå til innhold

Plutselig misrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: b0161...59a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plutselig mistet all kontroll på blæra.

Har født to barn, og det er snart to år siden siste fødsel. De siste månedene har jeg plutselig mistet evnen til å holde meg. Fra å kunne gå hele dagen uten å tømme meg (hater de ufyselige offentlige toalettene) går det nå få sekunder fra jeg ikke kjenner noe til jeg plutselig må tisse NÅ. Klarer ikke dra ut tampongen uten at jeg begynner å tisse på meg heller. Har også en ekkel følelse av at jeg tisser på meg under samleie.

Noen dager føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å gå på do. Det at blæra nå plutselig er full så ofte gjør at jeg føler meg uggen og kvalm også.

Tør knapt å være aktiv blant andre mennesker lengre :/

Hvorfor kom det så plutselig så lenge etter fødselen? Kan noe plutselig ha blitt ødelagt der nede? Kan drt fikses, og til hvilken pris? Er det legen som kan hjelpe? Er ingen gynekologer her.

Det har også blitt vanskelig å plassere tampongen riktig. Må bruke bind som ekstra sikkerhet, men da blir det så klamt og ekkelt der nede og vond lukt oppstår etter kort tid. Tampongen kan ha bare litt blod på ene siden og ellers være tørr, mens det er masse blod i bindet.

Synes dette er så pinlig og det går hardt utover selvfølelsen. Vil helst ikke være nødt til å begynne med bleier igjen i 20-årene. Har fra før store problemer med utflod så føler jeg er ufyselig nok :/

Skrevet

Tenker fastlegen er første stopp her. Da kan du få henvisning til gynekolog. Når det gjelder bruk av tampong og bind, vil jeg gjerne tipse deg om menskopp.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 9ddd9...206

Skrevet

Har du problemer / smerter i ryggen?

Kan det ligge en nerve i klem? 

Skrevet

Det er dessverre en bivirkning av at du går og holder deg hele dagen. Det er ikke bra, og til slutt ender det med slapp blæremuskulatur og ingen blærekontroll.

Anonymous poster hash: 5b451...3e4

Skrevet

Jeg tror iallfall at du kan få bind på blåresept hvis du har fått ordentlige plager. Forstår godt at du vil fikse problemet. ikke begynne med bleiene, men hvis du har fått et permanent problem, så tror jeg at du iallfall ikke trenger å ta den økonomiske byrden med det. Jeg fikk iallfall beskjed fra fastlegen min nå som gravid at jeg kan få det på resept inkontinensproblemene mine som gravid øker. 

Du har helt sikkert prøvd knipeøvelser, men legger med en link til en av de mange sidene om det.

Jeg leste en artikkel om det i I Form tror jeg det var, og der snakket de om kirurgi for noen. Hvis en er alvorlig plaget, og det høres jo ut som om du er det. Artikkelen pratet masse om inkontines og forskning i Ungarn. Og at forskningmiljøet her i Norge var godt, men det var alt for lite informasjon om det og fokus på det på barsel og hos fastleger. Så mange ender opp med å leve med unødvendige plager.

Jeg ville anbefale å dra til gynekolog ville jeg anbefale for å finne ut hva det er. 

Jeg heier også på menskopp forresten. Bruker den selv. 

http://www.klikk.no/foreldre/article523644.ece

Anonymous poster hash: 9318c...957
Skrevet

Tusen takk for svar. Skjønner at det var veldig dumt av meg å ikke jobbe med "angsten" for offentlig toalett da jeg var yngre, og jeg burde nok ikke holdt meg så mye i den travle babytiden heller. Etterpåklokheten sier meg at babyer og småbarn ikke tar skade av å sutre/gråte og vente litt mens mamma tar seg en dopause. Bare så dumt om jeg må slite med resten av livet.

Hvordan foregår en operasjon da, og hvor lenge etter oppstått problem kan man få det innvilget? Ble plutselig mye vanskeligere å knipe riktig også.

Skal ringe å bestille legetime nå, men fastlegen er i permisjon. Kan jeg likevel få henvisning tror dere? Burde jeg kanskje si hva problemet er når jeg ringer nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...