Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Storesøster på fire er selvsagt nysgjerrig og har fått med seg at det kommer blod, funnet ubrukte bind og tamponger osv. Jeg må noen ganger gå på do med døra åpen pga lillesøster. Og da er det vanskelig å ikke la storesøster se. Prøver å skjule blodige tamponger altså, men at ALT skkjer i det skjulte går ikke. Synes det er vanskelig hva jeg skal si. Aner meg jo at hun kommer til å snakke i vei i barnehagen om at mamma blør fra tissen osv hehe. Hva forklarer dere? Hvor mye? Anonymous poster hash: 718e7...6e5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Har fire barn og ingen av dem har noen gang blitt eksponert for blodige bind eller tamponger så det vet de ingenting om. Eller 10 og 13 åringen vet selvfølgelig hva mensen er nå da, men 5-åringen har ingen aning om at det finnes noe sånt, enda. Den korte tiden det tar å bytte tampong lukker jeg døren jeg altså, det har jeg alltid gjort. Anonymous poster hash: 2eb69...532
Virginia. Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 (endret) Forteller sannheten . Ser ingen grunn til å skjule det, men samtidig eksponerer jeg ikke barnet for det uten at jeg må eller det kommer inn på toalettet mens jeg skifter. Samtidig er det jo slik når en er alene med barn at man når de er mindre må ha dem med inn på offentlige toaletter osv. Endret 22. mars 2014 av Ibsenfrue
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Jeg sier til treåringen at av og til så blør det fra tissen til voksne damer, men at det ikke gjør vondt og at det ikke er farlig.. Om hun forteller i barnehagen at mamma blør i tissen, så overlever jeg det.. Hun sier sikkert også at mamma promper, at mamma og pappa ligger oppå hverandre i senga osv.. Anonymous poster hash: 77204...a91
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Jeg forklarer det jeg trenger alt etter alder. De yngste: Mamma blør fra tissen noen ganger og derfor må jeg bruke bleie, akkurat som alle andre voksne damer. Til mer detaljerte forklaringer etterhvert som de spør og når de trenger å vite mer.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Min på 5 så tråden fra tampongen da han skulle dusje, og da forklarte jeg at det noen ganger kommer litt blod fra tissen til voksne damer - mamma, tante ol. At det ikke er farlig, ikke gjør vondt og at det bare er litt innimellom. Syns barn skal få sannheten når de spør, også må man fortelle på deres "nivå" Anonymous poster hash: 8bbff...c2e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Forklarer det på en måte som barnet forstår. Har to jenter og ser ingen grunn til å lyve om hva mensen er, når de oppdager bind, tamponger (ubrukte selvfølgelig) eller oppdager at jeg blør. Anonymous poster hash: 28969...13c
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Min 9 år gamle gutt vet hva dette er og at han aldri skal le av jentene i klassen når de får mensen. Han har av og til overhørt samtaler blandet oss damer der mensen er blitt nevnt Anonymous poster hash: 3f463...a90
Fru vims Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Har forklart litt til hun på 2.5 og han på 4 år. men bare sagt at det kommer blod. Fordi de var ekstremt opptatt av "mammas sine bleier" og skjønte ikke helt hvorfor jeg som voksen brukte dette. Når de selv har sluttet med bleier så skulle jeg liksom bruke det. Og jeg måtte passe på pakken med bind eller så forsvinner den. Har måtte forklare at jeg trenger disse så dette må de ikke ta.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Jeg ble livredd da jeg fikk mensen selv, for jeg ante ingenting om det. Mamma hadde aldri nevnt det. Så her får jentene mine se blodige bind, (hvis det faller seg sånn) vi snakker om at alle damer blør fra tissen iblant, og at det er helt normalt, ikke vondt og ikke farlig. Anonymous poster hash: 85b06...101
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Jeg bare lurer...sier dere ikke HVORFOR det blør fra tissen?? Jeg synes det er helt naturlig å ta opp dette samtidig med hvordan babyer blir til... Anonymous poster hash: 93ecb...82f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Hvorfor sier dere til barna at det ikke gjør vondt? Virker som dere er helt for å være ærlig, og det er jo ikke ærlig å si at det ikke er vondt!!!!! Det kan både være for jævlig vondt og det kan komme masse blod! Hvorfor utelate slik info når dere først skal fortelle? Anonymous poster hash: 59531...6f7
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 22. mars 2014 #13 Skrevet 22. mars 2014 selvfølgelig! Umulig å skjule det å da er det bedre å fortelle barna sannheten (ut fra alderen de er i...). Jenta mi har sett både fødsler o.l. på tv å tar dette naturlig. Hvorfor gjøre det til et problem?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #14 Skrevet 22. mars 2014 Du siste; alle har da ikke vondt! Anonymous poster hash: 0a882...79d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #15 Skrevet 22. mars 2014 Min 3åring vet hva mensen er og hvorfor man får det, hvordan babyer blir til og hvordan de kommer ut. Anonymous poster hash: 1d3c4...214
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Du siste; alle har da ikke vondt! Anonymous poster hash: 0a882...79d Derfor skrev jeg "kan"...... Og man kan ikke gå ut i fra at datteren ikke kommer til å få vondt, derfor er det dumt å si at det ikke gjør vondt, siden man ikke vet... Anonymous poster hash: 59531...6f7
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Ja, det gjør jeg. Begge to vet hva det er, og hvorfor det skjer. De er 9 og 6.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #18 Skrevet 22. mars 2014 Du siste; alle har da ikke vondt! Anonymous poster hash: 0a882...79d Derfor skrev jeg "kan"...... Og man kan ikke gå ut i fra at datteren ikke kommer til å få vondt, derfor er det dumt å si at det ikke gjør vondt, siden man ikke vet... Anonymous poster hash: 59531...6f7 Fordi det ikke er et vondt sår som blør. Det er jo ingen skade som har skjedd som gjør at man blør sånn som barn ofte vil tenke, og spesielt hvis man i tillegg sier at det kan gjøre vondt. De trenger jo ikke akkurat bli redd for mensen heller. Anonymous poster hash: 43a75...998
Fru vims Skrevet 22. mars 2014 #19 Skrevet 22. mars 2014 Jeg bare lurer...sier dere ikke HVORFOR det blør fra tissen?? Jeg synes det er helt naturlig å ta opp dette samtidig med hvordan babyer blir til... Anonymous poster hash: 93ecb...82f Kommer jo an på hvor gammelt barnet er. Her holdt det med å si at det kom blod. Har ikke helt kommer dit hvor man forteller hvordan babyer blir til. 2 åringen her er fornøyd med vite at babyene kommer fra magen og ikke fra butikken som hun trodde.
Gjest Antarctica Skrevet 22. mars 2014 #20 Skrevet 22. mars 2014 Storesøster på fire er selvsagt nysgjerrig og har fått med seg at det kommer blod, funnet ubrukte bind og tamponger osv. Jeg må noen ganger gå på do med døra åpen pga lillesøster. Og da er det vanskelig å ikke la storesøster se. Prøver å skjule blodige tamponger altså, men at ALT skkjer i det skjulte går ikke. Synes det er vanskelig hva jeg skal si. Aner meg jo at hun kommer til å snakke i vei i barnehagen om at mamma blør fra tissen osv hehe. Hva forklarer dere? Hvor mye?Anonymous poster hash: 718e7...6e5 Jeg forklarte min eldste at det blodet var en melding fra kroppen om at det var tomt for babyer i magen. Han lurte på om jeg ikke heller ville ha baby i magen enn å plages med det der blodet?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #21 Skrevet 22. mars 2014 Har vært åpen om dette til datteren min hele tiden, jeg synes det er viktig at hun ser på det som noe helt naturlig. Når det gjelder blodige bind og tamponger ber jeg henne snu seg hvis jeg skal skifte og er ærlig med at det ser ekkelt ut og at jeg ikke vil vise frem... Anonymous poster hash: 40bca...2a7
♥Nemi♥ Skrevet 22. mars 2014 #22 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har hele tiden svart henne ærlig. Så hun har visst siden hun var tre at mamma blør fordi det ikke er baby i egget. Har også måtte forklare henne om mammas natur, da hun har hjulpet pappa å bære mamma fra bilen og i senga, pga smerter (tar heller tre fødsler på rappen). Hun trengte å vite, slik at hun ikke trodde jeg skulle dø, stakkars :-/ Hun vet også at mødre og fedre ligger nakne og pappa planter et frø i mammas egg. Hun vet også at babyer kommer ut fra vagina, men hvis dette ikke går så må de operere ut baby. Hun er ganske interessert i emnet, og en dag jeg var på do, hadde hun funnet frem fødestuen all by her self, og var overlykkelig! Heldigvis hadde det ikke blitt vist et keisersnitt! :-) Så nå informerer hun nok mye i bhg..
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #23 Skrevet 22. mars 2014 Min sønn på 5 (snart 6) år vet at voksne damer har mensen, hva som skjer i puberteten med kroppen til begge kjønn, hvordan man lager barn og hvordan barn blir til i magen + fødsel. Spør han om noe så svarer jeg ordentlig. Han har ikke tatt noe skade av å høre om noe av det, og han holdt på å dø av latter når han skjønte at jentene på avd i bhg skulle få pupper når de ble store... Tenker det er fint å snakke tidlig om de tingene nå som han ikke er redd for å spørre og ikke blir flau. tror det blir lettere å fortsette å ha en samtale rundt de tingene når han blir eldre da. Anonymous poster hash: a39b2...f5d
*Nøtta* Skrevet 22. mars 2014 #24 Skrevet 22. mars 2014 Forklarte min datter på 3 år senest i dag hvorfor vi damer blør. Jeg sa at vi blør fordi da er vi gamle nok til å lage babyer, og at den dagen hun begynner å blø er hun gammel nok til å lage babyer. (ser nå på trykk at det kan mistolkes, så jeg blir nok nødt til å justere den forklaringen litt når hun blir eldre *lol*) Hun såg bare på meg og sa "Javel, så da må du ha på bleie?" Jeg svarte "ja, det må jeg, jeg må ha på bleie..eller det heter ikke bleie, men bind kaller vi det" Da lo hun bare høyt og sa "Du kalte det BLEIE,mamma!!!" Ferdig diskutert.
♥Nemi♥ Skrevet 22. mars 2014 #25 Skrevet 22. mars 2014 Forklarte min datter på 3 år senest i dag hvorfor vi damer blør. Jeg sa at vi blør fordi da er vi gamle nok til å lage babyer, og at den dagen hun begynner å blø er hun gammel nok til å lage babyer. (ser nå på trykk at det kan mistolkes, så jeg blir nok nødt til å justere den forklaringen litt når hun blir eldre *lol*) Hun såg bare på meg og sa "Javel, så da må du ha på bleie?" Jeg svarte "ja, det må jeg, jeg må ha på bleie..eller det heter ikke bleie, men bind kaller vi det" Da lo hun bare høyt og sa "Du kalte det BLEIE,mamma!!!" Ferdig diskutert. He he, jeg tror også du må justere den littegranne! :-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå