Gå til innhold

Legge baby på 1 mnd i sprinkelseng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby har til nå sovet i senga sammen med meg. Lurer på om jeg skal begynne å legge henne i sprinkelsenga (som står på soverommet mitt selvfølgelig), eller er det for tidlig?

Hørt at det kan være vanskelig å vende de til å ligge i egen seng om man venter for lenge. Men samtidig er det så trygt å ha henne rett ved siden av meg. Er så redd for at hun skal få dratt dyna over hodet eller noe.

Hun laget også veldig mye lyder når hun sover så det hadde kanskje vært litt bedre for nattesøvnen min og ikke ha henne helt oppå meg.

Hva syns dere og hva er deres erfaringer?

Sover de bedre i egen seng?

Anonymous poster hash: 39c0a...f5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har sovet i egen seng fra dag en. Ser ikke problemet.

Anonymous poster hash: b040e...cf5

Skrevet

Min sov i egen seng fra 1,5 mnd, ikke noe problem :)

Skrevet

Mine har aldri lagt i senga hjå meg, bortsett frå når eg har sovna under amming eller har våkna ila natta og ikkje roa seg i eiga seng.

Skrevet

Egen seng fra dag 1 her også, og eget rom fra han var 1 mnd gammel. Jeg fikk ikke sovet i det hele tatt med han på rommet, jeg sover veldig lett fra før. Rommet hans var så nært vårt at vi så sengen fra vår seng, og vi kunne hører han puste om vi anstrengte oss litt. Men da slapp jeg å våkne hver gang han gryntet, og han sov også bedre fordi jeg ikke var der hvert øyeblikk for å sjekke hvordan han hadde det.

Anonymous poster hash: ccc01...4a0

Skrevet

Egen seng fra natt nr. 1. Aldri samsovet

Anonymous poster hash: f9447...191
Skrevet

vi hadde vår i sengen vår helt frem til han begynte å snu seg og krype rundt,da følte vi at det ikke var trygt lenger. Han var vel 8mnd, og det var ikke noe problem å bytte til sprinkelseng. :)

Gjest lemon-aid
Skrevet

Ingen problem det, det må du føle på selv :-) Vi la baby i sprinkelseng da den var 2-3 mnd. 

Skrevet

Ligget i egen seng fra fødsel. Aldri hatt søvnvansker til tross for ekstrem prematuritet. Forøvrig, samsoving er frarådet i Sverige nå fra 0-3 mnd pga fare for krybbedød.

Anonymous poster hash: 619aa...ae5

Skrevet

Egen seng fra fødsel her og:) Ikke for min del, men mannen fikk ikke sove med baby da han var så redd for å rulle over, og våknet av hver minste lyd/bevegelse.

Ingenting galt med det:)

Sengen var forøvrig på vårt rom i starten altså.

Anonymous poster hash: dc70b...78b

Skrevet

Min sov i sprinkelseng fra dag en, aldri vært noe problem.

Anonymous poster hash: c2ede...bd2

Skrevet

Egen seng er ikke noe problem. Men du kan gjerne lage en ekstra liten seng, i sprinkelsenga, så det blir litt lunere og trangere for babyen der. De er vant til å ligge trangt i mors mage, så mange babyer som foretrekker det:)

Min sov i vognbag'en sin til hun var 6 mnd, så kjøpte jeg en moseskurv-sak, men så begynte hun å reise seg en uke etterpå, så da ble det sprinkelsenga!

Skrevet

TAkk for svar! Var dere aldri redd for at baby skulle få dratt dyna over hodet? Hver gang jeg våkner så må jeg sjekke at baby puster, Mulig jeg er hysterisk :P

Hi

Skrevet

Min begynte med å dra dyna over hodet rundt 4mnd. Da la jeg en pute på nederste del av dyna og den ble for tung til å dra i.

Anonymous poster hash: ea9b1...d02

Skrevet

Her ble det sprinkelseng første natta etter vi kom hjem fra sykehuset. El vi prøvde litt samsoving men det førte til en våken baby og våkne foreldre.

Gjest usababy
Skrevet

Våre har sovet i egen sprinkelseng fra dag 1.

Skrevet

Lå i vugge frem til 1 mnd ca. Og i springendeng frem til det var på tide med stor seng :)

Skrevet

Mine 2 lå i sprinkelseng ved siden av sengen vår allerede første natt (da med litt ekstra støtte rundt kroppen, for trygghet, da de er litt små for den i starten;) Etter 1 uke flyttet de på eget rom vegg i vegg, med babycall, hvor vi og hadde en ekstra seng i tilfelle det ble ofte amming/flaske og bleieskift osv. Nå er de blitt 2 år og yngste er 3mnd, hvor de er trygge og lette å få til å sove på eget rom og i egen seng-minste er jo såklart litt våken da på natten for mat, men den eldste legger seg uten dilldall og sover natta igjennom. Vi var og påpasselige med han som liten ved at sengen var forbeholdt natten, vugge i stuen og vogn til dagblunder osv for ikke å skape forvirring.

Anonymous poster hash: 026c7...1c6
Skrevet

Førstemann la vi i sprinkelseng etter en måneds tid og sov der ca halve natten. Sov dere hele natten da han sluttet med nattamming v 6 mnd. Minstebarnet har hatt større behov for nærhet lenge og sover fremdeles med meg deler av natten (10 mnd). Legges forresten i sprinkelsengen og sovner der.

Når det gjelder dyne har jeg begynt å bruke nattpose når de har begynt å sparke dynen rundt. De har da vært nærmere 3 mnd. Det har funket utmerket, både for å unngå dyne over hodet, og etterhvert for å unngå for mye uro i sengen (klatring etc).

Anonymous poster hash: 6704f...7fc
Skrevet

Våre 3 har ligget i bærebagen oppi sprinkelsenga fra dag 1. De liker å ligge litt trangt og godt, så da ble det bærebagen i sprinkelsenga. De har sovet godt fra dag 1 alle 3. Sovnet av seg selv, og sovet natta over tidlig (4-6 uker). Tror alle 3 var rundt 3 mnd da vi sluttet med bagen.

Anonymous poster hash: e638b...7e0

Anonymous poster hash: e638b...7e0

Skrevet

TAkk for svar! Var dere aldri redd for at baby skulle få dratt dyna over hodet? Hver gang jeg våkner så må jeg sjekke at baby puster, Mulig jeg er hysterisk :P

Hi

absolutt ikke hysterisk, vil si du er en god omsorgsperson som tenker så mye på ditt barns beste! :) Det går å kjøpe sånne dyneklyper og feste dynen til sprinklene så klarer ikke baby å dra dynen noe som helst sted. :P baby klarer heller ikke sparke av seg dynen om den er festet i sprinklene. Men om du ikke føler deg klar til at baby skal ligge i egen seng, så ville jeg ha fortsatt slik som dere gjør nå, baby har godt av nærhet, og det er ikke sikkert det blir noe vanskelig å legge hn i egen seng når hn blir eldre. Gjør det som føles best for deg og dere! Ikke la deg overtale av andres meninger og synsinger, det er du som kjenner barnet ditt best og som kan avgjøre hva som er best å gjøre. Følg mammahjertet og magefølelsen!

Gjest Antarctica
Skrevet

Eneste problemet med de minste barna er at de stikker armer og bein ut mellom sprinklene, og vet ikke hvordan de skal få dem løs ;) så sørg for å ha et sånt polstrende tekstil som dekker de nederste 20 cm av sprinklene.

Skrevet

Baby har til nå sovet i senga sammen med meg. Lurer på om jeg skal begynne å legge henne i sprinkelsenga (som står på soverommet mitt selvfølgelig), eller er det for tidlig?

Hørt at det kan være vanskelig å vende de til å ligge i egen seng om man venter for lenge. Men samtidig er det så trygt å ha henne rett ved siden av meg. Er så redd for at hun skal få dratt dyna over hodet eller noe.

Hun laget også veldig mye lyder når hun sover så det hadde kanskje vært litt bedre for nattesøvnen min og ikke ha henne helt oppå meg.

Hva syns dere og hva er deres erfaringer?

Sover de bedre i egen seng?

Var redd for det samme som deg ang dynen, og brukte derfor sovepose istedet fra dag 1,- helt genialt! Vi brukte den fra Stokke, og hun sover i den fremdeles (men i en ny str selvsagt nå som hun snart er 2 år). Nå venter vi nr 2, og kommer til å bruke dette til han også, men i tillegg vil jeg kjøpe en Sleepyhead som er laget i et pustende materiale. Dette for å gjøre sprinkelsengen mere lik mors mage i starten.

Skrevet

Vi brukte også sovepose, de fra Grobag, fra dag 1 og helt til han var 3 år faktisk. Helt fantastisk oppfinnelse. Jeg slapp å ta han ut for å amme, så han ble ikke kald når han ble lagt i sengen sin igjen. Samme hvis vi var på tur, vi hadde en som hadde hull til bilstol selene, vi kunne legge han for natten, kjøre hjem og legge han i sin egen seng uten å forstyrre han.

Anonymous poster hash: ccc01...4a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...