Gå til innhold

Trøst eller råd? sår stump

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på litt over 2 år har blitt plaget med å bli veldig sår både i rumpa og i skrittet, i kveld var det helt ekstremt og hun nekter jo å la seg bli vasket eller smurt med krem osv. Uansett hva jeg prøver å si av overtalelse eller bestikkelser så nytter ingenting..jeg skjønner det jo, hun er veldig sår så det er sikkert kjempevondt, men det er så fælt å må tvinge henne til å vaske bort bæsjen..hun tviholder knærne sammen og bare gråter, prøvde å ta henne i dusjen istedet slik at det skulle bli bedre for henne, og fikk til slutt skylt av det verste men hun skrek og slo meg og prøvde å komme seg ut så ble en lynrask vask og etterpå ventet tvang med å smøre krem og få på bleie..føler jo nesten at jeg gjør et overgrep med å ta knærne hennes fra hverandre osv, men måtte jo vaske bort å smøre så det ikke ble enda verre..uff har superdårlig samvittighet i kveld og lurer på om jeg kunne gjort noe annerledes? Hun sovnet av utmattelse etterpå :( føler meg som verdens verste mor akkurat nå. 

I morgen skal jeg kjøpe inotyol..håper bare ikke hun blir verre i natt, redd det skal bli urinveisinfeksjon også. 

Anonymous poster hash: 0a718...79a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at du får vasket bort bæsjen! Du gjør det kun for hennes eget beste..

Inotyol var gull her i heimen.

Funker det å vaske med olivenolje og bomull mens hun sover?

Skrevet

Du kan jo også legge henne på magen over fanget ditt. Holde henne og få det unnagjort. (Kommer godt til).

Skrevet

Tipper at hun kommer til å våkne, men kan jo kanskje prøve, var et godt forslag da!

Ja har veldig god erfaring med den, nå hadde vi bare zinksalve i hus så pælmet på det jeg greide.  

Skrevet

Det var lurt, det skal jeg gjøre i morgen! I dag ble det bare på rygg på stellebordet og ble jo helt umulig! Takk for råd :) 

Skrevet

Zink gjør ofte vondt verre.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Hvor bor du? Jeg har en ekstra uåpnet tube Inotyol i kjøleskapet!

Send pm om du vil komme å hente den! Kan hende vi er naboer? :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Det ene av mine barn var veldig plaget av sår stump. Flere ganger hadde vi slike episoder som du beskriver, og det var fælt for alle parter. Det føles absolutt som et overgrep, men bæsjen MÅ bort.

Det beste rådet jeg fikk var POTETMEL! Vask så rent du kan, la det tørke og ha på potetmel. Funker mye bedre enn noen salve. (Du skal heller ikke ha salve på åpne sår som min datter hadde av og til.)

Anonymous poster hash: 442e3...e5c

Skrevet

Gjør zink det verre? 

Bor i Trondheim?..

Skrevet

Gjør zink det verre?

Bor i Trondheim?..

Å filler'n det blir langt å kjøre :(
Skrevet

Inotyol kan du fint bruke på sprukket hud.

Eldstemann var i perioder plaget med eksem, åpne sår. Det eneste som funket var tjukt lag med salve og bandasje over.

Skrevet

Inotyol kan du fint bruke på sprukket hud.

Eldstemann var i perioder plaget med eksem, åpne sår. Det eneste som funket var tjukt lag med salve og bandasje over.

Unngå å smøre på væskende og infiserte sår.

Skrevet

Om hun er så sår, ville jeg prøvd å få henne tørr så fort som mulig.....kjøpe bomullstruser og la hene gå med dem fremfor bleia, og heller godta uhell :/

Anonymous poster hash: 63d79...90b
Skrevet

MammantilNurket takk uansett :) 

Takk for gode råd, lurer på om jeg bør vaske bort nå i kveld/natt da eller om det er ok å vente til i morgen nå? Vil nødig vekke henne.. men gjør det jo hvis jeg må! 

Ja vi jobber med å bli tørr, hun går med truser periodevis, men vil selv ha bleia innimellom enda så da lar vi henne få det og hun bruker bleie i barnehage enda. 

Hun er nesten mest sår fremme i skrittet og klager på "vondt i tissen" så har blitt litt redd hun har urinveisinfeksjon, men nå da hun ble så sår og hoven og rød så er det vel "bare" bleieutlsett antagelig. 

Har potetmel så kan jo evt prøve med det også. 

HI

Skrevet

Soppinfeksjon?

Anonymous poster hash: fc306...a98

Skrevet

Åpne bleien og sleng inni ei god skje ned potetmel for det trekker til seg fuktigheten av bæsjen.sink legger seg som en lokk over bæsjen.og når det i tillegg ikke ble 100% rent vil det gjøre det mye verre.

Skrevet

dusj henne uansett hver gang hun bæsjer, la henne dusje seg selv så blir det litt moro. og spør om de kan skylle henne godt i vasken i barnehagen. vask kun med lactacyd e.l. smør henne med olje etterpå når det har begynt å gro, det skaper en beskyttende hinne for huden.  la henne gå naken hjemme, selv om det blir uhell

Anonymous poster hash: c5765...9b8
Skrevet

Min på 17 måneder har samme problemet nå.

Hun får tenner og det er så mye syre i det som kommer flere ganger om dagen.

Det er utviklet seg til masse nupper/blemmer selv om vi smører tykt med zink hver gang.

To av blemmene har sprukket nå også.

I går og forgårs var det værst og da måtte jeg holde henne fast mens jeg skytet meg å vaske vekk og smøre. Jenta gråt så sårt og lå og skalv av smerte stakkars.

Så fort jeg sa "ferdig" og slapp henne for å ta på bleia roet hun seg ned for da hjalp zinken og hun viste jeg ikke skulle røre mer.

Men hun trenger mye kos etterpå.

MEN jeg er tom for zink og må kjøpe ny i morgen. Bør jeg kjøpe noe annet heller? Føler det ikke blir bedre...

Skrevet

Kjøp for gudsskyld inotyl, fås på apotek. Zink kan ikke måle seg. Smører du et tykt lag inotyl, er jenta di helt fin i huden natta etter.

Anonymous poster hash: 846f5...5ec

Skrevet

Potetmel er bedre enn zinksalve etter min erfaring i nøden.

Et annet tips er å få henne på potta/ do når hun nylig har våknet, ta på truse og unngå bleie på dagtid når dere er hjemme. Gjerne la henne gå med rumpa bar også så mye som mulig. Ta på en hvedagskjole, sett potte på gulvet og premier henne for å bruke den.

Anonymous poster hash: fea18...83b

Skrevet

Det er utviklet seg til masse nupper/blemmer selv om vi smører tykt med zink hver gang.

I går og forgårs var det værst og da måtte jeg holde henne fast mens jeg skytet meg å vaske vekk og smøre. Jenta gråt så sårt og lå og skalv av smerte stakkars.

Så fort jeg sa "ferdig" og slapp henne for å ta på bleia roet hun seg ned for da hjalp zinken og hun viste jeg ikke skulle røre mer.

MEN jeg er tom for zink og må kjøpe ny i morgen. Bør jeg kjøpe noe annet heller? Føler det ikke blir bedre...

Inotyol!!!

Anonymous poster hash: fea18...83b

Skrevet

Inotyol, og virker ikke det så kjøp krystallfiolett. Tar det noen dager uten en sto revolusjon så få tak i salve for sopp.

Skrevet

Her hjalp ikke Inotyol heller, så vi endte med fucidin med hydrokortison på resept fra legen. Fikk også tips om å kjøpe dactakort (mot sopp+ inneholder hydrokortison) av legen. Det tok siste rest av utslettet.

Kjøp Inotyol først, og om ikke det blir bedring i løpet av noen dager går du til legen med henne.

Ville vært forsiktig med potetmel, for om du ikke får det jevnt på og det blir liggende i "kaker" er det bare med på å gnisse og opprettholde sårhet.

At huden er ren og tørr er viktig, så la henne gå mye uten bleie. Og bytt våte bleier med en gang. Bytte bleiemerke? Det viktige med salve er at den klarer å lage en god barriere mot urin slik at huden beskyttes. Vi bruker silulen salve nå som utslettet er borte- den er veldig bra.

Anonymous poster hash: d0550...87e

Skrevet

Jeg bruker silulen, blir fort veldig bra.

Bruk hårføner for å tørke!

Anonymous poster hash: 1e725...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...