Gå til innhold

"Litt" dobbeltmoral vedr CG motstandere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere skriker opp om dyrs rettigheter osv. Hva med barns rettigheter ??? Tenker da på barnearbeid som foregår i klesbransjen. Handler dere på HM..? Da støtter du barnearbeid !

Anonymous poster hash: 51c81...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

And everybody clap your hands!
Årets mest nyskapende innlegg. 

Anonymous poster hash: c7ede...190
Skrevet

...og alternativet til disse jentene som syr klær er????

Jo prostitusjon!

Anonymous poster hash: e4ea4...9f3
Skrevet

Jo prostitusjon!

Eller voksne som syr klær?

Anonymous poster hash: 8449c...259

Skrevet

Jo prostitusjon!

Whaaat? Så du mener at du nærmest hjelper dem ved å handle hos H&M og lignende lavpriskjeder?? Alternativet er jo faktisk (blant andre politiske tiltak) at vi bruker vår forbrukermakt og handler hos dem som som har underleverandører som behandler sine ansatte ok. 

Det er jo ikke slik at det eneste andre alternativet er prostitusjon. Dersom disse forholdene får nok oppmerksomhet i media og blant konsumenter, så vil det etterhvert føre til så mye negativ PR for de selskapene det gjelder at de endrer sine praksiser. Mange av de som jobber i disse forferdelige fabrikkene i feks Bangladesh tjener omtrent $100 pr mnd. Dersom man skulle doble lønnen for disse pr mnd, vil det knapt merkes på prisene ut til kundene og det ville spise opp pyttelitegrann av kvartalsfortjenesten (på kort sikt) for aksjonærer. 

Vi som forbrukere kan faktisk klare oss uten den toppen på salg til 79,90 som er så dårlig kvalitet at du må kaste den etter at du har vasket den et par ganger. Det er dårlig for de arbeiderene det gjelder og det er pyton for miljøet. 

Dagens moralpreken fra min side ;-)

Anonymous poster hash: 7151f...e17

Skrevet

Og sammenhengen var??

Skrevet

For ikke å snakke om at syntetiske materialer ikke er biologisk nedbrytbar, og de fleste av de er laget gjennom petrokjemiske prosesser som forurenser mye, mens bomull på sin side ofte kommer fra plantasjer som gir deng i miljøet og ull fra Australia kan komme fra produsenter som praktiserer mulesing.

Alt i alt ikke enkelt å skaffe seg klær. I den grad det ikke går ann å vandre naken rundt i byen, har jeg laget meg noen regler:

- dersom mulig kjøper jeg naturlige materialer, helst økologiske.

- der syntetiske stoffer er best løsning (f.eks. sportstøy), kjøper jeg god kvalitet og beholder til det er helt slitt.

- generelt gå for kvalitet og beholde plaggene til de er slitte. Kjøper f.eks. kun gode sko i skinn, men eldste par sko i skapet er over 20 år gammelt...

- ang. pels, er det ikke noe jeg føler for å kjøpe selv (og folk som bruker pels i plussgrader ser bare rare ut), men jeg kommer til å bruke kåpene til min mor når jeg arver dem med god samvittighet. Hennes minkpels er like fin nå som for 38 år siden, hun har fått den sydd om til en mer modern stil; har vanskelig for å se noe mer "riktig" enn pels av vilt dyr som man beholder i over 30 år... Der hun bor (utland) var det forøvrig meldt -20 i dag, synes det er kaldt nok til p rettferdiggjør pels. Pels er forøvrig skinn med håret på, så lenge jeg går med skinnsko og har vesker i skinn føles det litt dunt å være prinsipielt imot pels.

- ang. dun er det faktisk mulig å gjøre research på hvor den kommer fra. Vi har kjøpt dyner og puter fra en norsk produsent som garanterer at det kommer fra dyr som er blitt slaktet for matproduksjon. Litt dyrere, og ikke minst man må bestille, men vår forrige dyne hadde vi i 15 år så jeg synes det er verdt det.

Jeg synes ikke Canada Goose jakkene er særlig fine, men det er min personlig smak. Men jeg synes at de som angriper CG-kjøperne burde titte litt i kleskapet og sjekke hvor stor andel av klærne er produsert på en fornuftig måte, med naturlige materialer, av ordentlig kvalitet og ikke minst brukes jevnlig.

Anonymous poster hash: d27da...bd3

Skrevet

Ser ikke helt sammenhengen. Men jeg er sterkt imot pelsdyr. Og jeg er en bevisst forbruker. Jeg handler det jeg trenger, og handler bare ting jeg vet jeg kommer til å bruke ofte, og av passe god kvalitet. Handler gjerne brukt og. Dette gjelder alt. Sånn som møbler, elektrisk og hvitevarer bruker jeg til det er ødelagt eller utslitt, og kjøper gjerne brukt.

Jeg lager og vegetarmat flere dager i uken. Men helt vegetarianer sliter jeg dessverre med å klare å bli. Prøver å kjøpe vill fisk, og vilt. Eller mest økologisk.

Anonymous poster hash: 82efc...5b1
Skrevet

Dere skriker opp om dyrs rettigheter osv. Hva med barns rettigheter ??? Tenker da på barnearbeid som foregår i klesbransjen. Handler dere på HM..? Da støtter du barnearbeid !

De mest ihuga dyrevernsentusiastene på min venneliste på facebook, er også de som er mest forkjempere for en liberal abortlovgivning, og holder på å døy når det er snakk om reservasjonsrett. Det ufødtes liv og manglende rettigheter ofres ikke en tanke. Ja, det er for meg særdeles dobbeltmoralsk. Jeg mener liv har en verdi og bør ha rettigheter uansett om det er dyr eller et ufødt liv i mors mage.

Anonymous poster hash: 7b37b...d15

Skrevet

De mest ihuga dyrevernsentusiastene på min venneliste på facebook, er også de som er mest forkjempere for en liberal abortlovgivning, og holder på å døy når det er snakk om reservasjonsrett. Det ufødtes liv og manglende rettigheter ofres ikke en tanke. Ja, det er for meg særdeles dobbeltmoralsk. Jeg mener liv har en verdi og bør ha rettigheter uansett om det er dyr eller et ufødt liv i mors mage.

Anonymous poster hash: 7b37b...d15

Det var vel litt "far fetched"?? Sammenligne dyrevern og/eller barnearbeid med abortlovgivningen? Abortdebatten handler vel om når man mener at et liv starter, mens barnearbeid og dyrs rettigheter handler om noe helt annet. Blande disse to blir virkelig å blande epler og pærer. 

Anonymous poster hash: 7151f...e17

Skrevet

Hvorfor bare H&M.

Er ikke så naiv at jeg tror de andre lavpriskjedene med klær ikke driver med barnearbeid. De er bare ikke blitt avslørt ennå. Koster er bukse 200 bør det ringe en bjelle om at dette er slaveri/barnearbeid.

Anonymous poster hash: a4517...d65

Skrevet

Dere skriker opp om dyrs rettigheter osv. Hva med barns rettigheter ??? Tenker da på barnearbeid som foregår i klesbransjen. Handler dere på HM..? Da støtter du barnearbeid !Anonymous poster hash: 51c81...fd4

Barnehender som plukker kakaoen som havner i sjokoladen du trykker i deg og ...

Idiotisk sammenligning av deg. Hvorfor mener du man er dobbelmoralsk ???

Anonymous poster hash: 32c75...f97

Skrevet

1491711_703930119638843_325360005_n.jpg

It takes this foam over 15 minutes to suffocate chickens. It's an "American invention" by Kifco, a manufacturer of irrigation equipment in Illinois. Note the humans in white suits standing in the windows. This is a "free range" farm, because they are not in individual cages, so the FDA allows the packaging of their dead flesh to be sold as "free range." Happy chickens, humane farming - all so that one can feel good about their purchase packaging of animals.

http://www.avi-foam.com/why.php

Skrevet

1779345_509226109195383_286533082_n.jpg

Skrevet

Hvis du kan bevise at HM bruker barnearbeid, at barna, ved at man boikotter hm, kan gå på skole, utdanne seg, spise godt og få et godt liv og at alternativet til å sy klær ikke er prostitusjon, kan lan begynne å tenke på og boikotte HM.

Men canada goose er BEVIST dyremishandling på det groveste. Priorkylling er dyremishandling, gildegris er dyremishandling. Man unngår det man vet om! Man kjøper SELVFØLGELIG sertifisert kakaoog palmeolje.

De største sjokoladeprodusentene i Norge bruker heldigvis sertifisert kakao og/eller er med i rainforest alliance o.l.

Anonymous poster hash: 95040...94f

Skrevet

Hvis du kan bevise at HM bruker barnearbeid, at barna, ved at man boikotter hm, kan gå på skole, utdanne seg, spise godt og få et godt liv og at alternativet til å sy klær ikke er prostitusjon, kan lan begynne å tenke på og boikotte HM.

Men canada goose er BEVIST dyremishandling på det groveste. Priorkylling er dyremishandling, gildegris er dyremishandling. Man unngår det man vet om! Man kjøper SELVFØLGELIG sertifisert kakaoog palmeolje.

De største sjokoladeprodusentene i Norge bruker heldigvis sertifisert kakao og/eller er med i rainforest alliance o.l.Anonymous poster hash: 95040...94f

Hvor er det bevist?

Anonymous poster hash: 3f728...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...