Gå til innhold

Er dere virkelig så politisk korrekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha hengt her inne en tid, har det slått meg at jeg enten er et horribelt menneske, eller at majoriteten av brukerne lyver jevnlig. Jeg er høyt utdannet, har mange venner, elsker å lese bøker og anser meg selv om både hyggelig, snill, omsorgsfull og normalt smart og oppegående. Ikke er jeg så veldig overflatisk heller sånn egentlig, men jeg registrerer jo omgivelsene mine. Likevel kan jeg nok rolig konstatere at jeg ikke er så snøhvit i sjelen som mange andre her. Eller, er jeg kanskje ikke så ille?

Før jeg skriver noe mer, må jeg også få understreke at jeg anser det som en himmelstor forskjell på å tenke og mene noe inni seg, og hva men viser og sier til andre mennesker. De eksemplene jeg gir nå er utelukkende indre tanker og meninger, ting jeg aldri ville sagt til noen. Unntaket er nå, sånn bare for å illustrere hva jeg mener.

F.eks. så jeg en høygravid kvinne for en tid siden som var svært uheldig med sitt utsende og tanken "uff stakkers, jeg håper virkelig ikke barnet vil ligne på henne!" fløy gjennom hodet mitt, og like etterpå "lurer på hvordan hun klarte å bli gravid?". Dersom jeg er på en strand og en bleikfet kvinne i bikini vralter forbi meg, kan jeg fint tenke at jeg synes synd på vedkommende, lure på hvordan hun ente opp slik, og i tillegg føle meg veldig slank og lekker i forhold. Når ene barnet som går i klassen til mitt ene barn her herjer på som verst i bursdager og er frekk og ikke hører etter, så kan jeg tenke: "Herrefred, gir ikke foreldre ungen sin oppdragelse?" osv.

Dette på tross for at jeg meget godt vet at den mindre pene gravide kan være verdens skjønneste person og dermed selvsagt har en partner, at den blekfete på stranden kanskje har en stoffskiftesykdom som gjør at hun ikke kan gå ned i vekt, og at barnet kanskje kan ha en diagnose som gjør at foreldrene kan være verdens beste oppdragere uten at det hjelper en tøddel. Jeg vet at det jeg tenker er galt av meg, og skammer meg over det også, men det er tanker som bare flyr gjennom hode på meg uten at jeg kan gjøre noe for det. Så når alle her inne sier at dere "ville ikke tenkt noe verdens ting", mener dere det virkelig da, eller lyver dere aldri så bitte lite granne? Er virkelig alle så politisk korrekte at slike type tanker ikke en gang farer gjennom hode i noen sekunder av og til?

Anonymous poster hash: 03e38...b3a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker ofte mye og mangt, og vet at ikke alt jeg tenker er like snillt bestandig. Jeg er menneskelig, ingen robot :lillesky:

Anonymous poster hash: 2342a...4e4
Skrevet

Men det er som du sier - forskjell på det man tenker inni seg og det man velger å si høyt. 
Vær mot andre som du vil at de skal være mot deg osv.

Ang.feit dame på stranda tråden - som kunne vært meg, er glad mange skriver de ikke hadde tenkt videre over det. Selvom de kanskje ikke er helt 100% ærlig. Men da vil jeg heller bli skåna ;)

Skrevet

Selvsagt kan jeg registrere ting rundt meg, men jeg tenker likevel sjeldent veldig negativt om andre. I eksemplene dine så hadde jeg reagert på det viltre barnet, men jeg hadde ikke tenkt "får ikke barnet oppdragelse hjemme?" Jeg hadde tenkt "herlighet, hvorfor hører ikke barnet på meg i det hele tatt?". Ikke store forskjellen kanskje, men jeg tenker ikke automatisk noe negativt om foreldrene. Og folk jeg ser på gata - jeg registrerer dem virkelig ikke. Jeg har ikke øye for detaljer som fyker fort forbi meg, så der gjør min distrè væremåte sitt til at jeg slipper unna å tenke stygt om andre. Jeg er altfor mye inne i mine egne tanker til å bry meg det minste lille om andre rundt meg. Så det er vel ikke det at jeg er så snøhvit i sjelen, jeg er bare en tenker som går i sin egen verden. 

Skrevet

Jeg tenker sjeldent slike tanker som du skisserer. Det handler jo ikke om politisk korrekthet,men mer at jeg bare er sånn. Jeg kan jo selvsagt registrere at noen har et utseende jeg ikke ville klassifisere som vakkert etter mine mål på hva jeg synes er vakkert men der stopper som regel tankerekken og tankene vandrer videre mot annet. Jeg har mine fordommer jeg også absolutt, men er ikke opptatt av dem og derfor blir det vel oftest til atjeg ikke tenker noe spesielt over andre samme hva det måtte være.Det er først når man begynner å snakke om fordommer slik som nå, at jeg i hele tatt begynner å spekulere over mine egne.

Skrevet

Joda, det hender en gang imellom at slike tanker kan dukke opp. Og slik som deg, HI, så vet jeg i samme øyeblikk jeg tenker det at det er urettferdige og stygge tanker, så jeg "skammer" meg også. Men jeg har egentlig endt med å tenke slike tanker mindre og mindre, så nå er det ikke ofte de kommer. Når jeg ser en person som har et utseende eller en adferd som gjør at jeg legger "negativt" merke til dem, så prøver jeg alltid å lete etter noe jeg liker ved dem. Hvis jeg ser et veldig umake par, så blir fokuset mitt "wow, han må være en fantastisk person som med det utseendet har "kapret" den dama"... og så prøver jeg å se ham med de brillene hun ser ham i. Og da ser jeg gjerne at han f.eks. har utrolig snille øyne, at han er veldig oppmerksom på henne og/eller barna, at han tydelig viser kjærlighet osv. Når jeg da ser på ham en gang til så er han plutselig langt kjekkere enn jeg syntes i utgangspunktet :)

Dette har blitt nesten et slags "spill" for meg selv - det å lete etter gode sider ved de som jeg inni hodet mitt er litt for krass i min bedømmelse av. Og nå, etter noen år med å tenke slik, så synes jeg at jeg sjeldnere og sjeldnere tenker "stygge" tanker.

Når det kommer til kropp så har jeg en utdannelse som gjør at jeg legger merke til kropp og analyserer kropp, også uten å være helt klar over det selv, det bare skjer. Så jeg tenker mest hva overvekt, kroppsholdning osv har å si for funksjonen til de det gjelder, og tenker at jeg skulle ønske de som har plager finner sin vei ut av det.

Men noe av det viktigste med innlegget ditt, HI, er vel nettopp det med at hva man tenker og hva man trenger å gi uttrykk for kan være to veldig forskjellige ting. Noe mange her burde tenke over.

Anonymous poster hash: 693df...3e5
Skrevet

Jeg er som deg, hi. Jeg kan godt ligge på stranden sammen med venninner og ha moro av mennesker med pussig utseende eller som gjør pussige ting (uten at de merker det selvsagt, diskresjon er viktig når man gjør ondskapsfulle ting. 

Skrevet

Jeg er nok som deg HI, tenker noen ganger "stygge" tanker om andre, men sier det sjeldent eller aldri høyt.

Anonymous poster hash: 36946...c9e
Skrevet

Er ikkje snøkvit i sjela, og kan fort tenkje slike tankar i hovudet mitt, men prøver å late dei forbli der og ikkje kome utom leppene. "kjeftar" av og til på meg sjølv for at eg tenkjer slik.

Skrevet

Jeg er nok som deg. Jeg kan tenke litt av hvert, men jeg sier det ikke høyt. Og ganske ofte vet jeg at det jeg tenker er feil eller slemt, eller rett og slett noe jeg ikke vet noe om. 

Anonymous poster hash: f4726...198
Skrevet

Jeg tenker slik som deg hi, og sikkert værre ting og. Men sier de ikke høyt 😊

Klarer ikke helt å tro på de skinnhellige menneskene her inne

Anonymous poster hash: b6c51...ddd

Skrevet

Beklager å si det HI, men synes du viser umodne tanker om andre og liten livserfaring. Som ungdom hadde jeg slike tanker, var så stolt over meg selv og alle andre var jo så latterlige som ikke taklet noe. 

Hadde gode lærere som fikk oss til å reflekter og diskutere hvordan opplevelser former en, historie og samfunnsfag. Å tro at man er best kan lede en til å gjøre ting mot andre som kan gjøre skade, da er man selv ansvarlig. Dessverre er det å idioti forklare alle andre blitt folke sport nr en i Norge. Heia! 

Anonymous poster hash: 5d020...7e1
Skrevet

Politisk korrekt er jeg absolutt ikke - jeg er jo imot abrt...

Anonymous poster hash: c79a5...0f7

Skrevet

Har mange stygge tankar om folk eg, men sjeldan om utsjånad..

Skrevet

Tenker mye rart i mitt stille sinn.... ;)

Skrevet

Jeg tenker du er litt uerfaren med å ha det tøft, men at du faktisk ser din begrensning. Og sånn er det for de fleste.

Jeg har barn med diagnose, og tenker selv mye i samme gate av og til. Kan tenke mangt og meget sånn impulsivt, men etter å ha tenkt meg litt om, så innser jeg mer realitetene til mange. Hva man kjenner, er en ting. Hva man tenker om andre, er noe annet, uansett hva du selv har erfart. Det viktigste er hva du gjør og sier, ikke hva du tenker.

Uten erfaring innen et felt, er det faktisk ekstremt lett å dømme, om man ikke bruker mer vett. Og her inne skjer det stadig. Så kanskje mange skulle gå i seg selv?

Anonymous poster hash: 886d6...e4f
Skrevet

Anonymous poster hash: 85de1...6f5

Skrevet

Anonymous poster hash: 85de1...6f5

Skrevet

Er som deg HI. Tenker mye om mye. Men sier aldri slikt høyt. Det kunne ikke falle meg inn.

Samtidig som jeg feks tenker det du tenker om store mennesker på stranden tenker jeg OGSÅ at det er supert at mennesker tør vise seg som de er i bikini og at samfunnet ikke bare er modellpene mennesker.

Anonymous poster hash: 7ddbe...f31

Skrevet

Jeg tenker mye rart, mye som.verden ikke hadde tålt. Men jeg er veldig raus i tankegangen. Kan tenke at en dame er tykk, men tenker ikke mange ondsinnende tanker som hvordan klarte det feite dråget å bli gravid.

Jeg tenker hyggelig om de fleste, men har selvsagt dømmende tanker innimeg om enkelte.

Syns uansett ikke noe om å rakke ned på mennesker blant andre. Da holderjeg det for meg selv. Heldigvis er det folk jeg syns virker mindre hyggelige jeg rakker ned på i mitt stille sinn

Anonymous poster hash: f367e...1a6

Skrevet

Da er du hvertfall politisk korrekt

Skrevet

Da er du hvertfall politisk korrekt

nei.. En som har mistforstt litt her ja. Ja, du, ja ;)

Skrevet (endret)

Jeg innrømmer at jeg ofte har veldig stygge tanker om andre. Sier det sjelden høyt og da er det jo ingen som veit det.

Hva jeg tenker kan jeg ikke styre, men hva som slipper ut av kjeften kontrollerer jeg heldigvis. Det samme gjelder tastaturet, synes det er mye fæle folk som skjuler seg bak anonymknappen.

Det er faktisk ikke alt som må deles med verden.På dårlige dager er jeg helt grusom i det stille hehe..

Endret av oppilia
Skrevet

Tankene mine får du ikke :P

Jeg får også sånne tanker noen ganger, men jeg sier selvsagt ikke noe høyt. Jeg er oppdratt og alt det der, men man kan ikke styre hva som dukker opp i hodet :)

Skrevet

Jeg tenker akkurat slik som deg med mindre jeg selv har opplevd ting som har endret mitt forståelse av tingene rundt meg. Nettopp derfor skriver jeg i tråden om et urolig barn at jeg ikke ville reagert nevneverdig eller tenkt noe på det fordi jeg jobber med denne type problematikk daglig og vet det kan ligge så mye bak, tenker derfor ingenting om oppdragelsen av barnet.

Jeg skrev også at jeg ikke tenkte noe spesielt på den "bleikfeite" damen fordi jeg selv har sykdommer som gjør det vanskelig for meg å gå ned i vekt og jeg vet at jeg ikke liker at andre skulle tenkt noe om meg, så derfor reagerer jeg ikke på andre.

Tanken om at noen er så stygge at de ikke ville kunne bli gravide fordi de ikke fant seg partner har jeg aldri tenkt. Jeg vet at det er så mye mer enn utseende som teller. Jeg hadde nok heller tenkt at hun var heldig som var gravid.

Det jeg derimot reagerer og tenker mye om er folk som snakker stygt om andre høyt slik at de kan høre det, folk som går ekstremt lettkledd eller har veldig mye sminke på, jeg reagerer på foreldre som ydmyker og skriker til barna sine i det offentlige rom og jeg reagerer på mødre som ser veldig unge ut. Her har jeg ingen erfaring, annet enn at jeg velger å dømme. Kanskje lærer jeg meg av med dette også.

Anonymous poster hash: 92895...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...