amandine Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Når dere går på loppis og i brukt og antikvitetsbutikker. Hva er det som får kranglehjertene til å banke litt ekstra fort? Eller når dere myser på finn.no, hva er det som får dere til å sukke høyt over tastaturet? Selv er jeg i ferd med å begrense meg, men jeg har jo mine favoritter.. Flytende blått og stråmønster, gamle smykker og sølvtøy (spesielt fra ca 1900, og Opphøiet rose...) jeg er svak for damaskduker og servietter, for broderte putetrekk med monogram og hullsøm.. Begrense meg, forresten? Lettere sagt enn gjort. Men jeg har sluttet å samle møbler;-)
frk Nilsen Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Er veldig glad i mummikopper, har 35 hvorav 34 ulike. Hos meg får gjestene alltid velge seg favorittkopp Begynner å få en brukbart antall av suppeskålene og. Prøver å samle på vin, men det forsvinner alltids en flaske her og der Ellers er jeg en dårlig samler siden mannen samler stort sett på skrot som tar alt for mye plass.....
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Jeg er veldig dårlig på å samle på ting. Ser heller ofte etter en unnskyldning for å kvitte meg med noe.. Samler på antarktis servise. Kommer ikke på noe spesielt annet.
Ziva Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Hybelkaniner og tomhylser Elsker å finne ting til hytta. Vet aldri hva jeg trenger/har lyst på før jeg ser det.
Iiiiik Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Jeg har veldig mange kokebøker. På tur i fremmede byer bruker jeg alltid lang tid i butikker med fint papir og tilhørende stash. Og i butikker med kakepynt. Har dessuten mange bøker rent generelt, det er nok det jeg bruker mest penger på av ting man ikke trenger å bruke tid på.
bIomstre Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Fine ting som kan brukes, ikke nips eller skapfyll. Liker godt spesialtilpassa ting (saltkar, smørskål o.l) og liker både blått, strå og oransje 70-tals. Og småmøbler, type settebord f,eks. Og jeg mangler faktisk eggeglass! Og påleggsgaffler Er nok ingen samler.
frk Nilsen Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Fine ting som kan brukes, ikke nips eller skapfyll. Liker godt spesialtilpassa ting (saltkar, smørskål o.l) og liker både blått, strå og oransje 70-tals. Og småmøbler, type settebord f,eks. Og jeg mangler faktisk eggeglass! Og påleggsgaffler Er nok ingen samler. ...og der kom jeg på at jeg mangler kakegafler.... Har olovengafler av en merkelig grunn, men ikke kake!
LanzaroteJenta Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Da jeg bodde "hjemme" (Norge kommer alltid til å være hjemme) samlet jeg på bøker. Lånte aldri, måtte alltid kjøpe og eie. Det var en en periode jeg var medlem i tre bokklubber. Nå har jeg hverken plass eller tid, men tar gjerne med meg en paperback fra hoteller rundt omkring sånn i tilfelle jeg skal lese dem en gang. Det står NOEN pappesker med bøker på loftet til foreldrene mine
Gjest Helle_Høygir Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Fine ting som kan brukes, ikke nips eller skapfyll. Liker godt spesialtilpassa ting (saltkar, smørskål o.l) og liker både blått, strå og oransje 70-tals. Og småmøbler, type settebord f,eks. Og jeg mangler faktisk eggeglass! Og påleggsgaffler Er nok ingen samler. ...og der kom jeg på at jeg mangler kakegafler.... Har olovengafler av en merkelig grunn, men ikke kake! Hva er olovengafler? Kan det være oliven? Og finnes det egne gafler til oliven? Fascinert:) Her går det i bakeutstyr, kakepynt, koke og bakebøker. Og lysholdere.. Kan visst ikke få nok av disse tingene hehe (særlig når jeg egenhendig klarte å knuse 3 lysholdere på ei uke i jula!) Skal bestille herlig englandskt bakestæsj og få levert til hotellet - det er vel ei lita koffert i seg selv det. Og jo blader.. Jeg er bladfanatiker og det ble ikke bedre når jeg oppdaget Bake, tara mat og div engelske bakeblader. Kan da ikke kaste noe sånt??
frk Nilsen Skrevet 20. mars 2014 #11 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Fine ting som kan brukes, ikke nips eller skapfyll. Liker godt spesialtilpassa ting (saltkar, smørskål o.l) og liker både blått, strå og oransje 70-tals. Og småmøbler, type settebord f,eks. Og jeg mangler faktisk eggeglass! Og påleggsgaffler Er nok ingen samler. ...og der kom jeg på at jeg mangler kakegafler.... Har olovengafler av en merkelig grunn, men ikke kake! Hva er olovengafler? Kan det være oliven? Og finnes det egne gafler til oliven? Fascinert:) Her går det i bakeutstyr, kakepynt, koke og bakebøker. Og lysholdere.. Kan visst ikke få nok av disse tingene hehe (særlig når jeg egenhendig klarte å knuse 3 lysholdere på ei uke i jula!) Skal bestille herlig englandskt bakestæsj og få levert til hotellet - det er vel ei lita koffert i seg selv det. Og jo blader.. Jeg er bladfanatiker og det ble ikke bedre når jeg oppdaget Bake, tara mat og div engelske bakeblader. Kan da ikke kaste noe sånt?? Oliven går litt fort i svingene når man prater med ungene samtidig.... Gaflene har jeg fått av min mor, hun kjøper alltid litt rare ting til kjøkkenet jeg egentlig ikke har bruk for, jeg er jo kokk derfor tror hun at jeg liker slike ting.... Endret 20. mars 2014 av frk Nilsen
Anne-B. Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Tror det eneste er mummikopper. Har en forkjærlighet for gamle teakmøbler, men har pent måttet undertrykke den manien.
midgard Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 ser alltid etter termos (ikke store men 0,5-0,7l l), retro stil... da banker hjertet mitt litt ekstra... har 4 stk. Vet ikke hvorfor men jeg kjøper 2 stk nye i året også, det finnes så mange fine... ja jeg er sæææææær... hi hi hi
frk Nilsen Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Tror det eneste er mummikopper. Har en forkjærlighet for gamle teakmøbler, men har pent måttet undertrykke den manien. God smak
Gjest Fru Banderas Skrevet 20. mars 2014 #15 Skrevet 20. mars 2014 Menn. Innser dog dessverre at de slettes ikke er noe å samle på.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 20. mars 2014 #16 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Samla på gamle flasker en lang periode. Nå samler de alle selv støv i flere plastbakker. Innså at det ikke var det helt ideelle i småbarnstiden. Gamle apotekflasker er favoritten. Den minste er på 5 ml og veldig søt. Samler ellers på gamle bøker av typen: "Sundhet og Velvære" 1913 "Kvindelig hygiene" 1927 hvor mitt favorittsitat er på side 102 under kapittelet "Matronealderen": "Matronealderen har jeg foreslaat at kalde bedste-morsalderen. De fleste vil kjende en bedste-mor, og hendes vigtigste og mest særegne karaktertræk er, at hun er snild. ..... Hun er som en fin vin som er blit det den er, ved at den ungdommelige gjæring er over og at slaggerne er bundfældt. Ved litt varsomhet blir disse liggende paa bunden av flasken og den bouquetrike vin fryder, og den bringer et pust av fest ind i dagliglivets graahet". Det er bare helt herlig! "Husholdersken" 1917 Endret 20. mars 2014 av Mrs Smutt & Smilende
prekæs Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 Gamle kjøkkenting om jeg skal nevne noe. Brune krukker og boller, høganes, norgesglass, Figgjo, Egersund, sanitærporselen fra pp. gamle sleiver, blikk. Det siste som ble kjøpt var et strykejernstativ (fantearbeid tror jeg det kalles) til jernstrykejernet plassert på peisen.
prekæs Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 Samla på gamle flasker en lang periode. Nå samler de alle selv støv i flere plastbakker. Innså at det ikke var det helt ideelle i småbarnstiden. Gamle apotekflasker er favoritten. Den minste er på 5 ml og veldig søt. Samler ellers på gamle bøker av typen: "Sundhet og Velvære" 1913 "Kvindelig hygiene" 1927 hvor mitt favorittsitat er på side 102 under kapittelet "Matronealderen": "Matronealderen har jeg foreslaat at kalde bedste-morsalderen. De fleste vil kjende en bedste-mor, og hendes vigtigste og mest særegne karaktertræk er, at hun er snild. ..... Hun er som en fin vin som er blit det den er, ved at den ungdommelige gjæring er over og at slaggerne er bundfældt. Ved litt varsomhet blir disse liggende paa bunden av flasken og den bouquetrike vin fryder, og den bringer et pust av fest ind i dagliglivets graahet". Det er bare helt herlig! "Husholdersken" 1917 det og ja. har ryddet vekk mange flasker, men har en gammel zaloflaske i glass da. Til pynt.
sug lut Skrevet 20. mars 2014 #19 Skrevet 20. mars 2014 Hm... Bøker, gamle broderte kaffeduker, egentlig alt mulig fint og brodert men den blå hardangersømmen måtte flytte til Amandine... og så tøyservietter, varmgule blomsterpotter, syttitalls oransj og brunt norsk steingods (umatcha), en serie serveringsfat fra Egersund med bilde av grønnsaker utenpå, umatcha gamle tallerkner med blomstermønster (PP, Egersund, hva som helst) som jeg har 1-5 av; barndommen min må dessuten ha vært lykkelig som få siden jeg får hjerteklapp av glede over alt jeg gjenfinner, inkl et trebent teak syskrin, dessuten fint papir og stumper av silkebånd og alle slags dingser som kan festes på papir når man lager skreddersydde kort (odde Barbie-fuck-me-sko er lett å finne på loppis og blir fx kort til Patetica sin bursdag, mens en mengde av innmaten på en død vekkeklokke ble til kort til teknisk begavet gudsønn), og så samler jeg nok i bunn og grunn på tegneserier i den forstand at jeg ikke har kasta et Nemi, Herman Hedning, M, Pondus på ti år og dermed er i lykkeland hver ferie - halvparten av samlinga er hjemme og resten fordelt på to hytter, så man kan gå tilbake og lese på nytt...
prekæs Skrevet 20. mars 2014 #20 Skrevet 20. mars 2014 Hm... Bøker, gamle broderte kaffeduker, egentlig alt mulig fint og brodert men den blå hardangersømmen måtte flytte til Amandine... og så tøyservietter, varmgule blomsterpotter, syttitalls oransj og brunt norsk steingods (umatcha), en serie serveringsfat fra Egersund med bilde av grønnsaker utenpå, umatcha gamle tallerkner med blomstermønster (PP, Egersund, hva som helst) som jeg har 1-5 av; barndommen min må dessuten ha vært lykkelig som få siden jeg får hjerteklapp av glede over alt jeg gjenfinner, inkl et trebent teak syskrin, dessuten fint papir og stumper av silkebånd og alle slags dingser som kan festes på papir når man lager skreddersydde kort (odde Barbie-fuck-me-sko er lett å finne på loppis og blir fx kort til Patetica sin bursdag, mens en mengde av innmaten på en død vekkeklokke ble til kort til teknisk begavet gudsønn), og så samler jeg nok i bunn og grunn på tegneserier i den forstand at jeg ikke har kasta et Nemi, Herman Hedning, M, Pondus på ti år og dermed er i lykkeland hver ferie - halvparten av samlinga er hjemme og resten fordelt på to hytter, så man kan gå tilbake og lese på nytt... Unnskyld meg. Er du meg?
prekæs Skrevet 20. mars 2014 #21 Skrevet 20. mars 2014 Hm... Bøker, gamle broderte kaffeduker, egentlig alt mulig fint og brodert men den blå hardangersømmen måtte flytte til Amandine... og så tøyservietter, varmgule blomsterpotter, syttitalls oransj og brunt norsk steingods (umatcha), en serie serveringsfat fra Egersund med bilde av grønnsaker utenpå, umatcha gamle tallerkner med blomstermønster (PP, Egersund, hva som helst) som jeg har 1-5 av; barndommen min må dessuten ha vært lykkelig som få siden jeg får hjerteklapp av glede over alt jeg gjenfinner, inkl et trebent teak syskrin, dessuten fint papir og stumper av silkebånd og alle slags dingser som kan festes på papir når man lager skreddersydde kort (odde Barbie-fuck-me-sko er lett å finne på loppis og blir fx kort til Patetica sin bursdag, mens en mengde av innmaten på en død vekkeklokke ble til kort til teknisk begavet gudsønn), og så samler jeg nok i bunn og grunn på tegneserier i den forstand at jeg ikke har kasta et Nemi, Herman Hedning, M, Pondus på ti år og dermed er i lykkeland hver ferie - halvparten av samlinga er hjemme og resten fordelt på to hytter, så man kan gå tilbake og lese på nytt... Unnskyld meg. Er du meg? Mye av det du nevner plukker jeg også med meg. Har et utall broderte duker og odde tallerkner av svenskt og norsk opphav. Hva med gamle rutete matbokser?
sug lut Skrevet 20. mars 2014 #22 Skrevet 20. mars 2014 Hm... Bøker, gamle broderte kaffeduker, egentlig alt mulig fint og brodert men den blå hardangersømmen måtte flytte til Amandine... og så tøyservietter, varmgule blomsterpotter, syttitalls oransj og brunt norsk steingods (umatcha), en serie serveringsfat fra Egersund med bilde av grønnsaker utenpå, umatcha gamle tallerkner med blomstermønster (PP, Egersund, hva som helst) som jeg har 1-5 av; barndommen min må dessuten ha vært lykkelig som få siden jeg får hjerteklapp av glede over alt jeg gjenfinner, inkl et trebent teak syskrin, dessuten fint papir og stumper av silkebånd og alle slags dingser som kan festes på papir når man lager skreddersydde kort (odde Barbie-fuck-me-sko er lett å finne på loppis og blir fx kort til Patetica sin bursdag, mens en mengde av innmaten på en død vekkeklokke ble til kort til teknisk begavet gudsønn), og så samler jeg nok i bunn og grunn på tegneserier i den forstand at jeg ikke har kasta et Nemi, Herman Hedning, M, Pondus på ti år og dermed er i lykkeland hver ferie - halvparten av samlinga er hjemme og resten fordelt på to hytter, så man kan gå tilbake og lese på nytt... Unnskyld meg. Er du meg? Mye av det du nevner plukker jeg også med meg. Har et utall broderte duker og odde tallerkner av svenskt og norsk opphav. Hva med gamle rutete matbokser? Haha, hadde jeg noengang funnet en så selvsagt! Og så glemte jeg emalje fra Catrineholm, naturhvitt m grønne kanter.
ellen-propellen Skrevet 20. mars 2014 #23 Skrevet 20. mars 2014 Jeg elsker antikke ting, men de skal kunne brukes til noe. Jeg har få antikke ting bare til pynt. Det jeg virkelig samler på er kokebøker. Jo eldre jo bedre. Og jeg bruker dem, spesielt til baking
sug lut Skrevet 20. mars 2014 #24 Skrevet 20. mars 2014 Jeg elsker antikke ting, men de skal kunne brukes til noe. Jeg har få antikke ting bare til pynt. Det jeg virkelig samler på er kokebøker. Jo eldre jo bedre. Og jeg bruker dem, spesielt til baking Sånne med rare ingredienser og ukurante mål og bisarre deler av dyr tilberedt på skremmende måter?
prekæs Skrevet 20. mars 2014 #25 Skrevet 20. mars 2014 Hm... Bøker, gamle broderte kaffeduker, egentlig alt mulig fint og brodert men den blå hardangersømmen måtte flytte til Amandine... og så tøyservietter, varmgule blomsterpotter, syttitalls oransj og brunt norsk steingods (umatcha), en serie serveringsfat fra Egersund med bilde av grønnsaker utenpå, umatcha gamle tallerkner med blomstermønster (PP, Egersund, hva som helst) som jeg har 1-5 av; barndommen min må dessuten ha vært lykkelig som få siden jeg får hjerteklapp av glede over alt jeg gjenfinner, inkl et trebent teak syskrin, dessuten fint papir og stumper av silkebånd og alle slags dingser som kan festes på papir når man lager skreddersydde kort (odde Barbie-fuck-me-sko er lett å finne på loppis og blir fx kort til Patetica sin bursdag, mens en mengde av innmaten på en død vekkeklokke ble til kort til teknisk begavet gudsønn), og så samler jeg nok i bunn og grunn på tegneserier i den forstand at jeg ikke har kasta et Nemi, Herman Hedning, M, Pondus på ti år og dermed er i lykkeland hver ferie - halvparten av samlinga er hjemme og resten fordelt på to hytter, så man kan gå tilbake og lese på nytt... Unnskyld meg. Er du meg? Mye av det du nevner plukker jeg også med meg. Har et utall broderte duker og odde tallerkner av svenskt og norsk opphav. Hva med gamle rutete matbokser? Haha, hadde jeg noengang funnet en så selvsagt! Og så glemte jeg emalje fra Catrineholm, naturhvitt m grønne kanter. Hehe. Selvsagt emalje med grønne kanter. Har mugger, vaskefat og såpekopp i slikt. Og sleiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå