Gå til innhold

Duo test.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg selv be om dette?

Går til oppfølging på sykehuset for andre vanskelige forhold med svangerskapet. Skal til kontroll uke 12 neste uke. Kan jeg regne med de tar denne testen eller må jeg be om den? Når er det normalt å ta testen? Hvordan gjør de den?

Anonymous poster hash: 651ec...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den må søkes om, fra legen din. Og siden du vil ha den, så er du over 38 år eller blir 38 i løpet av svangerskapet?

Skrevet

Du må henvises til duotest. Dersom du ikke har vært til genetisk veiledning og tatt blodprøver, bil du heller ikke få regnet ut sannsynligheten for trisomier. Du vil heller ikke få duotest dersom du er under 38 år, eller ikke har ekstra risiko for å få barn med kromosomfeil. Les om duotest på bla Rikshospitalet sine sider.

Skrevet

Ok. Jeg er henvist fra legen pga habituel abort og er nå på AHUS.

Jeg er nå 39. Så jeg må altså få denne henvisningen fra legen i tillegg til øvrig henvisning?

Vet ikke så mye om duo test men som jeg har forstått er det ikke bare downs vi får svar på da? Er det andre avvik også vi testes for?

Personlig er jeg ikke så redd for downs men tenker på andre alvorlige avvik som er langt værre. Har forsøkt å lese meg opp på avvik men det går litt i surr for meg.

Jeg er litt treg men har ikke orket sette i gang masse undersøkelser fordi jeg har gjort det før og har måttet avlyse så mange timer pga SA. Denne gangen har jeg forholdt meg helt passiv men lille spire lever og er frisk så lang så nå burde jeg kaste meg rundt da.

Noen som har brukt spesialisten på Jessheim? Vurderer å bestille time der.

Skrevet

Du må vel i alle fall utføre testen innen utgangen av uke 13 tror jeg? Hvis du skal ha måling av nakkefold i tillegg til blodprøvene, mener jeg. Ville tatt kontankt med Ahus for å høre med dem om du må ha egen henvisning for dette, eller om det er innbakt i den andre. Markørene du testes for vil også kunne indikere at det er andre typer kromosomfeil, altså trisomi 13/18, om det er det du tenker på. I tillegg spiller vel alder, vekt og om du røyker inn på oddsen du får utregnet.

Anonymous poster hash: 33595...ff9

Skrevet

Det er ikke alle dom har lov til å utføre duotest. Jeg vil tro du må på Rikshospitalet som er sykehuset i Osloområdet som utfører testen. Det haster også med henvisning siden du nå er 12 uker på vei. Ultralyden skal tas innen 13+6, blodprøvene husker jeg ikke om det er samme tidsfrist på. Du kan sikkert få sjekket nakkefold og nesebein hos andre spesialister, men duotest består av blodprøve og ultralyd. Du får skekket sannsynlighet for trisomi 13, 18 og 21.

Skrevet

Ok. Takk for svar.

Tror jeg bare bestiller time privat. Begynner endelig å gå opp for meg at denne graviditeten kan gå bra. Og da kommer alle tanker om at jeg burde gjort dette tidligere.

Er 11+0 i dag iht siste UL.

Et dumt spørsmål til. På siste ultralyd så foster og alt veldig bra ut sa legen og de var veldig fornøyd med det de så. Kan de se avvik med det blotte øyet på UL uke 9 eller er jeg bare tussete nå?

Skrevet

Selv var jeg på Ullevåll for den genetiske testen og blodprøver i uke 10. Deretter på Riksen for UL i uke 13. Så regner de sannsynligheten for avvik utifra målinger, blodprøver, alder, svar på spm fra Ullevåll :) Men kan hende det er forandret igjen. Var ca halvannet år siden jeg var på dette :)

Skrevet

Jeg var hos legen ganske tidlig fikk henvisning til ul hos mitt lokale sykehus. Der ble det bekreftet at det var et levende foster og jeg ble henvist videre. Der var jeg i uke 7.

I uke 10 var jeg på genetisk veiledningssamtale og der ble det også tatt blodprøve.

Måtte på rikshospitalet for ul i uke 12 og svar på duotest.

De ser på verdiene av blidprøven og så tar de en ultralyd. De ser på nakkefold og neseben og man får vite risikoen for trisomi 13, 18 og 21.

Mange lidelser må man vente til ul i uke 18. Det fikk jeg beskjed om ang hjertelidelser

Anonymous poster hash: bfd44...84e

Skrevet

Angående neseben. Lest dette er noe de ser på. I uke 9 sa legen. Jeg ser en fin liten nese. Betyr det at de ser et neseben og at det er bra?

Er det ikke bekymring om SA blir det nå bekymring om fosteret er friskt.

Blir gal i hodet av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...