Gå til innhold

Budsjett & sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er så dårlige på å spare!! Bufferkontoen vår er tom, alt gikk i "oppussingssluket". Etter alt er betalt av regninger er betalt sitter vi igjen med 34000... Og vi prøver å handle for 2000 pr uke, men er nok nærmere 10000 pr mnd. Bruker også en ekstra 1000-lapp hver helg til litt ekstra god mat, snaks, vin osv. Men likevel - hver mnd så bruker vi opp rubbel & bit. Nå er det 3 uker til lønn & jeg har 15000 på konto. Blir gal! Skjønner det virkelig ikke! Lurer på om jeg skal bruke kontanter en mnd, bare for å følge bedre med. Andre forslag?

Anonymous poster hash: 85201...65c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har bra med penger. Mitt tips: ha fast trekk på feks 5000,- på lønningsdag. Slik at du ikke ser de forsvinner.

Så istede for 60 000,- i lønn fikk du 55 000,- og forvalte pengene ut av det.

Anonymous poster hash: 23f45...f1d

Skrevet

Høres ut som dere har veldig høye lønninger.

Nå skal du få noen sparetips fra meg som har utbetalt 16000 pr mnd ;)

Hvor mye kommer inn pr mnd?

Hvor mye går ut i faste regninger pr mnd?

Sett deg ned med exel eller et ark og begynn å notere ALLE regninger. Da vil du få oversikt over hvor mye som bør trekkes pr mnd med avtalegiro fra en egen regningkonto.

Ha også fast trekk i mnd til en buffer / sparekonto. Den kontoen bør ha over 3 % rente. Anbefalt at en slik konto har ca 2 til 3 mnd lønner inne.

Hvor mye brukes på mat i mnd?

Ta vare på kvitteringene og tenk over hva dere trenger og hvilke butikker dere velger.

Skriv meny for hele uken og handle kun 1 til 2 ganger pr uke.

Har dere luksusvaner som kan kuttes ned på? Feks kaffi / mat fra bensinstasjoner ?

Med min knappe utbetaling må jeg ha stålkontoll på alt som går ut.

Anonymous poster hash: 0bca8...470

Skrevet

G

Anonymous poster hash: 6b3f1...2e2

Skrevet

Vi er så dårlige på å spare!! Bufferkontoen vår er tom, alt gikk i "oppussingssluket". Etter alt er betalt av regninger er betalt sitter vi igjen med 34000... Og vi prøver å handle for 2000 pr uke, men er nok nærmere 10000 pr mnd. Bruker også en ekstra 1000-lapp hver helg til litt ekstra god mat, snaks, vin osv. Men likevel - hver mnd så bruker vi opp rubbel & bit. Nå er det 3 uker til lønn & jeg har 15000 på konto. Blir gal! Skjønner det virkelig ikke! Lurer på om jeg skal bruke kontanter en mnd, bare for å følge bedre med. Andre forslag? Anonymous poster hash: 85201...65c

Dere har 34000,-!!! igjen til rent forbruk etter at alt av regninger er betalt, likevel klager du??Makan altså, det er jo kjempe masse penger, og at dere klarer og bruke dette før neste lønning sier mye om sløsing! Men til sakens kjerne og spm! Handle 1 gang i uken og planlegg innkjøpene!

Anonymous poster hash: c0651...75d

Skrevet

Da tar du 7500 kr av de 15000 og setter på sparekonto umiddelbart, dere klarer dere veldig godt med resten av pengene fram til lønning. Så gjør dere det samme med en gang lønna tikker inn på kontoene. Sparer dere 7500 per mnd vil dere bygge opp en pen buffer på et øyeblikk :)

Anonymous poster hash: 6f0f5...f42

Skrevet

Det er 3 uker igjen til neste lønning, og dere har 15000kr igjen. Mitt forslag er at dere overfører 7500 kr over til bufringskonto med en gang. Når dere får lønn neste gang, og alle regninger er betalt, om dere har igjen 34 000 kr, da er det bare å overfører f.eks 15 000kr med en gang over til bufringskonto.

Her i huset har vi 20 000kr igjen etter alle regninger er betalt, og jeg overfører konsekvent 10 000kr over i bufringskonto.

Anonymous poster hash: 37166...a68
Skrevet

Skjønner godt at dere klarer å bruke det dere har, sånn er det vel for de fleste. Og har dere penger til det, klart dere kan kose dere ekstra i helgene. Men hvis dere ønsker å spare opp en bufferkonto bør dere nok sette av litt penger med en gang lønna kommer inn. Se hva som er igjen når dere har satt inn ønsket beløp og del resten på antall dager. Da vil du se at du for eksempel har 500,- og bruke per dag. Da er det ganske enkelt å kontrollere bruken. Bruker du ingen penger en dag, vil du kunne bruke 1000 kr neste dag osv...

Anonymous poster hash: 8c1f5...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...