Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har lyst til å prøve å gi babyen min smaksprøver på litt frukt og grønt. (Ikke grøt) Noen som har gode tips hvordan jeg går frem og hva jeg bør begynne med? Han sliter litt med luft i magen så jeg kan ikke gi banan og brokkoli f.eks (?) Anonymous poster hash: f7e71...440
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Begynn med gulrot pure og så f.eks pure av eple/svisker, kålrot, mango, pastinakk, søtpotet osv Ungen kjenner ikke så mye smak. de får stort sett bare med seg konsistens og temperatur (37 grader). Det at den dytter ut maten igjen er ikke på grunn av at de ikke liker den, men at de anda ikke har utviklet muskler i munnen som gjør at de kan bevege den på rett måten enda. Det er det de må lære seg. Når du introduserer en konsistens/temperatur prøver du bare litt sammen med noe den er vant med og så igjen neste dag. Da lærer de seg etterhvert forskjellen. Anonymous poster hash: 3168d...b3d
Modesty Blaise. Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Vi har lagd masse forskjellig Startet med avokado blandet med litt mm. Søtpotet, pastinakk, gulrot, har også vært slagere. Da har dette blitt most, og blandet med litt usaltet smør og mm / mme. (Ja, vet at meieriprodukter ikke er anbefalt til så små, men vi har tatt et annet valg her) Av frukt så har sviske, aprikos, pære, blåbær og mango vært favoritter. Vi har egentlig latt henne prøve det aller meste av frukt og grønt, men i veldig små mengder for å se om hun reagerer på noe.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Kokt/most potet med litt mme, fungerte veldig fint for oss. Anonymous poster hash: 3ab92...57d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Husk å introdusere en og en ting. Vi var litt dumme der og måtte begynne på nytt igjen når gutten vår viste seg å være allergisk mot noen ting. Visste jo ikke hva det var siden vi hadde blandet forskejllige grønnsaker. Anonymous poster hash: 3ab92...57d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Hva er grunnen til at du skal begynne så tidlig? Anonymous poster hash: 65617...8d3
Gjest Antarctica Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Enig med siste taler, hvorfor har dere "lyst" til dette? Har babyen uttrykt nysgjerrighet?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Full ammet begge barna (litt mme når jeg ikke hadde nok melk) til de la merke til at vi spiste. Det skjedde i fem - seks måneders alderen med begge de fikk lov å ta maten i munnen selv. Masse komikk og gris Men tilslutt spiste de selv med skje. Smart å øve på det til de begynner i bhg. Hadde en som begynte som to åring og en som ett åring. Anonymous poster hash: 278e8...fef
skjotta Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 4mnd er en fin tid å introdusere mat, smak og konsistens.
Modesty Blaise. Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Nå anbefaler de til og med på helsestasjonen at man skal sakte begynne å introdusere smaksprøver ved 4 mnd alder, også for de babyene som ammes. De offentlige anbefalingene sier jo 6 mnd ennå, men det er ikke mer enn 2 mnd siden vi fikk denne infoen. Slik lege og helsesøster la det frem da så vil dette bli endret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå