Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Jeg driver å forbereder med til mitt første barn, og i den forbindelse har jeg kjøpt en god del brukt, vogn, bilstol og så har jeg arva MASSE klær. Eneste jeg har kjøpt helt nytt til nå er sprinkelseng, madrass, dyne og sengetøy. Regner jo med at det vil komme litt mer nytt etterhvert, men altså sånn i all hovedsak så er det dette jeg har av utstyr.Ei venninne av meg fortalte meg idag at hun synes det var grusomt med alle de som bare kjøpte brukt og arva ting til ungen sin. Hun mente det var risiko og at man tydeligvis ikke satte nok pris på babyen sin. Når hun selv skulle ha kjøpte hun alt nytt og mye var veldig veldig dyrt.Det skal sies at hun sitter godt i det økonomisk sett og vi har veldig forskjellig økonomi. Dette sa jeg til henne og, at det er ikke alle som har råd til å kjøpe fancy utstyr til mange titusner av kr.Da blei hun tverr og sa at da har man vel ikke råd til å få barn heller da.Jeg VEIT jo inni meg at hun tar feil. Men guri så såra jeg blei.. Anonymous poster hash: 5d06c...d0c
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Jeg driver å forbereder med til mitt første barn, og i den forbindelse har jeg kjøpt en god del brukt, vogn, bilstol og så har jeg arva MASSE klær. Eneste jeg har kjøpt helt nytt til nå er sprinkelseng, madrass, dyne og sengetøy. Regner jo med at det vil komme litt mer nytt etterhvert, men altså sånn i all hovedsak så er det dette jeg har av utstyr. Ei venninne av meg fortalte meg idag at hun synes det var grusomt med alle de som bare kjøpte brukt og arva ting til ungen sin. Hun mente det var risiko og at man tydeligvis ikke satte nok pris på babyen sin. Når hun selv skulle ha kjøpte hun alt nytt og mye var veldig veldig dyrt. Det skal sies at hun sitter godt i det økonomisk sett og vi har veldig forskjellig økonomi. Dette sa jeg til henne og, at det er ikke alle som har råd til å kjøpe fancy utstyr til mange titusner av kr. Da blei hun tverr og sa at da har man vel ikke råd til å få barn heller da. Jeg VEIT jo inni meg at hun tar feil. Men guri så såra jeg blei.. Anonymous poster hash: 5d06c...d0c Synes vel din venninne har feil syn på det å bli foreldre. Setter ikke pris på å bli mor fordi man ikke kjøper nytt? Litt vel materialistisk for min del. Anonymous poster hash: 1fed1...364
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Neimen kjære tid, for det første syns jeg hun tar veldig feil, og for det andre syns jeg hun burde holde seg for god til å dele sånne meninger. Jeg forstår at mange som har god økonomi blir litt "revet med" og ender opp med mye nytt, men at babyen bryr seg, eller at det beviser at man er mer glad i babyen enn de som kjøper bruktu7 blir veldig merkelige argumenter!! Helt ok å kjøpe nytt, men det fornuftige er å kjøpe brukt. Både pga hensyn til miljø, og fordi man da kan bruke de pengene på noe som betyr mye mer for enn baby enn ny eller brukt vogn. Anonymous poster hash: 16f33...074
Bustetroll Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Bare å heve seg over sånne.. En av tingene jeg synes er så fint med å kjøpe babyklær og utstyr brukt, det er at man får det jo nesten nytt uansett. Folk har jo ikke tid til å bruke alt de kjøper. Så brukt babyutstyr, er ikke akkurat mye brukt...
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Neimen kjære tid, for det første syns jeg hun tar veldig feil, og for det andre syns jeg hun burde holde seg for god til å dele sånne meninger. Jeg forstår at mange som har god økonomi blir litt "revet med" og ender opp med mye nytt, men at babyen bryr seg, eller at det beviser at man er mer glad i babyen enn de som kjøper bruktu7 blir veldig merkelige argumenter!! Helt ok å kjøpe nytt, men det fornuftige er å kjøpe brukt. Både pga hensyn til miljø, og fordi man da kan bruke de pengene på noe som betyr mye mer for enn baby enn ny eller brukt vogn. Anonymous poster hash: 16f33...074 Takk! Jeg blei veldig satt ut av det hun sa, hadde virkelig ikke forventa det overhodet. Trodde hun var rausere enn som så. Altså, jeg har alltid visst at hun er glad i å bruke penger på dyre ting både til seg selv og barnet og det har aldri brydd meg. Akkurat som at jeg tenkte at hun ikke brydde seg om jeg gjør det motsatte, men det gjør hun tydeligvis..ingen god venninne med andre ord kanskje.. Anonymous poster hash: 5d06c...d0c
Saud Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Lol! Stakkars deg som har en sånn venninne. Venter i april og har kjøpt masse brukt og på salg:) og jeg har ikke dårlig råd for å si d sånn, heldigvis:) en liten baby trenger deg uten økonomiske bekymringer, ikke en 2014 emmaljunga superduper rollerstroller til bare 15000 fordi at ALLE andre skal se at du er pengesterk! Så syns ikke du skal ha dårlig samvittighet i d hele tatt for å kjøpe brukt. Viser bare at du tenker litt mer langsiktig enn din venninne:)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har forøvrig råd til å kjøpe alt nytt hvis jeg vil men det gjør jeg ikke. Det er faktisk ikke nødvendig. Så her kjøpes det også brukt over en lav sko. Fordi jeg føler det passer med med mitt livssyn. Anonymous poster hash: 1fed1...364
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Det eneste du bør kjøpe nytt er madrass og det har du jo gjort. Anonymous poster hash: cbddf...1af
Mandala Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Jeg syns det er kjempeflott med de som kjøper brukt eller får arvet tøy og utstyr. Selv kjøpte jeg alt nytt en gang i tiden og tenker i ettertid at det var så tullete. Hadde jeg fått barn idag så hadde jeg latt det gå sport i å finne fine brukte ting sparer lommeboka, miljøet og mye annet
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Hei, supert at du kjøper brukt. Og venninna di virkelig litt blåst. Har hatt noen venninner som er sånn, men de har nesten bakteriefobi og synes alt brukt er superekkelt. Noe jeg ser på som litt underlig. Men sånn er de, så vet at det å ha brukte ting ville vært et aber for de, og respekterer det. Men de respekterer også meg. Men ville bare si håper at bilstolen du kjøpte brukt har vært pent brukt og nogenlunde ny? De minste modellene blir jo brukt i kort tid, så er sikkert ok. Men akkurat bilstol burde være under fem år tror jeg det var, sånn at det fungerer optimalt hvis (gud forby) en faktisk opplever en kollisjon. Sko burde også være nye, siden barneføtter er så myke og feiltrådde sko kan skade foten. Og madrass da som noen sa. Sengene kan godt være brukt, bare kjøp en ny madrass. Brukte barneklær skal jo også være bedre for barna tror jeg. Siden alt av gifter som ble brukt i produksjonen allerede er blitt vasket ut. Mye bedre for barnets framtid at du kjøper brukt. Da får du råd til andre viktigere ting, som utdannelse og at barnet har det godt. Og du skaper en bedre framtid for alle barna i verden. Ved å hindre unødvendig forbruk. Anonymous poster hash: 66b55...d7d
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Det eneste du absolutt bør kjøpe nytt, er madrass og bilsete. Ellers er gjenbruk veldig bra! Klær og utstyr til de små blir jo ikke akkurat utslitt. Klærne som mine unger brukte da de var babyer, var allerede brukt av 2-3 barn og har blitt brukt av enda 2-3 stykker etter mine. Noe sorterte vi ut til kast da vi sendte klærne videre til neste etter oss, men så sendte vi jo også med en god del som våre barn hadde fått nytt.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Jeg arvet nesten ikke noe, fordi jeg var den første i slekta på femten år som fikk det kjønnet jeg fikk. Ingen hadde klær. Og ingen hadde babyutstyr. Men jeg hadde nok ikke tatt imot eller spurt etter så mye heller, jeg liker å kjøpe nytt. Mye fordi jeg vil velge ALT selv Mener man er en like god mor dersom man kjøper eller får brukt.. Men likerikke å gjøre det selv. Anonymous poster hash: edae4...386
Von Hertelhofen Skrevet 22. mars 2014 #13 Skrevet 22. mars 2014 Det er bra at iallfall du har beina godt plantet på landjorden, HI Venninnen din er jo helt på tyttebærtur.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #14 Skrevet 22. mars 2014 Jeg ville aldri kjøpt brukt bilstol! Det er uansvarlig i mine øyne. Vogn er greit, men da med ny madrass. Anonymous poster hash: d6497...aa8
DaTuMa Skrevet 22. mars 2014 #15 Skrevet 22. mars 2014 Vi har kjøpt masse brukt. Både klær, utstyr og vogner. Men har kjøpt madrass, dyner og bilstoler nytt. Jeg er masse på finn for å sjekke etter relevante ting til ungene, ser ikke poenget i å kjøpe nytt når man kan kjøpe brukt
Gjest usababy Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Kjøpe brukt er supert! Syns det er bra med gjenbruk. Vi har også gjort det. Venninna di virker blåst.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Venninnen din virker ganske blåst. Bra med gjenbruk og det skader selvfølgelig ikke barnet. Det blir vasket. Du har kjøpt madrass ny så da er alt i orden. I vår familie rullerer og bytter vi klær, bilstoler, reisesenger osv. Er kun fornuftig når man har det. Vi har fått masse og kjøper ellers brukt. Det gjør vi selv om vi har god råd. Anonymous poster hash: a26b0...7d8
Gjest lillehi Skrevet 22. mars 2014 #18 Skrevet 22. mars 2014 Her går det i brukt enda, så synes det er kjempeflott😃 ikke bry deg om den såkalte venninnen din du blir en super mor👍
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. mars 2014 #19 Skrevet 22. mars 2014 Synes det er supert å kjøpe brikt, både økonomisk og for miljøet. Mye av utstyret brukes så kort tid og er så dyrt og dessuten av god kvalitetet. Har fått tak i mye pent brukt til babyen selv og er kjempefornøyd. Så lenge det er helt og fint og kan gjøres rent er det da ikke noe problem at det er brukt av en baby fra før. Har kjøpt stellebord, vippestol, babygym og div fine merkeklær som ikke er synlig brukt til en veldig billig penge og velger da å heller legge noen kroner i andre ting jeg ønsker, f.eks får vi en ekstra uke i syden i år ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #20 Skrevet 22. mars 2014 Vi har også kjøpt/ fått mye brukt:-) seng, bilstol(brukt til et barn før oss, ognkjenner de som har brukt set veldig godt) fikk komme hjem til ei venninne å plukke det jeg ville av klær og fylle en stor ikea pose (noe ble ikke brukt, da jeg etter at babyen kom ikke syntes det passet min baby) hhar også lånt en del som vi nå skal jeg tilbake for de vi lånte av skal ha ny baby. Men nå skal vi straks ha bilstol 2, vurderer da å kjøpe et nytt, disse brukes lengere enn bilstol1 og en brukt (skal kun brukes til og fra bhg). Vogn har vi også kjøpt brukt, av ei venninne. Så lenge alt ser bra ut så hvorfor ikke tenker jeg;-) sender også klær med venninner så kan de bruke det de vil. Anonymous poster hash: c4e82...071
Tjofsen Skrevet 22. mars 2014 #21 Skrevet 22. mars 2014 Ikke bry deg om venninna di. Det er flott med gjenbruk. Tenk på alt du sparer som du kan bruke til andre ting.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #22 Skrevet 22. mars 2014 Herlighet, for en venninne. Gjenbruk er in, kan du fortelle henne. Mannen min og jeg har svært god økonomi, mannen tjener over 3 millioner i året, så vi har fint råd til alt nytt. Jeg handler mye brukt, både til barna og til meg selv. Ikke av gjerrighet, men av hensyn til miljøet. Spesielt er leker og div utstyr genialt å kjøpe brukt. Kjøpte både lekegrind, lekeapperat til hagen, vippestol, bæreseler, bæremeis, sykkelvogn, sykkelsetet, trehjulsykkel med mer på finn. Landet vaskes, kan det fint kjøpes brukt. Unntaket er madrass og sko. Anonymous poster hash: 9d67c...571
Elsker livet Skrevet 22. mars 2014 #23 Skrevet 22. mars 2014 For en umoden venninne. En ting er å tenke det, en annen å si det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå