Gå til innhold

Et spørsmål om korrekt skriving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å leser en fagbok, men klarer ikke å konsentrere meg om teksten, fordi jeg irriterer meg slik over at forfatteren stadig bruker "mellom annet". I mitt hode blir dette helt feil, og det burde stått "blant annet". Mellom blir jo valget mellom to ting, mens blant annet er valget mellom flere ting. Det er mulig jeg har misforstått noe her. Hva mener du?

Anonymous poster hash: cb32e...7f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blant annet på bokmål, mellom anna på nynorsk.

Skrevet

Er den oversatt fra svensk? I såfall er den dårlig oversatt.

Anonymous poster hash: b32c7...a1d
Skrevet

Blant annet på bokmål, mellom anna på nynorsk.

Hvis det ikke er snakk om noe som faktisk fysisk ligger mellom andre ting, for eksempel "den gamle boka kå mellom annet rusk og rask".

Anonymous poster hash: c29e0...bfd

Skrevet

Denne boken er skrevet på bokmål av norsk forfatter. 

Et eksempel: "Dette har sammenheng med at læring er et problemområde med stor betydning og relevans i en rekke fagdisipliner, mellom annet psykologi, pedagogikk, antropologi, sosiologi og ledelse."

Jeg kommer ikke til å få med meg noe i denne boka, siden uttrykket er brukt flere minst ti ganger i hvert kapittel!

Anonymous poster hash: cb32e...7f0
Skrevet

Jeg har sjekket litt, og det ser faktisk ut som om ordene "mellom" og "blant" kan brukes om hverandre på bokmål. I bokmålsordboka står eksempelet "å være mellom venner". Så da er det antakelig ikke feil, men enig i at det høres feil ut. 

Anonymous poster hash: b32c7...a1d
Skrevet

Det er vel ikkje direkte feil, men ikkje vanleg skrivemåte.

Skrevet

Jeg går ut fra at det er fra den flotte arbeidsdialekten som en gang var i Oslo. Den som nå er dødd ut. Dessverre.

Anonymous poster hash: a79fb...97c
Skrevet

Men det heter faktisk jeg sitter OG leser. Når vi forst er inne på rettskriving og sånt.

Anonymous poster hash: b8f7d...04f
Skrevet

Men det heter faktisk jeg sitter OG leser. Når vi forst er inne på rettskriving og sånt.

...he he - og så heter det fØrst, ikke forst. Sånn går det når man prøver å hovere ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...