Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Mannen min er overvektig. Nå er ikke nødvendigvis det generelle kostholdet alene sin feil, men mengden. Han "eier ikje magamål" som vu sier her. -Han har stillesittende jobb og er generelt ikke glad i fysisk akt. Liker ikke gjøre mer enn ordinære hverdagsaktiviteter, som en sykkeltur/fjelltur med barna, en trimtur med meg, og gressklipping og snømåking. Han henger ikke på helsestudio, ei heller sykler han for å trene etc. Dermed blir regulering av kosten så viktig. Men han blir sååå suuuuur når jeg nevner mengde. Dersom vi har ovnsbakt laks, spiser han 2 og kanskje to ig en halv laksefillet, sånn man kjøper i 4pk uten skinn og bein. Og sp spiser han 1/2 gulerot, 1/2 potet, litt rokkoli, og salat. Og masse remulade...sukk. Og har vi kjøttkake, spiser han 5 kjøttkaker, 1/2 gukerot, 1/2 potet, 4-6 dl erterstuing, masse saus. Har vi feks mexikansk gryterett, laget med 400 gr kyllingkjøttdeig så spiser heg 2-3 dl av den, og han resten, pluss 3-4 brødskiver og masse salat. Han sposer seg så mett at han er skjelden sulten før frokost neste dag. Spiser kvelds 2-3 ganger i uka, da er det 3-4 brødskiver. Vi er 3 i familien, jeg er vekt opperert og skal ha liten mengde, Datteren vår liker ikke middag så gidt, men beregner jeg 1 laksefillet til meg, 1 til datteren, og 2 til mannen så enderdet med at daeren spiser ingenting og faren 3......... Er det bare jeg som synes han spiser for store mengder????? Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Jeg tenker det kommer ann på vekt og høyde. Forskjellige kropper trenger forskjellig kcal inntak... Anonymous poster hash: b19a1...016
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Min mann spiser faktisk mer enn det der trur jeg...Men så er han jo temmelig fysisk aktiv på jobb, også er han født med naturlig høy forbrenning. Anonymous poster hash: 5a075...fea
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Øh, han gjør egentlig ikke det. Men selvsagt, blir han feit så passer ikke den mengden til ham, evnt. MÅ han trene mer. Jeg spiser ca 2 kjøttkaker, en spiseskje ertestuing, en skje tyttebærsyltetøy, 1-2 poteter hvis jeg er sulten + saus. 1 potet hvis jeg også har en gulrot ved siden. Mannen min spiser ca 4 kjøttkaker og samme mengde av resten som meg. Han er tynn som en strek, jeg er ikke det. Vi er forskjellige, han kan sitte på ræva hele dagen og holde seg fit, jeg må trene hardt en time til dagen + gåtur hvis jeg vil holde meg slank. Jeg er også lat som mannen din, men tillater ikke meg selv å bli seende ut som ei dundre akkurat. Er viktig at han spiser regelmessig, og ikke bare denger innpå to svære måltider til dagen og that's it. Etter 19 bør han ikke spise mer, og ellers bør han ha: Frokost - lunch - mellommålltid (yoghurt, et par never nøtter, et eple) - middag - kvelds. Spiser dere middag til kvelds bør han spise en gang til etter mellommåltid 2, f.eks to knekkebrød med makrell i tomat/kyllingpålegg. Anonymous poster hash: 46aa1...3b9
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #5 Skrevet 23. mars 2014 Hmmm, min mann er 172 cm,og hele 95 kg Det er bmi på 31 el 31 eller noe. Veldig stor mage. Generelt tjukk i overkroppen, ansikt og hals. Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Han spiser altfor mye! Skal han ned i vekt så skal han ha toppen 2500 kalorier om dagen, -kanskje endel mindre! Prøv å regne ut hvor mye han får i seg av kalorier i løpet av uka og del med syv. Ofte og lite er best. -da venner magen deg etterhvert til små mengder mat. Anonymous poster hash: 3daed...c88
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #7 Skrevet 23. mars 2014 Syns ikke det der høres såååå mye ut til middag? Spørs jo litt på hva han spiser ellers i løpet av dagen. Mannen her spiser fort like mye laks, og enda mer tilbehør. Han har en aktiv jobb da. Jeg spiser heller aldri kvelds... Anonymous poster hash: 579a0...03d
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #9 Skrevet 23. mars 2014 Han spiser omelett av 2 egg, løk og kokt skinke til frokost hver dag. Og ellers så prøver jeg få han til å spise lite og ofte. --------men det er ikke bare bare å diktere hva en voksen mann skal spise. Jeg lager mye salat og grønnsaker til middag for at det skal være sunnt det han legger på fatet... Ikke lett å "snik-slanke" gubben. Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #10 Skrevet 23. mars 2014 Jeg spiser myye mer, veier under 60 kg og er meget stram. Men så trener jeg styrke 6 dager i uka da Mannen min er overvektig. Nå er ikke nødvendigvis det generelle kostholdet alene sin feil, men mengden. Han "eier ikje magamål" som vu sier her. -Han har stillesittende jobb og er generelt ikke glad i fysisk akt. Liker ikke gjøre mer enn ordinære hverdagsaktiviteter, som en sykkeltur/fjelltur med barna, en trimtur med meg, og gressklipping og snømåking. Han henger ikke på helsestudio, ei heller sykler han for å trene etc. Dermed blir regulering av kosten så viktig. Men han blir sååå suuuuur når jeg nevner mengde. Dersom vi har ovnsbakt laks, spiser han 2 og kanskje to ig en halv laksefillet, sånn man kjøper i 4pk uten skinn og bein. Og sp spiser han 1/2 gulerot, 1/2 potet, litt rokkoli, og salat. Og masse remulade...sukk. Og har vi kjøttkake, spiser han 5 kjøttkaker, 1/2 gukerot, 1/2 potet, 4-6 dl erterstuing, masse saus. Har vi feks mexikansk gryterett, laget med 400 gr kyllingkjøttdeig så spiser heg 2-3 dl av den, og han resten, pluss 3-4 brødskiver og masse salat. Han sposer seg så mett at han er skjelden sulten før frokost neste dag. Spiser kvelds 2-3 ganger i uka, da er det 3-4 brødskiver. Vi er 3 i familien, jeg er vekt opperert og skal ha liten mengde, Datteren vår liker ikke middag så gidt, men beregner jeg 1 laksefillet til meg, 1 til datteren, og 2 til mannen så enderdet med at daeren spiser ingenting og faren 3......... Er det bare jeg som synes han spiser for store mengder????? Anonymous poster hash: 0776c...e3c Anonymous poster hash: 4c935...9f2
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #11 Skrevet 23. mars 2014 Lucky you. Nei han er dvask og slapp i kroppen han her. "ØL-vom" er det vi kaller det her. Cup str på størrelse med mine Han er ikke noe flink å ta vare på seg selv. Desverre. Men nå kan ikke jeg komme med for stor pekefinger, da jeg er vektopperert og ikke akkurat den vakreste diamanten i gruva selv. Men jeg prøver å "snik-slanke" han da. Ved å be han gå tur sammen med meg, for MIN skyld, og be han med på en halvtime squasj, for MIN skyld osv. Og han blir med han Og så prøver jeg koke ferre kjøttkaker, men mer gulerot, og blomkål, og salat. Og så "glemmer" jeg å kjøpe remulade............."oi, nei remulade.....nei det har jeg glemt....huff så dumt" Og er han hjemme, så smører JEG lunch, og kveldsmat, for da smører jeg 3 knekkebrød, eller 2 brødskiver, men sunt pålegg. Jeg gjør det ikke forde jeg må, men forde hvis han smører maten selv blir det 5 brødskiver, med masse smør, og 4 osteskiver i steden for 1. Og masse masse masse majones, i steden for ett majoneshjerte som jeg har på....... Tullingen min godtar jo dette uten å mokke..... Men samtidig, han går IKKE ned i vekt.............sukk Men det ER jo for mye inn og for lite ut. -Tenk om det var sånn i økonomien også, for mye inn og for lite ut. Akk ja sann Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #12 Skrevet 23. mars 2014 Men, jeg ELSKER han altså. Verdens snilleste, og beste mann. My hero!! Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Skylander Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 Jeg spiser like mye middag som gubben din, og jeg er svært tynn.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 Han spiser omelett av 2 egg, løk og kokt skinke til frokost hver dag. Og ellers så prøver jeg få han til å spise lite og ofte. --------men det er ikke bare bare å diktere hva en voksen mann skal spise. Jeg lager mye salat og grønnsaker til middag for at det skal være sunnt det han legger på fatet... Ikke lett å "snik-slanke" gubben. Anonymous poster hash: 0776c...e3c Omelett av 2 egg er ikke mye vel? Det spiser jeg og Anonymous poster hash: 3fdc8...f31
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #15 Skrevet 23. mars 2014 det er vel ikke så unormalt å spise to laksefileter? men det er jo mye kalorier i laks, så det spørs jo hva tilbehøret er. Her spiser vi ofte to fileter hver, men da har vi bare salat til. Har vi ris feks. holder det med én. Anonymous poster hash: d4e1f...e6c
Skylander Skrevet 23. mars 2014 #16 Skrevet 23. mars 2014 Han spiser omelett av 2 egg, løk og kokt skinke til frokost hver dag. Og ellers så prøver jeg få han til å spise lite og ofte. --------men det er ikke bare bare å diktere hva en voksen mann skal spise. Jeg lager mye salat og grønnsaker til middag for at det skal være sunnt det han legger på fatet... Ikke lett å "snik-slanke" gubben. Anonymous poster hash: 0776c...e3c "Gjemmer omeletten min lagd av 3 egg, melk, potetbiter, skinke, ost og tomat, under sofaen" Trallalalalaaaa
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #17 Skrevet 23. mars 2014 Middagsmengden virker ikke så unormalt stor. Særlig ikke ettersom mengden grønnsaker er liten. 1/2 potet er jo ikke stort. Anonymous poster hash: ea8e5...ea9
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #18 Skrevet 23. mars 2014 Han er nok som meg, han snikspiser uten at du ser det og det er det han blir feit av... Mannen min ser meg spise en normal frokost og en normal mengde middag, det han ikke ser er alt det jeg propper i meg av usunne ting mellom frokost og middag. Jeg spiser sjokolade, bakerivarer, kjeks og snop hver eneste dag, og derfor er jeg 15 kg for tung. Jeg småspiser i skjul hele tiden, mannen min har ingen aning om hva jeg faktisk spiser i løpet av en dag. Anonymous poster hash: 5e089...832
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #19 Skrevet 24. mars 2014 Middagsmengden virker ikke så unormalt stor. Særlig ikke ettersom mengden grønnsaker er liten. 1/2 potet er jo ikke stort. Anonymous poster hash: ea8e5...ea9 Men poteter er ikke så bra, drefor koker jeg kun 1 potet, 1/2 til meg og 1/2 til han, så pøser jeg på med gulerot, og blomkål, og brokkoli. Han er ikke så glad i brokkolien da. .... Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #20 Skrevet 24. mars 2014 Han spiser omelett av 2 egg, løk og kokt skinke til frokost hver dag. Og ellers så prøver jeg få han til å spise lite og ofte. --------men det er ikke bare bare å diktere hva en voksen mann skal spise. Jeg lager mye salat og grønnsaker til middag for at det skal være sunnt det han legger på fatet... Ikke lett å "snik-slanke" gubben. Anonymous poster hash: 0776c...e3c "Gjemmer omeletten min lagd av 3 egg, melk, potetbiter, skinke, ost og tomat, under sofaen" Trallalalalaaaa Huff............. Tror dere han smugspiser? Men jeg kan ikke skjønne det heller. Det er jeg som sitter med nettbanken, og jege ser jo at han ikke er på kjosker og kjøper masse digg. Han er ikke godtteræv og kjøper ikke mye snaks. Kan være en 6 pk øl til helga, da kjøper han tuborg lite, som er redusert kalorimessig, og evt en pose chillinøtter, som jeg mumser av også. Men hvis han IKKE spiser for mye mat, hvorfor går han ikke ned da? Hmmmm...... Anonymous poster hash: 0776c...e3c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #21 Skrevet 24. mars 2014 Jeg tenker også at mannen din muligens spiser mye du ikke vet. Min mann fikk påvist høyt kolestrol og jeg gjorde noen grep hjemme i den forbindelse. Men dette snakket vi om sammen også da. Men da han begynte å fortelle hvor ofte han spiste junk til lunsj, drakk brus på jobb og småspiste boller, sjololade og diverse så skjønte jeg jo tegninga. Heldigvis skjønte han alvoret av seg selv etter hvert. Men det tok lang tid å endre disse vanene. Anonymous poster hash: b19a1...016
Fru vims Skrevet 24. mars 2014 #22 Skrevet 24. mars 2014 Syntes ikke mengden var så mye. Men har mye med forbrenning å gjøre. Og kan være at han spiser mer enn det du vet.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #23 Skrevet 24. mars 2014 Når han bare får en halv potet, er det ikke så rart han må opp i 2 laksefileter da! Jeg syns ikke mengden middag han spiser er så mye. Men er jo mulig han spiser mye til de andre måltidene.Tre-fire brødskiver til kvelds er jeg enig i er mye, men det var vel ikke hver dag han spiser det. Jeg spiser ganske mye selv, og hadde blitt rimelig gretten om noen hadde fortalt meg antall knekkebrød eller skiver jeg fikk spise til frokost og lunsj altså... Ikke umulig jeg hadde smugspist heller, som noen indikerer her. Jeg er ikke overvektig. Anonymous poster hash: 5b097...2ce
HvittHus Skrevet 24. mars 2014 #24 Skrevet 24. mars 2014 Mannen min er to cm lengre enn mannen din og veier 66kg. Temmelig muskuløs, men har en gjenstridig muffinstopp. Han trener en del styrke og er på vei opp i mengde kondisjon fram til den store styrkeprøven. Stillesittende jobb, men aktiv ellers. Høy forbrenning, men cølliaki som medfører at all brødmat er proppet av karbo.. En normal dag består maten hans av dette: 3-4 brødskiver til frokost, ca det samme til lunsj. Til middag spiser han feks 1.5 bakt laksefilet, to-tre dl ferdig ris, samt salat. Ingen saus, rømme el. Har vi pizza spiser han en tre biter av en av de små typene pizza. Skulle vi ha kjøttkaker spiser han et par kaker, to-tre poteter, samt mye grønnsaker. Aldri øl eller alkohol pga cøliakien, men noen ganger en energidrikk under trening. Og stort sett en snicers hver dag. Ut fra hva mannen min spiser med samme type jobb, og mye mer aktivitet, synes jeg det virker som mannen din spiser og drikker alt for mye. 174 cm høy og 95 kg er temmelig overvektig, og han er absolutt nødt til å gå ned i vekt hvis ikke dette skal resultere i livstilsykdommer. Nå er vi forskjellig bygget når det gjelder forbrenning, men siden han veier så mye, er det helt klart at han spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå