Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Noen som har drukket noe alkohol i svangerskapet? Mener ikke de to ukene før man visste om graviditeten.. Mener å ta seg en halvliter eller rødvin en lørdag innimellom.. Virker som om flere gjør dette enn hva det blir snakket om.. Jeg mener ikke fylla da.. men et glass eller to av å til.. Anonymous poster hash: 18bd8...1e0
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Jeg gjorde det til ca. femte måned. Var én gang på fylla, men ellers ble det kun et glass vin eller to i helgen. Skal sies at jeg gjorde dette før jeg fant ut at jeg var gravid, og hverken drakk eller røykte etter legebesøket. Har et inntrykk av at en del snuser, da. Både som gravid, og når de ammer... Anonymous poster hash: 08981...a63
Saud Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Kjempelett å slutte med både røyk og snus når du ikke har noe valg:) røykte i 10 år før graviditet og sluttet ca to måneder før. Snuste etter det og slutta på dagen jeg fant d ut:) har selvsagt hatt sug etter både d og alkohol, men tror ikke jeg hadde klart å tilgi meg selv hadde babyen min hatt d vondt og lidd unødig kun fordi jeg tenkte på meg selv.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Gikk det bra med barnet ditt da? Du som drakk litt av å til, til 5 mnd? Anonymous poster hash: 18bd8...1e0
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #5 Skrevet 23. mars 2014 En god venninne av meg drakk hele svangerskapet. Det var kun henne og meg som visste at hun var gravid.Men hun var 15, jeg var 16, så det var ikke klart for noen av oss at hun faktisk var gravid. Det hele var sprøtt, og kanskje vanskelig å forstå. Hun holdt seg vel unna alkohol på fest etter hun var 6 mnd på vei, eller drakk kun 1 øl som hun sippet på hele kvelden. Storrøyker var hun under hele svangerskapet. Fikk en tlf fra henne midt på natten der hun fortalte at hun var på sykehuset. Visste at hun hadde vært syk i form av influensa, så jeg spurte bare om hun hadde blitt så syk at hun måtte innlegges. Da fikk jeg beskjed om at , neida, jeg har født en sønn! Jeg begynte å gråte, og det var helt surrealistisk. Vi visste jo begge at hun var gravid.. Men ingen av oss tenkte på at hun faktisk skulle føde et barn. Etter som årene gikk, merket man at utviklingen til sønnen var treg.. Han er den dag i dag 8 år, og kan hverken spise selv, eller gå på do selv. Språket er dårlig, og han har en rekke med diagnoser.. han mangler en bit av den delen i hjernen som styrer motorikken.. En annen veninne av meg, drakk som en svamp gjennom hele graviditeten. Hun visste heller ikke at hun var gravid før hun var 7 mnd på vei tenker jeg. Hennes sønn også.. Født med samme skadene, bare mye vrre. Mangler den motoriske delen eller noe sånn.. (jeg kan ikke dette, men han kan altså så og si ingenting annet enn å bare være i live)Så det er ganske tydelig at alkohol i svangerskapet kan få alvorlige følger. Det er trist å se disse barna =(Jeg har hørt, og tror på, at det er ikke hvor mye man drikker, men NÅR man drikker, som spiller en rolle. Man kan sikkert fint drikke seg full mange ganger i løpet av graviditeten uten at det gir noe skade. MEN, om man drikker, og har promille i det tidspunket viktige ting utvikler seg hos fosteret, det er da et går galt.Og man kan jo aldri vite nøyaktig når det skjer, derfor holder man seg unna under hele svangerskapet ! Anonymous poster hash: 0d1ba...1b1
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Skjønner ikke at du leker med tanken en gang Anonymous poster hash: db92d...051
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #7 Skrevet 23. mars 2014 Jeg røyket i svangerskapet. Ikke kjempe mye, men hver dag for det. Drakk ikke noe. Anonymous poster hash: eb3da...15d
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #8 Skrevet 23. mars 2014 Gikk det bra med barnet ditt da? Du som drakk litt av å til, til 5 mnd? Anonymous poster hash: 18bd8...1e0 Har gått veldig fint med barnet, som snart er syv år Jordmor som jeg gikk til kontroll hos "truet" med at han garantert kom til å få ADHD eller andre skader. Har selvfølgelig vært veldig obs på det, siden hun skremte meg sånn (jordmoren har ikke akkurat et godt rykte her i utgangspunktet) Han er i dag flink motorisk og har utviklet seg helt normalt. Han er mye flinkere mentalt enn praktisk, men det har nok fra meg, siden jeg var helt lik på skolen selv. Hverken skole, barnehage, psykolog (er helt andre grunner til at han har snakket med psykolog enn at jeg drakk) eller andre har sett noen avvik. Skal ikke forsvare alkohol- og tobakkbruk under svangerskap av den grunn, men jeg er utrolig lettet over at alt har gått så bra Anonymous poster hash: 08981...a63
Kokken 81 Skrevet 23. mars 2014 #9 Skrevet 23. mars 2014 Godt jeg fikk vite med engang jeg ble gravid at jeg var det. Hadde blitt stressa hvis jeg hadde fått vite det i 6-7 mnd.. ; 0 Jeg er 8 mnd nå. Og har sett ut og følt meg som en flodhest siste 2 mnd Bare merker folk virker litt mere avslappet i hennhold til to glass vin i ny og ned. Her i går var vi ute å spiste og så en flott dame. Tydlig gravid drikke en pils og røyke e sigarett.. Ble så forfjamset at jeg spurte om det var clausthaler.* Nei var Ringnes. Og det var jo bare 1* Da skøyt veninna inn. Og sa hun og var gravid. ( ikke synlig) Hun hadde drukket to glass rødvin sa hun så.. Helt normalt liksom... Hmm... Bare lurte jeg om dette er vanlig... Fikk faktisk beskjed av min gamle jm for 4 år siden om å gå hjem å ta meg et glass rødvin. Dette var da på terminen. Skulle hjelpe mot stress og noe i vinen hjalp på modning. Eller hva det var..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #10 Skrevet 23. mars 2014 Godt alt gikk fint med deg! Anonymous poster hash: 18bd8...1e0
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #11 Skrevet 23. mars 2014 I Danmark er det greit med et glass hvitvin til maten en sjelden gang. Jeg drakk et kvart en gang, men det føltes bare helt feil så stoppet der. Men legen ba meg gå hjem og ta et glass vin litt før termin i forrige svangerskap. Det var da jeg hadde begynnende svangerskapsforgiftning og ventet på at fødselen skulle starte så de slapp å sette igang. Jeg drakk aldri det glasset, for selv med legens velsignelse ble det feil for meg. Dette var altså i Oslo, ikke i Danmark. Anonymous poster hash: f911e...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå