Gå til innhold

Gastroskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har tatt gastroskopi og kan fortelle meg hvordan det var? Jeg har fullstendig panikk når noen rører halsen min og brekker meg bare jeg ser den der trepinnen hos legen. Jeg gruer meg. Har vurdert å ringe og høre om det er noen mulighet for å få ett eller annet så jeg ikke er helt med, men veit ikke om de gir det. Tror jeg kan si ganske sikkert at de ikke vil klare å gjennomføre den undersøkelsen på meg så lenge jeg er ved mine fulle fem. Har mareritt om at jeg får panikk og at de ikke avbryter men bare holder meg fast og fortsetter...

Anonymous poster hash: 73421...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ba om beroligende og fikk en god dose. Pluss bedøvende spray. Da gikk det helt fint. Det er selvfølgelig ekkelt, men ikke vondt. Jeg hadde forklart saken om jeg var deg, de var ikke vanskelige i det hele tatt.

Anonymous poster hash: d41db...d1f

Skrevet

Grua meg veldig jeg også. Brekker mg når jeg pusser jekslene, så har overaktiv brekningsrefleks. Jeg ga beskjed om dette, og at jeg ville avbryte dersom jeg syntes det ble for ille. De forklarte hele prosedyren for meg før vi satte i, og jeg hadde en sykepleier som kun var der for å minne meg på å puste med munnen. Straks jeg glemte meg og begynte å puste med nesen tok kvelningsfornemmelsen seg opp, det var ikke ille i det hele tatt når jeg pusta med munnen. Det verste var når de skulle forbi svelget, etter det var det greit. Tok maks ti minutter, og jeg hadde grua meg i over fem år. Kjør på og få det overstått, dette overlever du :-)

Skrevet

Vi har verdens beste helsevesen, men vi er også et av veldig få land som ikke bruker narkose ved gastroskopi som standard. Akkurat det der forstår jeg ikke helt. Men be om så mye dop som mulig, de fleste får såpass at det både går bra, og attpåtil kan bli litt trivelig.

Gjest meg&mini
Skrevet

Du får en bedøvelsesspray i munnen, så stikker de en tykk slange ned i halsen og "roter" ned i der i noen minutter.

Det er veldig viktig at du puster og slapper av:)

Helt ærlig, så synes jeg det var helt jævlig, men det er over på et blunk. Du er kanskje litt sår i et par dager og så er det over og glemt.

Du klarer det helt fint:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...