Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallooo :)

Jeg er førstegangs, ung, dum og uvitende, også hørte jeg noen fortelle meg at man må ikke drikke brus når man ammer for da får babyen vondt i magen!
Stemmer dette? Altså, jeg har ikke begynt å amme enda, for jeg har ikke født, men jeg er veldig veldig veldig glad i farris og drikker mengder hver eneste dag. Hvis det er sånn at baby får vondt klarer jeg selvsagt å slutte, men jeg bare undrer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kullsyre kan gi magesmerter, ja.

Anonymous poster hash: fe954...494

Skrevet

Kullsyra kan gi luftsmerter. Måtte kutte brus helt i tre måneder. Tøffe perioder når samboer helte nedpå en glass cola ;)

Anonymous poster hash: 84900...ebc
Skrevet

All forskning sier at det overhodet ikke har betydning, det er fysisk helt umulig for kullsyra å gå fra din magesekk til morsmelken.

Men likevel er det noen som erfarer at barnet får vondt i magen om de drikker brus, det kan være tilfeldig, det kan være at det er andre stoffer i brusen enn kullsyren barnet reagerer på eller det kan være forskningen er feil..

Jeg har ammet fire barn og har drukket brus hele tiden, aldri hatt problemer med det. Eneste jeg ikke kunne spise med det ene barnet var melk, drakk jeg melk ble det mageknip på barnet helt til det var nesten 5 mnd gammel. Brus har ingen av dem reagert på. Du må bare prøve deg frem

Anonymous poster hash: 924ad...d74
Skrevet

All forskning sier at det overhodet ikke har betydning, det er fysisk helt umulig for kullsyra å gå fra din magesekk til morsmelken.

Men likevel er det noen som erfarer at barnet får vondt i magen om de drikker brus, det kan være tilfeldig, det kan være at det er andre stoffer i brusen enn kullsyren barnet reagerer på eller det kan være forskningen er feil..

Jeg har ammet fire barn og har drukket brus hele tiden, aldri hatt problemer med det. Eneste jeg ikke kunne spise med det ene barnet var melk, drakk jeg melk ble det mageknip på barnet helt til det var nesten 5 mnd gammel. Brus har ingen av dem reagert på. Du må bare prøve deg frem

Det var det jeg også tenkte inni meg. Litt rart ang.kullsyra, at den skulle gå over i melka. Sprudlemelk!! :) 

Skrevet

Jeg har ammet mine 4 barn, og jeg skal gi deg et godt tips som min helsesøster ga meg ;)

Når det kommer til amming og hva babyene tåler er forskjellig fra barn til barn, og det finnes ingen fasit. 

Men slikt som kål, erter og ting vi også kan bli litt oppblåste av bør man være obs på.

Mitt tips til deg er å bare prøve deg fram, dette gjelder all slags mat. Merker du at babyen reagerer på det så får du heller kutte det ut. Men det er ingen poeng i å ikke spise/drikke det i tilfellet babyen reagerer ;)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: d5fad...4f2
Skrevet

Jeg har ammet mine 4 barn, og jeg skal gi deg et godt tips som min helsesøster ga meg ;)

Når det kommer til amming og hva babyene tåler er forskjellig fra barn til barn, og det finnes ingen fasit. 

Men slikt som kål, erter og ting vi også kan bli litt oppblåste av bør man være obs på.

Mitt tips til deg er å bare prøve deg fram, dette gjelder all slags mat. Merker du at babyen reagerer på det så får du heller kutte det ut. Men det er ingen poeng i å ikke spise/drikke det i tilfellet babyen reagerer ;)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: d5fad...4f2

Takk :) Prøve og feile høres ut som my kind of game også.

Det finnes jo så mange velmenende råd rundt forbi så jeg kjenner jeg blir veldig usikker på mye!

Skrevet

Denne artikkelen er ganske fin, og sier det samme som jeg har erfart. Barn er forskjellig og reagerer på forskjellige ting, så prøv deg frem. Man skal ikke la være å spise/drikke ting i tilfelle barnet reagerer, det er helt unødvendig...

Det står også at ingenting tilsier at mat som gir deg oppblåst mage skal gjøre det samme med babyen, for hverken fiber eller gass tas opp fra din tarm og går over i melken.

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Mors-helse/Amming-og-kosthold---hva-bor-du-vare-forsiktig-med/

Skrevet

Min baby reagerte ikke på at jeg drakk brus, så enig i at du kan prøve deg frem:) Det er nok individuelt, men for meg ville det vært bortkastet å kutte ut masse mat siden han ikke reagerte på noe uansett:)

Merker du at babyen reagerer er det jo bare å slutte, men ikke sikkert det blir nødvendig.

Skrevet

Min fikk luft i magen uansett hva jeg gjorde. Noen er vel mer sensitive enn andre. Var viktig å få opp rapen etterpå, å gjøre syklebevegelser med føttene, Massere magen hjalp også, men dette vet du sikkert allerede=) 

Skrevet

Det er mange babyer som får vondt i magen av ting som vi andre gjerne får luft i magen av ( kullsyre, erter, kål osv).

Du kan jo prøve deg frem, men i starten er det uansett best med vann, for en blir svært uttørket av å amme,samt at vann hjelper på med melkeproduksjonen.

Min jente tålte at jeg drakk litt brus etter hvert, men ikke eplemost med kullsyre

Skrevet

Min fikk luft i magen uansett hva jeg gjorde. Noen er vel mer sensitive enn andre. Var viktig å få opp rapen etterpå, å gjøre syklebevegelser med føttene, Massere magen hjalp også, men dette vet du sikkert allerede=) 

Syklebevegelser var ny, men skjønner hensikten ;)

Skrevet

Sier som de over meg, prøv deg fram.

Mine to har tålt alt jeg har spist. Nå spiser jeg jo uansett ikke kilovis med kål, erter eller løk sånn til vanlig heller, men det har vært helt problemfritt å spise mat med dette som ingredienser eller tilbehør iblant. Brus har heller ikke vært noe problem.

Men selvsagt, noen barn reagerer på dette, så du må nesten bare se det an.

Skrevet

Ingen av mine barn reagerte på noe jeg spiste mens jeg ammet dem. Hverken kål, erter, linser, løk eller brus.

Det er forskjellig fra barn til barn.

Jeg ville prøvd meg frem forsiktig.

Skrevet

Sikkert tilfeldig, men her ble det magevondt av julebrus og kaffe, men ikke cola ;-) Prøv deg frem du :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...