Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 Det skal startes opp en ny eliteskole i Oslo for spessielt flinke elever (barne og ungdomsskole. Er det noen som har erfaring fra slike skoler? Hvilke inntakskriterier setter de? Har de opptaksprøver? Hvordan blir miljøet på en sånn skole? Blir elevene mye flinkere enn de som går i offentlig skole? Anonymous poster hash: c0218...f1a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Link? Anonymous poster hash: 9540e...bb9
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vet ikke hvordan det skal fungere,- men håper det er en skole som skal satse på og utvikle de beste,- de mest skoleflinke. Og at det ikke vil koste mer og ha barnet der enn offentlige skoler. Slik at det kan være en mulighet for de med dårlig råd og gi barna sine en ekstra hjelp på veien til god utdanning. Selv om man ikke ha ressurser nok, hverken penger, kunnskap eller tid, til og følge opp selv. Ellers så frykter jeg at det blir "eliten" sånn økonomisk som kjøper disse plassen og får pushet frem sine egen håpefulle. Selv ved krav til visse karakterer (mange av barna til rike folk ER flinke, da foreldrene har blitt rike, nettopp fordi de er flinke selv) så vil den bli fylt opp av disse,- mens en eller kjempeflink elev ikke kan gå der, fordi dennes familie ikke har råd til og unne barnet dette. Er ikke gøy og være eneste forelder som er ufør eller jobber på ICA om resten av foreldrene er direktører, kirurger, diplomater og forskere eller...... I utgangspunktet synes jeg dette virker supert, men bør være en "stipendiatskole" hvor de flinkeste ene og alene blir plukket ut på bakgrunn av resultat og at et tilbud om plass også er et tilbud om fortsatt gratis skole for disse. Hvis ikke så vil det bli for fåtallet, som allerede har mulgihet til og kjøpe gode skoelplasser i utlandet til barna sine. Anonymous poster hash: 6fb14...1a6
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Jeg håper det blir en skole for de typisk evnerike barna, de som faller utenfor i dag siden lærerene ikke har kapasitet til å følge dem opp ekstra. Så disse slipper å bli som mannen min, som ble klassens bølle fordi skolen ikke utfordret ham i det hele tatt. Håper det blir en vurdering av lærere, som i samarbeid med foreldre kommer frem til at barnet vil ha det best på en spesialskole. Ikke noe foreldrene selv kan søke om og betale for bare fordi de vil ha de flinkeste barna. Men dette er bare mine ønsker, jeg har ikke hørt om planene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Link? Anonymous poster hash: 9540e...bb9 Har ikke noen link. Det er en venninne som fortalte at hun skulle forsøke å få inn datteren. Jeg er bare nyskjerrig på hvordan en slik skole fungerer. Anonymous poster hash: c0218...f1a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Men hvordan vurderer de barn ned på barneskolenivå og hva gjør de med barn som er veldig flinke i et fag og elendige i et annet? Selv var jeg langt utenom normalt flink i mattematikk og naturfag, men som dyslektiker gjorde jeg det elendig i Norsk og fikk spessialundervisning der. Ville et barn som meg passet inn på en slik skole? Anonymous poster hash: c0218...f1a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #7 Skrevet 21. mars 2014 Her blandes veldig mange uttrykk. Eliten, de skoleflinke, de smarte, de evnerike og de beste er ikke samme mennesker. Men en skole som satser på de som den vanlige skolen ikke har ressusser til å følge opp, stiller jeg meg veldig positiv til. Anonymous poster hash: 9540e...bb9
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #8 Skrevet 21. mars 2014 Her blandes veldig mange uttrykk. Eliten, de skoleflinke, de smarte, de evnerike og de beste er ikke samme mennesker. Men en skole som satser på de som den vanlige skolen ikke har ressusser til å følge opp, stiller jeg meg veldig positiv til. Anonymous poster hash: 9540e...bb9 Men hvordan fungerer utvelgelsen i praksiss? Anonymous poster hash: c0218...f1a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #9 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har en datter som en høyt begavet (testet og utredet av PPT og under oppfølging av PPT) og jeg må si at "eliteskole" klinger svært dårlig i mine ører. Ja, datteren min er evnerik, men verken jeg eller hun er "elite". Hun har spesielle utfordringer og jeg kan godt tenke meg å sende henne på en såkalt spesialskole for evnerike elever, men "eliteskole" ville jeg styrt unna. Nå er jeg kanskje fordomsfull, men "eliteskole" kan fort bli et stigma for elevene som går der og jeg håper virkelig at skolen ikke vil tittulere seg som det. Anonymous poster hash: f2102...b01
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #10 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har en datter som en høyt begavet (testet og utredet av PPT og under oppfølging av PPT) og jeg må si at "eliteskole" klinger svært dårlig i mine ører. Ja, datteren min er evnerik, men verken jeg eller hun er "elite". Hun har spesielle utfordringer og jeg kan godt tenke meg å sende henne på en såkalt spesialskole for evnerike elever, men "eliteskole" ville jeg styrt unna. Nå er jeg kanskje fordomsfull, men "eliteskole" kan fort bli et stigma for elevene som går der og jeg håper virkelig at skolen ikke vil tittulere seg som det. Anonymous poster hash: f2102...b01 Det kan godt hende det var en missvisende tittel. Jeg kom ikke på noe bedre. Anonymous poster hash: c0218...f1a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #11 Skrevet 21. mars 2014 Syntes dette hørtes merkelig ut. En eliteskole vil ikke være i tråd med verken opplæringsloven eller politiske føringer. Sikker på at du ikke har hørt feil, eller at venninnen din har misforstått noe? Anonymous poster hash: 959c7...db5
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #12 Skrevet 21. mars 2014 Jeg mener at det i hvert fall ikke er feil å sette skoleflinke elever sammen og gi de et bedre tilbud enn de kan få i vanlig skole. Uansett hvor sterkt ønsket om enhetsskolen står i Norge så er det stort sett slik at det er de gjennomsnittlige elevene som får best utbytte av undervisningen. De svake kan få hjelp og eventuelt spesialundervisning, men den rettigheten har ikke de sterke elevene. Tilpasset opplæring er ofte umulig i praksis. "Vi" er misfornøyd med at det ikke er nok realfag feks i vgs fordi det er manko på lærere som kan undervise i disse fagene. Og det er kanskje ikke så rart. De sterke elevene har fra første klasse ikke måtte legge ned mye arbeid i skolearbeidet for å prestere. De blir ikke utfordret til å bruke sitt potensiale. Når de har det slik år etter år så er det lett å skape late elever etterhvert som de kommer oppover i klassetrinnene. Så kan man se på den tråden om hvor lite/mye studentene jobber med skolearbeidet sitt. Man trenger kanskje ikke legge ned mer enn femten timer i uka for å få en grei karakter(tenker da C eller bedre). De sterke elevene som går slike studier trenger kanskje ikke legge ned så mye mer arbeid å få en B... Så at ped. studentene var de som jobbet minst. Studerer selv ped. på universitetsnivå og det er ikke så vanskelig. Noen av mine medstudenter møter opp på det som er obligatorisk, som er veldig lite. Også blar de igjennom pensum og forelesningsnotater uka før eksamen og får C eller bedre. Anonymous poster hash: 5921e...7a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå