Gå til innhold

Hvem vinner foreldreretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkt tilfelle:

Barnet 3,5 år. Moren bestemmer seg for å gå fra faren. Barnet er omtrent like knyttet til begge foreldrene; muligens litt mer til mor.

Moren vil flytte 5 mil unna med barnet, hjem til byen hun vokste opp i.

Begge foreldrene er gode omsorgspersoner, tjener godt, ingen sosiale problemer.

Moren har fleksibel jobb på dagtid, hverdager. Ingen jobbreiser.

Faren har jobb både dag og kveld, noen ganger sent og det involverer ofte alkohol (i jobbsammenheng) og reiser en del i jobben, ofte på kort varsel.

Er det sannsynlig at moren får hovedomsorgen? Og kan hun flytte 4-5 mil vekk med barnet? (Ca 45 min kjøretur)

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 0fd3d...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen vinnere ved et samlivsbrudd, og de største taperne er barna.

Anonymous poster hash: b72a2...8f0

Skrevet

Foreldreretten har begge foreldre, uansett. Hvem som får hovedomsorgen kommer jo an på hva foreldrene blir enige om, evt hva en dommer idømmer ved en evt rettssak. 

Anonymous poster hash: 071e9...217
Skrevet

Jeg vil tro at mor vinner her og kan flytte. Man kan flytte innenfor Norges grenser, så 4-5 mil er ikke all verden.

Anonymous poster hash: b110b...7b8
Skrevet

Beklager, går litt i surr med begrepene foreldrerett og hovedomsorg. Jeg mener selvfølgelig: hvem vinner hovedomsorgen?

Spiller det noen rolle om barnet har et søsken under ett år?

Anonymous poster hash: 0fd3d...86a

Skrevet

Huff... Har ingen anelse... Men ville nok tro at mor hadde fått hovedomsorgen ja...

Men jeg tenker nå mitt om foreldre som tar med seg ungene og flytter bare for sin egen trivsel. Ta barna ut av det trygge miljøet de er i, og i tillegg flytter foreldrene fra hverandre.

Skjønner man må flytte om man ikke har sjans å klare seg alene økonomisk den plassen man bor, for all del. Men i dette tilfellet virker det jo at det skal være en kamp mellom mor og far for å få hovedomsorgen. Og i det gitte tilfellet så ser det jo ut som mor har best tid til ungen.

Skrevet

Sier seg selv at turnusjobbing og reiser på kort varsel ikke er helt forenelig med hovedomsorgen for 1 barn all den tid man kun er 1 voksen i husstanden

Anonymous poster hash: 9807f...af8
Skrevet

Hvorfor vil du flytte 5 mil da, det hadde aldri jeg gjort.

Om barna mine først skulle bli skilsmissebarn ville jeg virkelig bestrebet meg for å få til å bo i samme skolekrets som pappaen altså. Så barnet kan være hos begge foreldrene og likevel ha bare ett hjemsted, med de samme vennene, samme nærmiljøet osv. Det må da være lettere for deg å reise 45 min for å besøke venner og familie enn for barnet ditt å reise 45 min hver gang det skal være sammen med pappaen sin?

Anonymous poster hash: f90eb...af3
Skrevet

100% egoistisk å ta barnet ut av miljøet det kjenner og flytte 4-5 mil bort fra nærmiljø og pappaen!

Anonymous poster hash: 2b0bf...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...