Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Jeg er ikke så veldig glad i laks, men guttungen elsker det. Så for at guttungen skal kunne få laks til middag får jeg bare "lære" meg å like laks selv. Målet er å kunne bytte ut en av fiskedagene fra hvit fisk til laks (og muligens ørret) i fremtiden Kan dere hjelpe meg med gode oppskrifter? Anonymous poster hash: a2ac7...a7c
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Jeg er ikke så veldig glad i laks, men guttungen elsker det. Så for at guttungen skal kunne få laks til middag får jeg bare "lære" meg å like laks selv. Målet er å kunne bytte ut en av fiskedagene fra hvit fisk til laks (og muligens ørret) i fremtiden Kan dere hjelpe meg med gode oppskrifter? Anonymous poster hash: a2ac7...a7c Jeg er egentlig glad i laks i alle varianter: kokt, stekt, ovnsbakt, kald osv. Vi hadde laks idag, etter ønske fra 6 åringen. Er ingen gourmet men kan jo si hvordan jeg lagde den idag. Smurte en ildfast form og la i noen gulrøtter, broccoli, minimais, paprika, rødløk og champignon. Tok også 2 fedd hvitløk og noen båter sitron. La laskefileter oppå og hadde folie over. Går veldig raskt i ovn- ca 20-30 minutter. Hadde det på 230 grader. H Anonymous poster hash: 28ded...c3d
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Ja, jeg har en kjempegod og enkel oppskrift som ungene også liker. Vet ikke nøyaktige mål, smaker meg frem.. Surrer litt løk i panna, tilsetter litt hvitløk, rosmarin, 1-2 ss rømme, ca 1 ts sitronjuce og fløte til slutt. Smak til med salt. Sopp er også godt til. I mens koker jeg pastaskruer som barna mine foretrekker... Koker eller steker laksen Legger ferdigkokte pasteskruer rett i panna sammen med fløtesausen og legger laksen på toppen. Mam nam! Anonymous poster hash: 7c403...0d1
Soon to be mum Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Laksesuppe-med-rotgr%C3%B8nnsaker
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Legg x antall stykker i en ildfast form. Ha i litt smør. Skjær sitron i skiver og legg mellom og på utsiden av stykkene. Klem litt sitron over laksen. Ha rømme eller creme fraishe oppå laksen (ca 1 ss) og ha peppermix eller sitronpepper oppå. Stekes på 180 grader nes øverst i ovnen i 30 min. Vi har raspet gulerot til og hjemmelaget potetstappe. Og ev. en fiskesaus.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 Her er det veldig populært (hos både store og små) med følgende: Krydre laksefillet med sitronpepper Stek de i panne Rør litt soyasaus ut i creme fraiche og hell ut på, la det "koke" en liten stund og server med små poteter Anonymous poster hash: 88d6d...ad2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 150-200 gram laks pr person 1 liten rød løk 1/2 squash 1 sitron Fersk pasta 1 boks creme fraiche Soya saus Smør og olje til steking Skjær fisk i passe porsjonsstykker, legg til marinering i minst 30 min i mye soya saus. Finhakk løk, skjær 1/2 squash i små terninger og stek det på middels varme i ca 20 min til det er blankt og mørt. Krydre med salt og pepper og press saften sv en halv sitron over. Bland godt, hold det varmt. Stek laksestykkene til de er rosa innvendig, kok pasta. Sil av vannet på pastaen og gå den tilbake i kjelen. Bland creme fraiche og grønnsaker i pastaen til det er jevnt med saus. Legg pasta på tallerkener, dander fisk på toppen, avslutt med et dryss nykvwrnwt pepper og revet parmesan. Anonymous poster hash: 49867...678
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Tusen takk alle sammen Da blir det laks til middagene fremover og skal prøve ut oppskriftene. Men er det noen av dere som har prøvd fløtesaus med parmesan til laksen? Er dette godt? Tenkte da å ha pasta og grønnsaker til. Anonymous poster hash: a2ac7...a7c
PrinsesseHengepupp Skrevet 24. mars 2014 #9 Skrevet 24. mars 2014 Fløtesaus+parmesan funker helt sikkert fint, uten at jeg har prøvd det. Pesto er også godt til laks. Tur-oppskrifta vår er enkel, og god: Bergensk fiskesuppe, "forsterka" med kokt potet, gulrot og purre, la putre litt og ha i laks i små biter rett før servering, og la den trekke ferdig. Pleier å ha i en skvett fløte eller litt rømme, alt etter hva vi har for hånden. En mer avansert gryte lages fra bunnen med surra løk, kraft, melk/fløte/urter + grønnsaker og fisk. Ellers er jo alle former for laks i form enkelt: ha div grønnsaker i en form og legg laksen over. Server med pasta. Du kan også ha feks fløte i formen før du putter den i ovnen. Og den tradisjonelle med pannestekt laks, agurksalat, potet og rømmesaus/rømme er heller ikke å forakte
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #10 Skrevet 24. mars 2014 Denne er kjempegod, http://heiamat.no/2013/03/07/laks-og-fennikelsalat/ Anonymous poster hash: a8df0...4ac
yogajente Skrevet 24. mars 2014 #11 Skrevet 24. mars 2014 Lag salat av spinat, vårløk, sukkererter, paprika og mango. Hell over dressing laget av saft av sitron og finhakket chili. Stek laksefileter krydret med salt og pepper og ha oppi. Verdens beste laksemiddag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå