Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Det jobber ei på avdelingen til mini om har ei jente som går på samme avdeling. Denne jenta sier jo selvfølgelig mamma til henne, det er jo ikke noe å tenke over. Men alle de andre barna sier også mamma til denne bhg tanta. Ho jobber der fast og er ei veldig koselig og blid dame som er flink med barna. Vi var i går på middag hos noen venner hvor flere foreldre på avd til mini også var tilstede. Det jeg ikke skjønner er at de reagerer så voldsomt på at barna kaller henne for mamma. Barna går på småbarn og yngste på avdelingen er vel rundt 18 mnd. Jeg vil da si at det er normalt for små barn jeg da, eller? Mye enklere å si mamma enn å lære seg et nytt navn. Hverken jeg eller mannen har reagert på at ho sier mamma til denne dama, men har heller sett på det som positivt mtp omsorg og tilknytning. Så ble litt overrasket av at de var så mange av de som mente det var riv ruskende galt.. Hva hadde du syntes om barnet ditt hadde kalt ei bhg tante for mamma? Som da også er mamma til et barn på samme avdeling. Anonymous poster hash: cfb9d...247
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Det heter ikke barnehage tante, det er frekt å si, og ja det er helt normalt at de kaller de ansatte for mamma Anonymous poster hash: 27c21...f90
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Er jo ikke så rart at de kaller henne for mamma når det andre barnet også gjør det. Ingenting jeg hadde reagert negativt på. Hadde bare syntes det var litt morsomt. Anonymous poster hash: 44f98...ae5
Salvador Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Hadde syntes det hadde vært veldig sårt!! Mamma er en beskyttet tittel! Og hun som jobber der må være konsekvent ovenfor alle de andre barna og si at hun bare er mamma til det ene barnet, ikke noen av de andre! Ikke grei å tillate at de kaller henne for mamma i hvert fall!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Med en gang barn begynner snakke, sånn mellom 1 og 2 år, skjønner de jo ikke enda hva alle ordene betyr. Det tenkte ihvertfall jeg da min sønn på 1 år kalte dagmammaen for "Mamma Britt", jeg så heller ikke noe galt idet, for alt barnet vet på den alderen heter kanskje alle damer "Mamma". Min sønn var utrolig glad i sin Mamma Britt, og jeg vet hun var glad i han også, jeg følte meg overhodet ikke truet av det men var bare glad for å ha en så fantastisk dagmamma. Gutten min er i dag skolegutt, og kaller fremdeles dagmammaen han hadde fra han var 1 til 3 år for Mamma Britt, jeg synes det er koselig jeg. Han har bare gode minner om god omsorg fra de årene.. Men da søsteren min hørte om dette reagerte hun på samme måte som du beskriver at vennene dine gjør, hun sa hun ville følt at dagmammaen truet hennes mammarolle på en måte. Anonymous poster hash: 83297...ea6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Det heter ikke barnehage tante, det er frekt å si, og ja det er helt normalt at de kaller de ansatte for mamma Anonymous poster hash: 27c21...f90 Nei du har helt rett, det heter ikke barnehage tante, ikke barnehagetante heller, for den saks skyld. Hadde vel egentlig syntes det var litt komisk om mine småtroll hadde kalt en ansatt for mamma Jeg jobber selv i bhg, og flere av de minste gutta kaller min mannlige kollega for pappa. Anonymous poster hash: c7161...0a4
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Det er helt vanlig at de ansatte blir kalt mamma. Har ikke tall på hvor mange jeg har vært mamma til :-p men jeg sier at jeg heter ... Ikke mamma Anonymous poster hash: 27c21...f90
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har inntrykk av at de fleste barn kaller veldig mange for mamma/pappa en periode og det er jo naturlig at de sier det samme som de andre barna. Enten at alle kaller henne for mamma, som du sier, eller at datteren hennes hadde brukt navnet. Jeg hadde ikke reagert så mye på det. Jeg ville reagert mer på at en har sin egen datter på avdelingen, det fungerer sjelden bra. Anonymous poster hash: e0f0f...95d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Er det frekt å kalle de som jobber i bhg for bhg tante? Har ikke jeg fått med meg.. Alle barna er klar over at ho er mamman til denne jenta da og om jeg spør mini om hvem ho er mamman til så får jeg som svar, Mamman til *****. Så vet at de påpeker at ho ikke er alle sin mamma. HI Anonymous poster hash: cfb9d...247
*Nøtta* Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Jeg hadde ikke synest det gjorde noe, sånn rent personlig. Hadde ikke følt meg truet som mamma for å si det på den måten. MEN jeg synest det hadde vært rart om ikke den damen hadde forklart for barna at hun ikke var mammaen deres. Sånne ting må det jo være greit å få ryddet opp i tenker jeg. Slik at barna etter hvert skjønner at de har bare en mamma og at denne mammaen slettes ikke er deres,men da den andre jentas mamma.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Vårt barn har aldri sakt mamma til noen i bhg. En ting er og si til barnet at det er feil at det er ..., ikke mamma. Syns det er feil og la barnet kalle seg mamma. Men hadde ikke følt meg truet pga dette er litt komisk og Anonymous poster hash: 66d36...e0e
Madolyn Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 (endret) Gutten min kalte alle for mamma han, fra han var 12 til 18 mnd Inkl pappaen sin og postmannen Men om han nå som snart 3-åring hadde løpt rundt og kalt de bhg-ansatte for mamma så hadde jeg reagert annerledes. Endret 22. mars 2014 av Madolyn
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #13 Skrevet 22. mars 2014 Det er helt vanlig en periode. Samme med at alle menn er pappa. Jeg pleier å svare med å peke på meg selv og si mitt navn. Om det er meg de mener sier de somoftest ja, hvis det ikke er meg sier de nei og vil til mamma, altså ekte mamma om man kan si det slik. Ansatte i bhg kalles for det meste sitt navn, jeg har enda tilgode å møte noen som vil kalles tante i bhg. Har hørt om det, men som sagt ikke møtt noen. Anonymous poster hash: e9c50...fb1
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #14 Skrevet 22. mars 2014 Helt vanlig dette! De er så små at det er nok litt forvirrende. Mamma er jo en omsorgsperson, og hvis denne ansatte er en god og omsorgsfull person så er det virkelig ikke unaturlig at barna kaller henne for mamma. Jeg hadde ikke frika ut hvertfall. Anonymous poster hash: 31af4...082
mamma_til_verdens_beste Skrevet 22. mars 2014 #15 Skrevet 22. mars 2014 Min kalte også den ansatte han var mest knyttet til i barnehagen for mamma til å begynne med.De snakket mye om navn, og hva de forskjellige barn og voksne het. Og etter hvert forsto de det.Synes jo det var litt sårt til å begynne med, men han stakkars gutten min visste jo ikke bedre. Damer er mammaer og menn er pappaer.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Jeg er ikke barnehagetante , men bhgassistent og vil at foreldrene bruker navnet mitt. Kommer det barn som kaller meg mamma sier jeg i fra at jeg heter **** og er ikke mamman din. Og forklarer hvor mamman er hen. :-) Anonymous poster hash: e61f6...428
MrsMilla Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Da gutten min startet i familiebarnehage, ca 15 mnd, så kalte han hun som jobbet for mamma den første tiden. Det gjorde de andre og, kanskje i tre måneder, så da hun var og trillet fire unger i vogn på butikken så hun ut som en firebarnsmor - og alle ungene kalte henne mamma :-) Han kalte forsåvidt pappaen mamma ei stund også... og mat...
Appelsinpiken Skrevet 23. mars 2014 #18 Skrevet 23. mars 2014 Jeg blir ofte tilsnakket med navn jeg av minsten, for det gjøre storesøster som ikke er min tenker det er slik som går seg til av seg selv etterhvert som de blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #19 Skrevet 23. mars 2014 Jeg blir kalt mamma av flere av ungene når jeg henter min sønn i barnehagen. Det er ettåringer stakkars, de vet jo ikke bedre! Veldig merkelig å bli bekymret for å miste mammatittelen. Da er du ikke veldig trygg på deg selv som mor.. Anonymous poster hash: a89e0...49e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #20 Skrevet 23. mars 2014 Når de er så små så syns jeg det er helt greit. Hadde gutten min på 2.5 år kallet de for mamma derimot SÅ hadde jeg nok blitt såret. Men er nok ikke fare for at det skjer altså Anonymous poster hash: 1e729...0c7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #21 Skrevet 23. mars 2014 Om man føler sin morsrolle trua fordi en unge som knapt kan snakke sier mamma til de i barnehagen, da trenger man psykologhjelp. Ungene vet veldig godt hvem som er mor og far :-) Anonymous poster hash: 13974...e3f
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #22 Skrevet 23. mars 2014 Har du virkelig ikke fått med deg diskusjon rundt begrepet; barnehagetante???? Blir litt overrasket, det har jo vært snakket om i mange år..... Anonymous poster hash: 3587c...692
☆☆☆ Skrevet 23. mars 2014 #23 Skrevet 23. mars 2014 Mi kallar alle menn ho ikkje veit namnet på pappa, då alle som hentar i bhg ser ut til å heite det. Heilt logisk..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #24 Skrevet 23. mars 2014 Jeg jobber i første trinn i skolen og opplever å bli kalt både mamma, tante og bestemor innimellom. Barna vet selvfølgelig godt at jeg ikke er mammaen deres, men det hender det glipper og de sier feil. At så små barn kaller denne damen mamma er vel helt naturlig, spesielt siden hennes egen lille datter sier det. De er vel ikke så store enda at de helt skjønner dette med navn og roller. Dersom noen mødre føler seg truet av dette, ja vel, da tenker jeg at de er fryktelig usikre på seg selv og mammarollen sin. Anonymous poster hash: 1dfbb...b52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå