Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 og ett eller flere barn uten diagnosen. Er det sånn at barnet med ADHD sliter dere ut mer enn den/ de andre? Virker søsken negativt påvirket av barnet med diagnosen? Anonymous poster hash: 0346b...122
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Ja, han er mange ganger mer slitsom enn de to andre tilsammen. Når han er borte på besøk eller overnatting er det stille og fredlig og de to andre leker rolig sammen. Når tredjemann er hjemme er det sjelden/aldri rolig. Han klarer ikke la de andre få fred, og han maser konstant. Søsken blir selvsagt påvirket. Han øser de jo opp til de grader. Har også hatt perioder der barnehagen har nevnt at midterste har gjort enkelte "unormale" ting mot andre barn i bhg, og da er det som regel ting storebroren gjør mot dem hjemme. Det var da vi så hvor hardt det gikk utover midterste at vi tryglet om å få eldste utredet (pga diverse annet hadde man unngått å utrede han for adhd til da, men mistanke hadde vært der lenge fra flere hold). Det er en del år mellom eldste og midterste, og vi ser nå at midterste har nådd en alder der han forstår at oppførselen til storebroren ikke alltid er normal. Ikke enkelt å forklare en på 4,5 at man ikke gjør slik og slik når han ser broren gjør det. Både godt og vondt at han nå begynner å forstå. Anonymous poster hash: 09b47...35f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Ja, han er mange ganger mer slitsom enn de to andre tilsammen. Når han er borte på besøk eller overnatting er det stille og fredlig og de to andre leker rolig sammen. Når tredjemann er hjemme er det sjelden/aldri rolig. Han klarer ikke la de andre få fred, og han maser konstant. Søsken blir selvsagt påvirket. Han øser de jo opp til de grader. Har også hatt perioder der barnehagen har nevnt at midterste har gjort enkelte "unormale" ting mot andre barn i bhg, og da er det som regel ting storebroren gjør mot dem hjemme. Det var da vi så hvor hardt det gikk utover midterste at vi tryglet om å få eldste utredet (pga diverse annet hadde man unngått å utrede han for adhd til da, men mistanke hadde vært der lenge fra flere hold). Det er en del år mellom eldste og midterste, og vi ser nå at midterste har nådd en alder der han forstår at oppførselen til storebroren ikke alltid er normal. Ikke enkelt å forklare en på 4,5 at man ikke gjør slik og slik når han ser broren gjør det. Både godt og vondt at han nå begynner å forstå. Anonymous poster hash: 09b47...35f Takk for utfyllende svar Anonymous poster hash: 0346b...122
klg,2 boys now:) Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Vår eldste har ADHD og han var ekstrem som liten måtte hele tiden være ett halvt steg bak han.minstemann er verdens roligste,så han herjer aldri som størstemann.men nå har storebror heldigvis fått begynt på medisin og det ble en ny hverdag for oss alle.de leker mye mere og bedre sammen og det er enklere og finne på ting nå sammen.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Eldste min har ADHD, Minsten har nok blitt ganske mye påvirket ja. 23 mnd mellom dem og samme kjønn. Når det er sagt så er minsten mer vanskelig enn eldste nå som eldste er såpass stor, og krever meg. Minsten har også vært mye mer bestemt og hissig enn eldste som egentlig bare har vært veldig aktiv. Det som som påvirket minste mye og litt fremdeles er at eldste "øser" henne opp/ har vært veldig aktiv siden minsten ble født, og da har minsten trodde det skulle være slik. Ellers krangler de mye, siden de er nokså forskjellige. Anonymous poster hash: 13091...6d6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Nja...det er klart det er mer utfordrende med adhd barnet enn barnet uten diagnose,men likevel er jeg vandt til det og er liksom ikke noe jeg tenker over. De er rolige og greie..stort sett.. begge to når man er alene med de ,en til en Minstebror har ikke noe problemer med den sosiale biten og har en haug av venner,største vil gjerne og være med på leken og da går det stort sett greit Utfordringene er mest på at oppdragelsen blir noe forskjellig og barnet med adhd slipper noe av det som lillemann må..eks..matsituasjoner..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Eldste her har Tourette og ADHD, og han krever litt mer av oss en to av de andre barna. Minsten er bare 4 år, men jeg mistenker ADHD hos henne også, og hun krever enormt mye energi av oss, mer enn de tre andre til sammen! Jeg synes ikke det virker som om de andre lar seg påvirke noe særlig av diagnosen, men for oss er jo dette normalen da. Vi vet ikke om noe annet. Selv om selve diagnosen er ganske ny, så er jo barnet/barna de samme. Vi har noen krangler mellom dem, noen krangler med barna og oss, noen dager der vi voksne må ta oss en time-out, men flest dager og øyeblikk som er gode og herlige Nå skal det også sies at vårt ADHD-barn, evt. våre, ikke har skikkelige atferdsvansker da. De (jeg velger å si de, for jeg er ganske sikker på 4-åringen) er sterke sosialt, og selv om de har mer humørsvingninger og mer voldsomme raserianfall enn andre barn, så er det ikke så ille at det kvalifiserer som atferdsvansker. Anonymous poster hash: ebce3...753
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå