Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Hva er godt å kjøpe?hvilket brød er godt? Anonymous poster hash: 03294...9d5
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Jeg er veldig glad i schar Anonymous poster hash: 90aae...fde
Gulljnta Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Semper sitt toasty, både mørk og lyst synes jeg er det beste av ferdig brød. De har ikke den rare "glutenfrie" smaken. Ellers er den posen med glutenfrie knekkebrød fra Toro god, og enkel å lage. Det meste fra Toro som er glutenfritt er godt har en oppskrift på boller som jeg elsker, nettopp funnet den. Så etter 4 år med diagnosen kan jeg endelig spise boller igjen skrik ut om du vil ha den. Har du nylig fått diagnosen? Husk å ha eget smør og vask kniver og brødfjøl godt. En smule merker du kanskje ikke selv, men kroppen merker den.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Semper sitt toasty, både mørk og lyst synes jeg er det beste av ferdig brød. De har ikke den rare "glutenfrie" smaken. Ellers er den posen med glutenfrie knekkebrød fra Toro god, og enkel å lage. Det meste fra Toro som er glutenfritt er godt har en oppskrift på boller som jeg elsker, nettopp funnet den. Så etter 4 år med diagnosen kan jeg endelig spise boller igjen skrik ut om du vil ha den. Har du nylig fått diagnosen? Husk å ha eget smør og vask kniver og brødfjøl godt. En smule merker du kanskje ikke selv, men kroppen merker den. Det smaker bedre fordi det er hvetestivelse i det, noe ikke alle med Cøliaki tåler, og iallefall ikke hveteallergikere. Schar sine ciabattaer er fantastiske og helt hvetefrie! Anonymous poster hash: 90aae...fde
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Ang. brød anbefaler jeg å lage det selv. Det blir både billigere, og bedre synes jeg. Jeg har gått til innkjøp av en brødbakemaskin, og det er helt supert å slenge ingrediensene oppi, så har jeg ferdig brød etter 2-3 timer.Jeg fryser ned alle brød når de er avkjølt, sånn at det holder seg ferskere. (I skiver, med mellomleggspapir mellom hver andre eller tredje skive) Brødrister er også gull! Rask opptining, samtidig som det blir sprøtt og ikke tørt. Brødbakemaskinen er genial til heving av andre deiger også - for glutenfri bakst krever virkelig sin hevetid. Min erfaring er at glutenfritt også trenger mer fett. De fleste oppskriftene jeg har sett har mer smør eller olje enn gluteholdige oppskrifter, eller kesam, yoghurt, kefir etc. Det er bare til å prøve seg frem. Jeg blander mange forskjellige meltyper (ris-, mais-, potetmel osv. Flere av mixene er også supre, og litt enklere å handle en pakke mix, fremfor 10 forskjellige ting;)) Noe jeg ALLTID har i kjøkkenskuffen er rismel, maismel, melmixer fra bl.a Semper, Schar og Toro. Eneste jeg ikke liker smaken av er jyttemel. Synes det smaker veeeldig glutenfritt. I skuffen ligger også fiberhusk og fibrax (mener jeg det heter?) - det er veldig viktig med fiber, da mange cøliakere får i seg for lite fiber. Som en over her nevner er det VELDIG viktig å ikke forurense det som er glutenfritt. I vår familie er det bare jeg som ikke tåler gluten. Derfor har jeg en egen glutenfri skuff på kjøkkenet til mel, pasta og pålegg som kun jeg bruker. I kjøleskapet har jeg en egen skuff, med mitt pålegg og smør, og det er kun rene skjeer og kniver som skal brukes i dem. Jeg lar heller ikke kniver, skjærefjøler og slikt ligge i brødskuffen til restenav familien. Det er lett å tro at man kun kan børste av brødsmuler, men man må være helt sikker på at det ikker er så mye som et milligram gluten i det man putter i munnen. Du må også huske å sjekke hver eneste vare du kjøper, for å forsikre deg om at det er glutenfritt. Leverandørene kan endre innholdslisten når dem vil, så selv varer som har vært glutenfrie tidligere kan inneholde gluten plutselig. Vær obs på at det er gluten f.eks i flere typer lakris og godteri. De aller, aller fleste med cøliaki tåler "kan inneholde spor av", men IKKE "inneholder spor av" gluten. Det finnes også flere glutenfrie grupper på Facebook, der man får mye informasjon. Alt fra hvor det er tilbud på glutenfritt, til hva forskjellige ingredienser betyr (om maltose f.eks er glutenfritt eller ikke?) Anonymous poster hash: 0b4ee...7b8
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Takk vil gjerne ha bolleoppskrift det er datteren min de tror har glutenallergi,så må gå på glutenfri kost i 1mnd for så å prøve gluten igjen å se om hun reagerer på det. Utrolig mye å sette seg inn i. Vanskelig å vite hva som inneholder gluten å ikke. Prim og baconost F.eks? Anonymous poster hash: 03294...9d5
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Takk vil gjerne ha bolleoppskrift det er datteren min de tror har glutenallergi,så må gå på glutenfri kost i 1mnd for så å prøve gluten igjen å se om hun reagerer på det. Utrolig mye å sette seg inn i. Vanskelig å vite hva som inneholder gluten å ikke. Prim og baconost F.eks? Anonymous poster hash: 03294...9d5 Glutenallergi eller cøliaki? Ved cølaiki skal man hvert fall IKKE kutte gluten så lenge som en måned, uansett om man fortsetter med gluten igjen før undersøkelsen (om så undersøkelsen ikke skjer tidligst et halv år etterpå) - uansett hva legene sier. Legen sa til meg at jeg kunne kutte ut gluten, og heller spise det en måned før gastroskopien. Heldigvis hadde jeg fått tips på facebook at det burde jeg ikke, sånn at tarmene mine fortsatt var så syk at diagnosen kunne stilles uten problemer. Kjenner også en som sluttet med gluten i to måneder. Da hun skulle begynne å spise det igjen før undersøkelsene reagerte hun ti ganger verre enn før hun hadde kuttet det ut. Jeg merker deg selv. Før jeg fikk diagnosen var jeg ikke veldig syk, hadde bare litt plager. Om jeg får i meg gluten nå blir jeg sengeliggende minst et halvt døgn! Anonymous poster hash: 0b4ee...7b8
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Takk vil gjerne ha bolleoppskrift det er datteren min de tror har glutenallergi,så må gå på glutenfri kost i 1mnd for så å prøve gluten igjen å se om hun reagerer på det. Utrolig mye å sette seg inn i. Vanskelig å vite hva som inneholder gluten å ikke. Prim og baconost F.eks? Anonymous poster hash: 03294...9d5 Glutenallergi eller cøliaki? Ved cølaiki skal man hvert fall IKKE kutte gluten så lenge som en måned, uansett om man fortsetter med gluten igjen før undersøkelsen (om så undersøkelsen ikke skjer tidligst et halv år etterpå) - uansett hva legene sier. Legen sa til meg at jeg kunne kutte ut gluten, og heller spise det en måned før gastroskopien. Heldigvis hadde jeg fått tips på facebook at det burde jeg ikke, sånn at tarmene mine fortsatt var så syk at diagnosen kunne stilles uten problemer. Kjenner også en som sluttet med gluten i to måneder. Da hun skulle begynne å spise det igjen før undersøkelsene reagerte hun ti ganger verre enn før hun hadde kuttet det ut. Jeg merker deg selv. Før jeg fikk diagnosen var jeg ikke veldig syk, hadde bare litt plager. Om jeg får i meg gluten nå blir jeg sengeliggende minst et halvt døgn! Anonymous poster hash: 0b4ee...7b8 Signerer denne altså, IKKE prøv glutenfritt før evt cøliaki-diagnose er stilt! Anonymous poster hash: 4ba15...374
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Hun har tatt gastroskopi Idag og vi har fått beskjed av lege på sykehuset å starte glutenfri kost. De tror ikke hun har cøliaki. Men pga symtomer tror de hun har glutenallergi. Anonymous poster hash: 03294...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå