Gå til innhold

Inspirert. Hold lekene hjemme.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal barn få ha med seg leker i bhg? Det er mest sansynelig mer enn nok leker der fra før. Barna vil ofte ikke dele sine egne leker med de andre og det blir ikke noe hyggelig lek ut av det. Hvis de vil vise frem lekene sine syntes jeg at man kan invitere venner med hjem istede.

 

Anonymous poster hash: 113f9...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt man skal ha meninger om!

Gjest MaJo0812
Skrevet

I vår barnehage er det ikke lov å ha med leker, nettopp av de grunnene du nevner her.

Skrevet

Det får vel være opp til hver enkel barnehage å sette reglene for det?

 

Ellers mener nå jeg at barn har godt av å øve på å dele med seg og det kan ha-med-dag bidra til.

Skrevet

Her har barna lov å ha med en leke en gang i blant, det kalles lekedag. Da tar vi selvfølgelig med, er veldig populært.

Skrevet (endret)

Ser ikkje poenget med å ta med leiker, men ser ikkje det heilt store problemet heller. Synes ikkje ein treng å gjennomregulere alt.

 

Ungen min er avhengig av bamsen sin, kan godt vere det finst barn som har samme forhold til dokka eller bilen sin. Og då synes eg det bør vere opning for desse barna å ta med tryggleiksobjektet sitt også, sjølv om det er leiker.

Endret av ★
Skrevet

Som Om det ikke er nok konfliktløsning i en bhg fra før. Hvorfor kan ikke foreldrene lære barnet SITT å dele SINE leker? Hvorfor er det barnehagens ansvar? Som du sier det er opp til en hver barnehage å bestemme, i bhg jeg jobber har vi forbud mot å ha med egne leker, og det letta blodtrykket til mange ansatte. Hi

 

Anonymous poster hash: 113f9...458

Skrevet

Ser ikkje poenget med å ta med leiker, men ser ikkje det heilt store problemet heller. Synes ikkje ein treng å gjennomregulere alt.

 

Ungen min er avhengig av bamsen sin, kan gidt vere det finst barn som har samne forhold til dokka eller bilen sin. Og dåsynes eg det bør vere opning for desse barna å ta med tryggleiksobjektet sitt også, sjølv om det er leiker.

bamser og ting å sove med er greit for da sover dem. Men tenk hvor lite hyggelig det er om alle barna har med hver sin leke som ingen vil dele med seg. Det blir det ikke mye sosiale barn av. Om du har en sjokolade f.eks du ikke vil dele med noen, så tar du den vel ikke med når du skal bort på besøk for å spise helt selv?

 

Anonymous poster hash: 113f9...458

Skrevet

Det finnes flere gode grunner til at barna kan ha med seg en egen leke i barnehagen på f.eks en bestemt dag.

 

Det har litt med sosialkompetanse å gjøre, hvis de ansatte i bhg følger opp. Barn eier ting. Hva vil det si å eie noe? Noe er MITT. Jeg kan velge selv om jeg vil låne det bort eller ikke. Hvis jeg låner det bort hva skjer da?
Hvis jeg velger å ikke låne bort hva skjer da?

Jeg kan få vise fram min egen leke som jeg er stolt av. Jeg kan fortelle om den til andre. Jeg hevder meg selv.



Anonymous poster hash: 1f173...eec
Skrevet (endret)

 

Ser ikkje poenget med å ta med leiker, men ser ikkje det heilt store problemet heller. Synes ikkje ein treng å gjennomregulere alt.

 

Ungen min er avhengig av bamsen sin, kan gidt vere det finst barn som har samne forhold til dokka eller bilen sin. Og dåsynes eg det bør vere opning for desse barna å ta med tryggleiksobjektet sitt også, sjølv om det er leiker.

bamser og ting å sove med er greit for da sover dem. Men tenk hvor lite hyggelig det er om alle barna har med hver sin leke som ingen vil dele med seg. Det blir det ikke mye sosiale barn av. Om du har en sjokolade f.eks du ikke vil dele med noen, så tar du den vel ikke med når du skal bort på besøk for å spise helt selv?

 

Anonymous poster hash: 113f9...458

Er då ikkje problematisk å seie at leiker som ikkje blir delt får vere i sekken. Bamsen blir trilla i dokkevogn store deler av dagen, forresten. Ho treng han kvar gong ho blir litt lei seg også. Endret av ★
Skrevet

Fordi foreldrene orker ikke å ta kampen,men lar oss som jobber i barnehagen få den istedet...nice



Anonymous poster hash: 7d421...b9e
Skrevet

 

 

Ser ikkje poenget med å ta med leiker, men ser ikkje det heilt store problemet heller. Synes ikkje ein treng å gjennomregulere alt.

 

Ungen min er avhengig av bamsen sin, kan gidt vere det finst barn som har samne forhold til dokka eller bilen sin. Og dåsynes eg det bør vere opning for desse barna å ta med tryggleiksobjektet sitt også, sjølv om det er leiker.

bamser og ting å sove med er greit for da sover dem. Men tenk hvor lite hyggelig det er om alle barna har med hver sin leke som ingen vil dele med seg. Det blir det ikke mye sosiale barn av. Om du har en sjokolade f.eks du ikke vil dele med noen, så tar du den vel ikke med når du skal bort på besøk for å spise helt selv?

 

Anonymous poster hash: 113f9...458

Er då ikkje problematisk å seie at leiker som ikkje blir delt får vere i sekken. Bamsen blir trilla i dokkevogn store deler av dagen, forresten. Ho treng han kvar gong ho blir litt lei seg også.
som jeg sier lenger opp her på 10 år kan jeg sikkert telle på to hender at å ha med leker har skapt god lek. Derav valget å ikke ha med leker i bhg. Da har vi spart oss for de konfliktene, for med 14 - 25 unger kommer det alltid andre konflikter å ta seg av. Lekene hjemme kan de dele om de har besøk og ikke gi ansvaret til bhg som har nok andre ting å ta seg av for at barnet skal ga en god hverdag. Det er jo masse leker i en bhg så ser ikke greia med å måtte ha med seg sine egne.

 

Anonymous poster hash: 113f9...458

Skrevet

I barnehagen til snuppa hadde de tidligere regel om at man kunne ha med én leke hver (det var kuttet ned fra "fri flyt" tidligere år fordi foreldre kunne finne på å komme med en bærepose småbiler...). For noen uker siden kom det endelig beskjed om at de valgte å avslutte dette, fordi de så negative sider ved det. Ikke ved at barn lærte å dele, byttelåne osv, men fordi det ble ekskluderende i lek. Jentene hadde med barbiedukker, og hadde du ikke med en barbiedukke som var verd å byttelåne, fikk du ikke være med i leken.

Vi opplevde flere ganger at min datter kom slukøret hjem fordi hun hadde tatt med en bamse som betød mye for henne men som de andre jentene ikke var interessert i å låne - og det hele ble i mye større grad en jakt på å finne den leken som kunne kjøpe henne plass i gjengen enn en jakt på den leken hun selv ville ha med. Jeg er veldig glad de avsluttet hele opplegget, og for barnas del ser det ut til å ha gått helt smertefritt. Jeg vil tro at de fleste - i likhet med min datter - senket skuldrene når presset om å ta med de riktige lekene forsvant.



Anonymous poster hash: 8961d...d43
Skrevet

Vi har hatt lekedag i mellomste sin barnehage hver fredag. ungene hadde med seg alt fra DS til Lego, Barbie osv. Det har aldri vært snakk om noe storslagen krangling og slikt, tror det har veldig mye med å gjøre hvordan voksne i barnehagen håndterer det.



Anonymous poster hash: 3fda5...bdc
Skrevet

I vår barnehage er det ikke lov å ta med leker hjemmefra. Ikke fordi barna ikke klarer å dele, men på grunn av foreldrene. Foreldre som ikke skjønner konseptet med "på eget ansvar" og som forlanger at barnehagen skal erstatte ting poden har latt med hjemmefra (med eller uten lov)



Anonymous poster hash: 53db9...e3a
Skrevet

Her har de lekedag siste dag i hver mnd. Da har de en leke med, som de viser frem, forteller litt om og må dele med de andre.

Skrevet

Ikke noe problem å holde leker hjemme her. Sier at hvis du tar med denne må alle barna få leke med den for i barnehagen må man dele.

Jeg tror jeg lar den ligge hjemme jeg, er svarer. Burde kanskje øve på å dele. 😁

 

Anonymous poster hash: 37b5e...574

Skrevet

I min bhg har de ha med dag, det er supert, alle barna får vise frem sin leke og så deler alle etterpå. dette har de kanskje en gang i mnd.

Skrevet

Gutten kan fint lære å dele leker hjemme. Det eneste han får ta med seg en en bok, for ellers vil han ikke gå i bhg på morgenen. Boken får han "lese i" til gruppen begynner med aktivitet, så pakkes den i sekken for resten av dagen. Han viser den gjerne til andre også, men de fleste andre er ikke så interessert i bøker. Han har gjort dette siden han var 2 år, må er han 5. Men leker har han aldri bedt om å ta med, og jeg synes det er helt greit.

 

Anonymous poster hash: 10100...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...