Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Hva om barna deres får en av disse sykdommene, hva tenker dere i forhold til det? Det er jo liten sannsynlighet, men hva om barnet fikk polio og lammelser? Kroppen ble helt ødelagt. Hvordan ville det forklart barnet hvorfor det hadde blitt slik, uten å blitt den "skyldige" i situasjonen? Anonymous poster hash: 92446...e52
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Foreldre som ikke vaksinerer evner ikke til å tenke at det faktisk kan skje deres barn. Trist, men sant! Anonymous poster hash: b64a9...f37
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Jeg tror de som er i mot vaksiner ikke evner å tenke slik. De holder seg til propaganda. Anonymous poster hash: 91e1b...4f9
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Tenkte jeg skulle svare deg seriøst, HI. Men når jeg ser de to første svarene, så gidder jeg ikke gå inn i en så usaklig diskusjon. Vil bare si at de som velger å ikke vaksinere som regel kan langt, langt mer om risiko enn det de som bare følger strømmen uten å virkelig sette seg inn i alt som omhandler vaksiner. Jeg tør påstå at de fleste som ikke vaskinerer barna sine har gått mange runder ift risiko enn de fleste andre foreldre. Mer enn det gidder jeg ikke si når listen på diskusjonen legges på det nivået som nr 2 og 3 gjør. Anonymous poster hash: fdbec...9c3
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Jeg blir så provosert i forhold til vaksinering eller ikke. Det virker som om de som velger å ikke vaksinert er de eneste som tør å tenke selv men alle vi andre som velger å vaksinere er en gjeng med saueflokken som ikke evner å tenke selv. Det er jo relativt trygt å ikke vaksinere så lenge majoriteten fortsatt gjør det. Da er det liten sjans for at epidemier av forskjellige sykdommer dukker opp. Men ville man stilt seg annerledes til det hvis det var større reell mulighet for å få for eksempel polio? Jeg føler at de kan ta sitt unike og i deres øyne rette avgjørelse kun fordi vi andre vaksinerer våre barn. Å vaksinere barna mener jeg er et felles samfunnsmessig ansvar. Ingen vil vel ha en opphoping av farlige sykdommer igjen? Anonymous poster hash: c0584...3bf
Tabitha Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Tvert imot er det eksempler på at folk faktisk har FÅTT polio og svineinfluensa etter at de tok vaksinene. Det sies jo at viruset som er i vaksinene skal være halvert, uskadeliggjort eller noe slikt. Men en del som tok svineinfluensavaksinen, ble faktisk svært syke av influensa like etterpå.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Men man må skille mellom de vaksinene som er i det vanlige vaksinasjonsprogrammer for barn og for eksempel svineinfluensaen... Regner med du ikke har vaksinert barna dine? Jeg bare lurer på om du fortsatt ville ha gjort det hvis de hadde en reel mulighet for å få meslinger, polio, kikhoste eller tuberkulose? Anonymous poster hash: c0584...3bf
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Det som hadde vært litt interessant er om de som ikke vaksinerer ville gjort det om ingen andre gjorde det? For dere kalkulerer risiko... Altså så "lever" dere på at andre vaksinerer som da gir deres barn beskyttelse. Hvis sykdommene fortsatt eksisterte men ingen ville vaksinerer, ville det endret deres valg angående vaksinasjon? Anonymous poster hash: 016e7...56d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Jeg blir så provosert i forhold til vaksinering eller ikke. Det virker som om de som velger å ikke vaksinert er de eneste som tør å tenke selv men alle vi andre som velger å vaksinere er en gjeng med saueflokken som ikke evner å tenke selv. Det er jo relativt trygt å ikke vaksinere så lenge majoriteten fortsatt gjør det. Da er det liten sjans for at epidemier av forskjellige sykdommer dukker opp. Men ville man stilt seg annerledes til det hvis det var større reell mulighet for å få for eksempel polio? Jeg føler at de kan ta sitt unike og i deres øyne rette avgjørelse kun fordi vi andre vaksinerer våre barn. Å vaksinere barna mener jeg er et felles samfunnsmessig ansvar. Ingen vil vel ha en opphoping av farlige sykdommer igjen? Anonymous poster hash: c0584...3bf Da må du mene at du følger saueflokken da? Foreldre må jo være dumme om dem skal belage seg på at andre vaksinerer barna Anonymous poster hash: 472d8...4cd
Chl85 Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Jeg er av den formening at de fleste foreldre vil barna sine det beste og tar valgene deretter. Den greia med å sitte på hver sin kant å slenge i fleisen på hverandre at mitt valg er det riktige og ikke ditt, blir for meg tåpelig. De som velger å vaksinere føler at dette er det tryggeste valget for sine barn, i likhet med de som velger å ikke vaksinere sine barn av samme grunn. De fleste forhører seg med helsepersonell eller leser seg opp på hva som er det "riktige" valget. Noen ser på annen forskning, hører med fastlegen sin om odds osv. Så valget som er tatt er basert på vurderingen forelderen har tatt for sitt barn. Man tar jo en sjanse på at det man velger er riktig, som med de fleste andre aspekter i livet.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Belager meg slettes ikke på at andre er vaksinert. Stort sett er det bare barn som er vaksinert. De færreste voksne re-vaksinerer seg. Så "alle" voksne må da i deres øyne være tikkende smittebomber? Derimot skulle jeg heller ønske at mitt barn fikk de milde sykdommene, fordi det vil gi en livslang immunitet. Det ble også slått opp i media at mange eldre var immun mot fuglinfluensa ( da de var redde for stor spredning) fordi de mange av de eldre hadde hatt en annen lignende, men mildere, influensa som gikk verden over da de var små. (husker ikke i farten hva den het) Ergo kan tidligere sykdommer gi immunitet mot kommende farligere muterte virus. Det man også skal tenke på at dagens behandlinger har kommet lengre enn før krigen. Sykdommer man gjerne fikk alvorlige mên eller døde av på 20-30 tallet, har man i dag enkle behandlinger for. Vi er også bevisste på et sunt kostohold og er ikke underernærte. Noe de var på den tiden disse sykdommene florerte. Ja vi har tenkt gjennom hver en sykdom det vaksineres mot. Digresjon: I USA vaksinerer de bortimot dobbelt så mye som her. De er sikkert like hysteriske og redde for vannkopper.. Her er det en vanlig barnesykdom. AS Norge har hatt runder på at runder på om denne skal inn i vaksinasjonsprogrammet. Ikke fordi det er en nevneverdig farlig sykdom. Men for å få ned sykt barn dagene til foreldrene, noe de vil spare penger på. Er det slik vi vil ha det? Pille for alt som er ille? Jeg sier heller ja til et naturlig og sterkt immunforsvar. En vet aldri når en virkelig trenger det Anonymous poster hash: 320cf...d8d
Gjest Antarctica Skrevet 23. mars 2014 #12 Skrevet 23. mars 2014 Tvert imot er det eksempler på at folk faktisk har FÅTT polio og svineinfluensa etter at de tok vaksinene. Det sies jo at viruset som er i vaksinene skal være halvert, uskadeliggjort eller noe slikt. Men en del som tok svineinfluensavaksinen, ble faktisk svært syke av influensa like etterpå. Hvis de ble syke like etterpå, var de allerede smitta før sprøyta traff armen. Influensa kan ha over en ukes inkubasjonstid. Og i den perioden er det null poeng i å sette vaksiner, men pasienten vet jo ikke at han er smitta, fordi symptomene ikke er synlige. Angående revaksinering til henne over her som nevner det: ja, vet du hva, det foregår faktisk en del revaksinering på norske helsestasjoner. I sær når folk reiser så mye til eksotiske reisemål som de gjør nå, for da vil de få anbefalinger om sånt i samme slengen som de får info om (ny)vaksinering mot andre ting, f eks mot tropesykdommer. Jeg har vært i Østen og Latin-Amerika flere ganger, og har fått både stivkrampe-vaksinen og andre ting flere ganger. Men uansett er mitt immunforsvar (med en gammel vaksine) mindre sårbart enn et uvaksinert spedbarns. Skjønner ikke at det skal være så tungt å ta inn.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 Belager oss ikke på at andre vaksinerer nei. Vi følger anbefalingene fra spesialistene vi har forespurt, og holder oss unna enkelte vaksiner. Blant annet MMR - vaksinen. Anonymous poster hash: 3c434...6e4 Anonymous poster hash: 3c434...6e4
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 Jeg har selv hatt alle barnesykdommene. Husker godt røde hunder og kusma, men har hatt de andre også. Var ikke så syk, annet enn med kusmaen som var på begge sider og kraftig. Meslinger skulle jeg visstnok blitt vaksinert for, men siden min mor ikke fikk i meg egg slik at hun visste om jeg tålte det eller ikke, så fikk jeg ikke den. For der var visst noe med spor av eggehvite eller noe i vaksinen..... Mine barn er blitt vaksinert mot alt av dette, men jenta mi skal ikke ha den der mot livmorhalskreft, siden den i seg selv kan føre til kreft. Da er det etter det jeg har lest meg opp på, bedre at hun får satt inn horonspiral, som viser seg å beskytte mot denne kreftformen. Det ER viktig å vaksinere mot barnesykdommene og alt det andre, for hadde vi ikke gjort det, så hadde det fortsatt florert. Der ER følgesykdommer og -tilstander ved alt av det som barn blir vaksinert mot som små. Hjernehinnebetennelse, døvhet, sterilitet hos menn, misdannelser hos barn av kvinner som fikk røde hunder i svangerskapet Dere unge voksne i dag har ikke sett alt dette like tydelig, nettopp fordi det har blitt vaksinert så lenge. Jeg syns det er synd at det ikke lenger skal vaksineres mot tub. Jeg ble selv vaksinert på ungdomsskolen, og hadde fortsatt antistoffer som 30-åring, vist ved pirquettest. Har ikke testet etter dette, så vet ikke om jeg enda har det, 15 år etter, men tror nok det. Vet der finnes flere typer TUB, og dette har med mangelfull fullførelse av behandling å gjøre. Synd. Anonymous poster hash: 82f76...af5
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #15 Skrevet 23. mars 2014 Belager meg slettes ikke på at andre er vaksinert. Stort sett er det bare barn som er vaksinert. De færreste voksne re-vaksinerer seg. Så "alle" voksne må da i deres øyne være tikkende smittebomber?Derimot skulle jeg heller ønske at mitt barn fikk de milde sykdommene, fordi det vil gi en livslang immunitet. Det ble også slått opp i media at mange eldre var immun mot fuglinfluensa ( da de var redde for stor spredning) fordi de mange av de eldre hadde hatt en annen lignende, men mildere, influensa som gikk verden over da de var små. (husker ikke i farten hva den het) Ergo kan tidligere sykdommer gi immunitet mot kommende farligere muterte virus.Det man også skal tenke på at dagens behandlinger har kommet lengre enn før krigen. Sykdommer man gjerne fikk alvorlige mên eller døde av på 20-30 tallet, har man i dag enkle behandlinger for. Vi er også bevisste på et sunt kostohold og er ikke underernærte. Noe de var på den tiden disse sykdommene florerte. Ja vi har tenkt gjennom hver en sykdom det vaksineres mot. Digresjon: I USA vaksinerer de bortimot dobbelt så mye som her. De er sikkert like hysteriske og redde for vannkopper.. Her er det en vanlig barnesykdom.AS Norge har hatt runder på at runder på om denne skal inn i vaksinasjonsprogrammet. Ikke fordi det er en nevneverdig farlig sykdom. Men for å få ned sykt barn dagene til foreldrene, noe de vil spare penger på.Er det slik vi vil ha det? Pille for alt som er ille?Jeg sier heller ja til et naturlig og sterkt immunforsvar. En vet aldri når en virkelig trenger det Anonymous poster hash: 320cf...d8d Hei! De fleste voksne er vaksinert fra barndom av eller revaksineres ved reiser til utlandet. Uansett, om de ikke er revaksinerte, men kun grunnvaksinert vil disse likevel oppleve et mildere sykdomsforløp enn uvaksinerte og de vil være mindre smitteførende. Derfor er det forskjell på barn som ikke vaksineres i det hele tatt og voksne som ikke revaksineres. Hvilke "milde sykdommer" er det du refererer til? Er det meslinger, pneumokokkmeningitt, Tetanus eller Polio du mener? Disse sykdomsforløpene kan ikke generaliseres til "milde sykdommer". De er tildels livsfarlige og kan i verste fall føre til død eller gi alvorlige sekveler. Er det spanskesyken du mener når du snakker om eldre som tålte svineinfluensaen bedre? Influensaviruset innehar en utrolig evne til hurtig evelusjon sammenliknet med andre virus, og vanligvis er man ikke godt nok beskyttet dersom det er få år siden man ble vaksinert. Rubella, Meslinger og Polioviruset har ikke samme egenskap slik at man oppnår en mer langvarig immunitet. Jeg kan derfor ikke skjønne hvorfor du trekker inn denne sammenlikningen. Mener du altså at det er bedre å gjennomgå sykdommene som barnevaksinasjonsprogrammet vaksinerer mot enn det er å bli vaksinert slik at man skal stå bedre rustet til neste gang? For mest sannsynlig blir det ingen neste gang: enten er sykdomsforløpet så farlig at døden inntreffer eller så har man oppnådd en langvarig immunitet, men selvsagt ikke alltid. Og tror du virkelig at ditt immunforsvar er sterkere enn vaksinertes pga manglende vaksinering? Anonymous poster hash: 1e173...28e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå