Gå til innhold

Ang medsiner, "de utrolie årene" osv i forbindelse med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til at dette innlegget skal bli kort slik at folk kanskje gidder å lese det, men jeg frykter at det må bli litt langt for at det skal bli godt nok. Jeg håper likevel alle som klikker seg inn på tråden tar seg tiden.

Der er så utrolig mange meninger rundt ADHD, og det vises stadig til linker om undersøkelser i hytt og pine som får foreldre som da velger å medisinere barna sine til å framstå i dårlig lys. Meninger, linker og slikt som baserer seg på uvitenhet.

Fakta:

1. Så godt som ingen undersøkelser baserer seg på funn gjort i Norge. De fleste stammer fra USA.

2. I USA blir ca 5-6% av alle barn diagnostisert med ADHD, ofte uten en skikkelig utredning der bl.a. fysiske grunner blir eliminert. I Norge operer man egentlig ikke med benevnelsen ADHD, men ICD-10 (hyperkinetisk forstyrrelse). Det er en svært grundig og lang prosess som skal til før dette stilles i Norge, og bare ca 1-2% av alle barn i Norge får dette. På folkemunne kalles det likevel for ADHD.

3. Atferdsvansker er ikke en del av en ADHD-diagnose, men ca 2/3 av alle med diagnosen vil ha dette som tilleggsvanske. At så mange har atferdsvansker skyldes ting som dårlig impulskontroll, store humørsvingninger, større raseri og at foreldre ikke visste noe om diagnosen før man var inne i en dårlig sirkel med gal type oppdragelse i forhold til et diagnosebarn.

4. Voksne mennesker med ubehandlet ADHD har bl.a. 8 ganger(!) så stor risiko for å havne i bilulykke, 50% større risiko for å havne i rusmiljø, økt risiko for kjønnssykdommer, tidlig graviditet osv, samt at man mener ar ca 70-80% av innsatte i norske fengsler antagelig har ubehandlet ADHD. Det er med andre ord viktig å sette diagnose og få i gang behandling!

Resultater som viser at der foreldrene har gått på kurs i forbindelse med "De utrolige årene" og så har ikke barna ADHD lenger kommer i hovedsak fra utenlandske studier. Da har ikke barnet noen gang hatt ADHD. Det er en ganske vanlig misoppfatning at ADHD = barn som er helt ville og uten styr på, og at dette er hovedproblemet. I disse tilfellene er det atferdsvanskene som i så fall kan dempes og kanskje forsvinne helt med et slik type kurs, og det er jo uansett veldig positivt! Hovedvanskene med selve ADHD-diagnosen vil jo likevel stå igjen. Et foreldrekurs vil ikke kunne bedre barnets konsentrasjon, oppmerksomhet, utholdenhet, impulskontroll og hyperaktivitet, men det kan altså ta bort atferdsvanskene. Eller hos et barn uten ADHD, ta bort det man trodde var ADHD og nok aldri har vært det. Igjen, dette vil lite sannsynlig skje i Norge der diagnostiseringen har vesentlig mye strengere krav enn i andre land.

Når det gjelder medisiner må man først vite hva ADHD antagelig er. Det er bred enighet om at ADHD antagelig skyldes for lite av, og en ubalanse i, signalstoffer i hjernen, f.eks. dopamin. Sentralstimulerende midler som f.eks. Ritalin vil øke antallet signalstoffer og lage bedre balanse igjen. For barn uten ADHD vil dermed ikke medikamentell behandling fungere, og det er jo dermed heller ikke så rart at undersøkelser (fra USA der mange nok er feildiagnostisert) viser at medisin "bare" virker på 50-70%. I Norge er nok tallene ganske andre, men meg bekjent er det ikke foretatt større undersøkelser her til lands. Litt satt på spissen kan en si at om medisinen overhode ikke har noen effekt, så er kanskje diagnosen feil.

Til de som er veldig i mot medisinering, så forsøk å se på det slik. En person med jernmangel vil bli trøtt, slapp, få hodepine og være utilpass. Med jerntilskudd vil vedkommende ble bra igjen og fungere bedre/helt bra. En med ADHD vil slite med konsentrasjon, oppmerksomhet, dårlig impulskontroll osv pga mangel på signalstoffer i hjernen. Ved medisin får de nok/mer signalstoffer og vil fungere bedre. Jeg vet at sammenlikningen ikke er god, men den er likevel forklarende. Og hva er alternativet i noen sammenhenger? Økt risiko for bilulykker, rus, kriminalitet osv? Det er heller ikke snakk om å "dope ned" som mange liker å kalle det, men å hjelpe barnet til å klare og konsentrere seg på skolen slik at de kan få brukt evnene sine best mulig.

Anonymous poster hash: 9db58...401
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, i lys av alle meningene som verserer rundt dette, så må jeg si jeg er litt overrasket over mangelen på respons ;)

Anonymous poster hash: dda26...729
Skrevet

Kjempefint innlegg! Jeg får lyst til å grine hver gang jeg hører noen si at "alle får diagnosen ADHD nå til dags." De aner virkelig ikke hva de snakker om, og det er så uendelig trist at en slik oppfatning får lov til å florere uten at folk egentlig har noe grunnlag for å uttale seg om det...

Skrevet

Kjempefint innlegg! Jeg får lyst til å grine hver gang jeg hører noen si at "alle får diagnosen ADHD nå til dags." De aner virkelig ikke hva de snakker om, og det er så uendelig trist at en slik oppfatning får lov til å florere uten at folk egentlig har noe grunnlag for å uttale seg om det...

Jeg kunne ikke vært mer enig! Derfor håper jeg at dette innlegget kanskje vil nå inn til i hvert fall noen her inne. Det er helt lov til å ha meninger og tanker om ting, men man bør i så fall basere dem på viten og kunnskap, ikke løse linker tatt ut av kontekst.

HI

Anonymous poster hash: dda26...729

Skrevet

Jeg lagret innlegget ditt på dataen min, slik at jeg har noe å slå i bordet med! :-) Kjempefint innlegg! Folk som ikke har peiling på dette buser ut med så mye vås, og det er så ekkelt å måtte forsvare seg selv.

Både jeg og samboer har adhd, og da er jo sjangsen stor for at man får barn med konsentrasjonsvansker. Så jeg satt høygravid for mange år siden og fortalte at vi skulle ha klare rammer, da det er kjempeviktig om barna våre får disse plagene. Fikk da til svar "Du kan da ikke mene at du tenker så negativt! Tenk å tro noe så stygt om sine barn..." Ja, dette var jo også en barne -og ungdomsarbeider.

Skrevet

Fint innlegg.

Anonymous poster hash: 50922...68e

Skrevet

Vil bare legge til at ICD-10 er hele systemet for diagnoser. Det er ikke det den spesifikke diagnosen du nevner som heter det.

Anonymous poster hash: 5c5fd...f0c

Skrevet

Her er tall fra Norgehttp://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4710766.html

Uten at jeg skal ta stilling for/imot medisinering kontra adferdsprogram a la De utrolige årene.. Anonymous poster hash: fd5dd...a8e

Det forsøket viser vell at feildiagnoseringen sansynlig vis er like utbredt i Norge som i USA.

Anonymous poster hash: ed4d1...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...