Gå til innhold

Noen lærere her..?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å skifte beite og bli lærer i småskolen. Men hvordan trives dere med jobben deres? Læreryrket har alltid tiltalt meg og jeg er glad i å arbeide med barn. Slik jeg jobber nå har jeg personalansvar i tillegg til arbeidet med barn, og jeg hater virkelig å arbeide med å motivere voksne og få dem til å forstå hvorfor vi gjør som vi gjør. Ønsker å bruke tid og krefter på barna, ikke på voksne som bestandig er syke, lite lydhøre og demotiverende å jobbe sammen med.. Blir glad for noen synspunkter :)

 

Anonymous poster hash: ec548...b81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som kan, gjør.

De som ikke kan, lærer bort.



Anonymous poster hash: a71e2...fa8
Skrevet

 

De som kan, gjør.

De som ikke kan, lærer bort.

 

Anonymous poster hash: a71e2...fa8

 

 

Nei, det finnes også de som har et genuint ønske om å lære den kommende generasjon det vi ble lært (og helst litt til). Det er utrolig givende å være lærer!

Skrevet

Har jobbet som det. Utrolig givende. Man blir glad i dem og dem blir glad i deg. Du har alltid forberedelsene hengende over deg. Ingen dag er lik, og det skjer alltid masse på en skole. Man må ha evne til å ta en del ting på sparket. Man kan ha mye morro med elevene (skiturer, fotballturneringer, kulturell skolesekk). De fleste dager er gode, og så har du noen hvor du skulle ønske at du ikke var lærer. Du lærer mye selv også, og du får brukt mange sider av deg selv.

 

Anonymous poster hash: 1dcc5...354

Skrevet

 

De som kan, gjør.

De som ikke kan, lærer bort.

 

Anonymous poster hash: a71e2...fa8

Gratulerer med aftenens teiteste kommentar.
Skrevet

Akkurat no kjenner eg at eg er dritlei heile yrket - og blant anna kravstore foreldre, som ein er vitne til i den andre tråden - tappar ein for energi.

 

Det har skjedd før, og det har gått over - så eg håper det går over nok ein gong, men eg ser ikkje føre meg at eg blir gammal i dette yrket.

Eg leiker med tanken på å stikke min kos - og eg er ikkje den einaste.

Skrevet

Jeg er i slutten av tredveåra og har jobbet på barneskole siden jeg var ferdig utdanna for 15 år siden.

I utgangspunktet elsker jeg jobben min, men tidvis nesten hater jeg den......

Nå skal det sies at jeg er en av dem med "flink-pike-syndromet", så jeg sitter kveld etter kveld, helg etter helg. Jeg vil gjøre jobben min så bra som jeg kan, og den gir utrolig mye når man føler at elevene trives og lykkes! Dette avhenger av at man er godt forberedt og klarer å tilpasse lærestoffet kontinuerlig. Det krever MYE jobb og genuin interesse!

Det som er best med jobben er alle de herlige barna (som man blir utrolig glad i ), at ingen dag er lik, at arbeidet er variert og utfordende, og at jeg har avspasering når mine egne barn har skolefri.

Siden jeg er alenemor til tre barn i skolealder er det siste uvurderlig. Jeg hadde ikke fått det til å gå opp ellers....

Men.............

så har vi papirmølla, stadige omrokkeringer, lite ressurser på mange krevende elever, kravstore foreldre...... and the list goes on............  Siden jeg startet å jobbe har rammene vi jobber innenfor blitt stadig verre. Det er kutt, kutt, kutt..........

Kanskje galt av meg å svare på en slik tråd akkurat nå, for denne våren vurderer jeg virkelig å gi meg. Har utdanning nok til å få meg annet arbeid med bedre lønn.

Jeg blir ikke gammel i læreryrket kjenner jeg. Slik rammene er nå (og det er varslet ytterligere kutt til høsten) orker jeg ikke. Så om jeg holder så lenge, gir jeg meg i alle fall når alle tre barna er store nok til å være hjemme litt alene! Får KS gjennomslag skifter jeg beite med en gang.

 

Hvis du virkelig brenner for læreryrket så synes jeg du burde hoppe i det! Barna våre fortjener virkelig lærere med motivasjon og interesse!

Vil likevel advare deg litt siden man står i fare for å ikke bare brenne for jobben, men faktisk brenne ut..........

 



Anonymous poster hash: 9b78e...651
Skrevet

Jeg har ingen planer om å bli mange årene til i yrket, både på grunn av det "berre mordi" påpeker (den andre tråden er helt vill) og hele KS-situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...