Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Nå får jeg sikkert masse pepper, men tar sjansen.. I de tilfellene jeg personlig har sett har gått til omsorgsovertakelse dreier det seg om en spesiell type mennesker. Ganske like typer de jeg har sett. Gjerne slitne, trygdede, overvektige, ustelt, rart hår/fett hår, ufin klesstil osv. Så kommer spørsmålet: Er pene mennesker mindre utsatt for BV? Tenker da på at når barnevernet kommer hjem til en halvsliten ustelt mor, har de da lettere for å "dømme" denne personen? Kontra en ressurssterk, vakker kvinne/par. Er fasade viktig for BV? Både hjem og utseende? Anonymous poster hash: d1196...5f3
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Det har vært forsket på dette med tanke på kommunikasjon og mennesker som tilsynelatende har alt på stell snakker bedre for deg, de snakker ofte er mer avansert språk, de kan lover og regler, og de snakker mer samme "språk". Det skal sies at den "sjuskete damen" er altså ikke dum, men i sine møter med barnevernet fører språk og kommunikasjonen til at maktbalansen blir langt mer skjev. Men den "sjuskete damen" er ofte den som blir eksperten på lover og regler i etterkant av en eventuell omgorgsovertagelse, men hun klarer ofte ikke å fremlegge det på en saklig og god måte. Det er ikke for å stigmatisere, men det ligger ofte i språket og i kommunikasjonen at makten (ofte definisjonsmakten) fordeles og da kommer ofte den "sjuskete damen" dårligere ut. Selv om begge tilfellene er like gode / dårlige foreldre. Anonymous poster hash: 6720a...45c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Jeg jobber i barnevernet, og til spørsmålet ditt kan jeg svare at nei, vi er ikke opptatt av fasade. Vi vet at folk er forskjellige. Det eneste vi er opptatt av er at barna får god nok omsorg. Så kan man stille seg spørsmålet - hva er godt nok? Godt nok for andre trenger ikke å være det samme som det jeg vil anse som godt nok for mine barn. Folk er forskjellige og har dermed ulike forutsetninger, både når det kommer til økonomi, kultur, grunnleggende verdier, livssyn osv. Det kan være en mor i en strøken villa som slår ungene sine, og det kan være en sliten og ustelt mor i et tilsvarende ustelt hjem som ikke greier å ivareta barnas grunnleggende behov. Det finnes ingen fasit. Men når det er sagt, opplever jeg oftere at mennesker fra ressurssterke familier lettere evner å se sine egne feil og mangler, og dermed kan være enklere å veilede enn de mer ressurssvake. Men det er min personlige erfaring, og ikke en faktaopplysning. Anonymous poster hash: 88552...fbd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 De eneste jeg kjenner som har 'mistet' barna sine gjennom bv er et par hvor far er stor og kraftig (type boler), velkledd og god jobb og mor er lita og nett med langt flott hår, alltid solbrun og fin i klærne. Men det er nok noe i at såkalte 'vellykkede' familier er vanskeligere å oppdage omsorgssvikt hos - og der er det kanskje grover svikt enn hos mange såkalte 'ressurssvake' som man mer holder et øye med. Anonymous poster hash: 74e98...cfe
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Man blir ustelt etter år med slit, hvor barnevernet ikke gjør jobben sn. Man kutter der man kan, som sminke og hårfarge og jobber som regel hardt for barnet, fremfor å stelle seg selv opp til fotomodell. Man må bare som mor! Og jeg vet jeg er pen, selv uten sminke. Det opplever jeg hele tiden, også. Så derfor tror jeg på det. De som har tid til å stelle seg hver dag, med barn, har ikke samme problemene, rett og slett. Og har du tid til å jobbe fullt, så vet du heller ikke hva det er å ha barn i risikosonen. Ikke rart det trekkes en konklusjon om at "barn fra fattige familier er størst sannsynlig å finne i fengselskøen"...... Du skal vite at det faktisk heller ikke er alle barn barnevernet "vil ha", for de er for trøblete, og har en usminket, sliten, men mer enn god nok mor som er der..... Jeg havner i kategorien "enslige mødre har problembarn". Grunnen her er barnet, og diagnosene, og ikke minst skolens fravær av hjelp. Dette er et så sammensatt og komplisert problem at jeg tror ikke vi skal starte noen stor diskusjon rundt dette..... Anonymous poster hash: aefe4...ae4
Bustetroll Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Men det sier jo litt seg selv da.. Går jo ikke på direkte utseende. Men alle tilfellene du nevner, er jo tegn på uhygiene og latskap. Det er klart man får en negativ vibb da
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Der sier du noe. I ett av disse tilfellene er det en svært lite ydmyk mor som bjeffer så og si til alt og alle. Kan tenke meg hun har gått i forsvarsposisjon i møtene med BV, og havnet på feil kant. Anonymous poster hash: d1196...5f3
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Der sier du noe. I ett av disse tilfellene er det en svært lite ydmyk mor som bjeffer så og si til alt og alle. Kan tenke meg hun har gått i forsvarsposisjon i møtene med BV, og havnet på feil kant. Anonymous poster hash: d1196...5f3 Svar til nr 2 Anonymous poster hash: d1196...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå