Gå til innhold

Sykt barn dag bytting av jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære sønn er syk og må være hjemme med han imorra. Men jeg har akkurat byttet jobb og kun jobbet der i 2 uker. Må jeg da ha jobbet en mnd før jeg kan få betalt sykt barn?

Jeg er alene så ikke aktuelt at noen andre ta han.

Anonymous poster hash: 2bbab...caa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver dekker først etter fire uker. Men dersom du kom rett fra en jobb til en annen uten noe opphold mellom, får du dekket fra NAV. Du må imidlertid ha legeerklæring for barnet fra første sykedag når du får det fra NAV.

Anonymous poster hash: ccc63...7ce
Skrevet

Tusen takk :-)

Anonymous poster hash: 2bbab...caa

Skrevet

Ehh..noen svarer på ting de ikke vet.. sykt barn dager kan du ta fra første dag.. noen arb.givere krever sykmelding på barnet fra dag 4.

V.egen sykdom er det andre reglet men med sykt barn spillercdet ingen rolke om du kommer rett fra annen jobb osv.

Skrevet

Arbeidsgiver kan kreve at du leverer legeatest fra første fraværsdag også når det gjelder pass av syke barn når du har vært ansatt så kort og du har ikke krav på lønn før du har vært ansatt i 4 uker, som for sykepenger. Se for eksempel NAV sine sider om omsorgspenger.

Tariffavtalen kan gi bedre rettigheter.

Anonymous poster hash: f2fd2...312

Skrevet

Ehh..noen svarer på ting de ikke vet.. sykt barn dager kan du ta fra første dag.. noen arb.givere krever sykmelding på barnet fra dag 4.

V.egen sykdom er det andre reglet men med sykt barn spillercdet ingen rolke om du kommer rett fra annen jobb osv.

Ja, noen svarer tydeligvis på ting de ikke vet.

Det stemmer at man kan ta fri ved sykt barn, men for å få lønn fra arbeidsgiver må man ha tjent opp rettigheten. Det tar fire uker, jf. Folketrygdlovens §9-2.

Anonymous poster hash: ccc63...7ce

Skrevet

Ehh..noen svarer på ting de ikke vet.. sykt barn dager kan du ta fra første dag.. noen arb.givere krever sykmelding på barnet fra dag 4.V.egen sykdom er det andre reglet men med sykt barn spillercdet ingen rolke om du kommer rett fra annen jobb osv.

Ja, noen svarer tydeligvis på ting de ikke vet. Det stemmer at man kan ta fri ved sykt barn, men for å få lønn fra arbeidsgiver må man ha tjent opp rettigheten. Det tar fire uker, jf. Folketrygdlovens §9-2. Anonymous poster hash: ccc63...7ce
Og, de samme reglene for bruk av egenmelding gjelder som for egen sykdom (selv om en del arbeidsgivere godtar egenmelding tidligere)

Anonymous poster hash: f2fd2...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...