Gå til innhold

Hjelp, jeg trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, vi er så himla uorganiserte, og det plager meg litt.

Jeg har en mann som jobber turnus, og sammen har vi en datter på 2,5 år.

Vi spiser aldri frokost sammen. For det første har vi stort sett alltid litt dårlig tid på morgenen, så snuppa spiser foran tv mens jeg gjør meg klar for jobb. Mannen har enten reist på tidligvakt, eller så sover han.

Vi er ikke så flinke til å spise middag sammen heller. Vesla er fantastisk kresen, og kan gjerne finne på å nekte å spise middag som hun alltid har likt tidligere. I tillegg er mannen hjemme til middag kanskje et par dager i uka. Jeg jobber 100%, og vi er derfor aldri hjemme før 16.30. Derfor har jeg blitt så sløv med middagen, og vi spiser gjerne brødskiver eller kornblanding istedet.

Jeg føler at jeg stadig prøver å ta tak i det, men jeg får det liksom ikke helt til..

Er det noen med gode råd der ute?

Anonymous poster hash: 6b86e...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber 100% dagstilling og mannen tredelt turnus, synes vi har masse tid sammen! Vi står stort sett alltid opp sammen da uansett når vi begynner på jobb, og lager middag hver dag. Ikke alltid både jeg og mannen er hjemme, men alltid varm middag. Tror det hjelper å ha samme rutine hver dag uansett:)

Vi har så absolutt enkle løsning også, når begge begynner tidlig er ikke akkurat frokosten en lang og koselig seanse;)

Anonymous poster hash: a589f...78f

Skrevet

Du må bare velge å prioritere det.

Her er det middag hver dag klokken fem, de som er hjemme spiser middag og de som jobber, er på trening e.l. får rester når de kommer hjem.

Eneste lovlige grunnen til å droppe middag er jobb eller organisert idrett da, vi bestreber oss på å samles til middag klokken fem alle sammen. Har eldre barn enn deg da, mellom 5 og 13 år, og alle har hatt perioder med "liker ikke", dette er en del av selvstendighetsutviklingen deres. Har aldri brydd meg om det, lager middag, de får litt av alt på asjetten og spiser det de har lyst på. Liker de ikke spagetti den dagen så lar de den ligge og spiser kjøttdeig og grønnsaker, neste gang liker de kanskje ikke kjøttdeig så da får de spise spagetti og grønnsaker. Denne fasen går over og jeg har aldri laget noe oppstyr rundt det, alle finner noe de liker på bordet. Etterhvert lærer de seg å like flere og flere ting, og fasen hvor "liker ikke" er en del av å teste grenser og bestemme selv-alderen går over.

Anonymous poster hash: 81c01...351
Skrevet

Hos oss har vi en regel på at vi spiser på kjøkkenet (og der har vi ikke tv og det kommer vi heller ikke til å få), så det å se på tv mens vi spiser er ikke noe alternativ. Vi er heller ikke veldig flinke til å spise frokost helt samtidig, men vi overlapper litt (bortsett fra mannen som drar før vi andre er ferdige på badet). Jeg og ene barnet er ferdig på kledde først, så vi begynner frokosten og så kommer han andre så fort han er klar. Ordne meg ferdig, bortsett fra påkledningen, gjør jeg mens de leker med noen leker etter frokosten.

Middag er det bare å lage. Pass på å handle inn på forhånd, gjerne for en uke av gangen, sånn at du slipper det før du skal begynne å lage maten. Hvis du har planlagt og handlet inn til middagen på forhånd, så er det mye vanskeligere å bestemme seg for brødskiver i stedet for. Det trenger ikke å ta veldig lang tid å lage middag, det meste kan lages på en halvtime.

Det å ikke like ting man har likt før, har aldri vært noe alternativ hos oss. Jeg lager en middag og passer på å ha noe som alle liker, f.eks gulrøtter som begge barna er veldig glade i, så legger jeg litt av alt på tallerkenen, så spiser de det de vil og så får de påfyll av det de vil ha mer av. Selv om det bare er en time mellom middag og kveldsmat, så får de alltid tilbud om kveldsmat, hvis de har spist mye middag, så sier de ofte nei, men hvis de har spist lite middag, så spiser de en del kveldsmat.

Anonymous poster hash: 6a72b...c85
Skrevet

Frokosten inntas foran tv, mens jeg ordner ferdig nister, sekker , klær og hår.

Middag slenger jeg sammen etter jobb, spiser i 5 halv 6 tida.

Om de vil ha får de ei skive , yoghurt eller frukt til kvelds etter barnetv.

Koser oss med god mat på fredagskveld alle sammen , i stua, ser på programmer som idol, norske talenter eller annet som sendes i helga :)

Jentene er 4 ,8 og 14 :)

Skrevet

Takk for alle svar. Skjønner jo at jeg bare må ta meg selv i nakken. :)

Anonymous poster hash: 6b86e...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...