Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Vi har en ganske stor familie. Både jeg og mannen jobber 100%. Han dagtid, og jeg jobber skift. Derfor har jeg noen uker endel fri midt i uka. Tenker at det er helt greit at jeg tar endel ekstra husarbeid, siden det er lettere å få unna med ungene ute av huset. Men; jeg orker ikke ta alt! De to eldste blir 15 og 17 år og rydder av bordet annenhver uke. Ellers gjør de fint lite. Er så lei av og mase og rydde. Sliter meg helt ut. Mannen sier jeg må slippe kontrollen, men da ender ungene på skole/bhg. uten ute klær. Og gutten vår i 1. klasse på skolen uten alt av bøker. Gikk på en smell i fjor vår, etter en lang periode med sykdom og stress i familien. Orker ikke gjennom noe slikt igjen, og merker på kroppen at det er noe som skurrer. Sliten og vondt hele tiden. Og det går igjen utover humøret, og familien klager... Så i går satt jeg foten ned. Gav mannen og de to eldste en korg hver, med beskjed om å vaske klærne sine selv. Er lei av å mase om at de må hive klærne til vask, og er aldri snakk om at de kan hjelpe meg med henge opp eller legge sammen. Har jeg jobbhelg er det klær over hele vaskerommet når jeg kommer inn der mandagen. Er det galt av meg å gjøre det slik? Gitt beskjed om at jeg gidder ikke mase mer. Ordner for de yngste, så får resten ta sitt eget rot. Anonymous poster hash: 0b0bc...40f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Jeg skjønte ikke helt? Hvofor skal du ta ekstra husarbeid når dere begge jobber 100%. Dere jobber like mye og har fri like mye, men likevel så skal du jobbe ekstra i huset. Den hadde ikke jeg gått med på! Flott at du sa fra! Anonymous poster hash: 2314e...b89
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Det er nå greit at det blir konsekvenser... Sørgelig at det må gå så langt at ungdommene ikke skal greie å gjøre husarbeid. Men her må nå faktisk hele familien ta et tak. Greit nok at det er mye enklere å gjøre husarbeid på dagtid når huset er tomt. Men dere må da dele. Ungdommene må få sine ansvarsområder. F.eks annen etasje og badet, eller kjøkkenet. Regner med mannen tar sin del fra før. Anonymous poster hash: 28411...5f5
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Jeg tar endel ekstra siden det er lettere å få gjort med ungene ute av huset. Om jeg har tre dager fri feks. har jeg jo god tid. Ser jo at det er mer travelt for mannen når han komer hjem fra jobb om ettermiddagen, og ungene skal videre på fritidsaktiviteter. Men, orker som sagt ikke gjøre ALT! HI Anonymous poster hash: 0b0bc...40f
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Nei, du er ikke urimelig. Voksne folk må kunne forventes å rydde etter seg selv, og å bidra til at hverdagen går rundt.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Når jeg var på alder med de to eldste måtte jeg fint vaske mine egne klær. Det virker som om barna og mannen din er skikkelig bortskjemte. Se på det på den måten at du lærer de å ta ansvar og forbereder dem på voksenlivet. Jeg hadde også fått de til å lage middag, støvsuge, vaske, vaske kjøkken og bad osv. De bor vel ikke på hotell? Anonymous poster hash: 373dc...fe3
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Slutt å vaske klærne til mannen og de to eldste, slutt å rydde etter dem, slutt å lage mat til dem. Hvis de spør hvorfor de aldri har rene klær lenger og det ikke er dekket på til dem ved middagsbordet så minn dem på at folk som bor på hotell betaler i dyre dommer for service, du får ikke en krone for å rydde etter voksne mennesker, ergo gidder du ikke.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Når jeg var på alder med de to eldste måtte jeg fint vaske mine egne klær. Det virker som om barna og mannen din er skikkelig bortskjemte. Se på det på den måten at du lærer de å ta ansvar og forbereder dem på voksenlivet. Jeg hadde også fått de til å lage middag, støvsuge, vaske, vaske kjøkken og bad osv. De bor vel ikke på hotell? Anonymous poster hash: 373dc...fe3 Nei, det er det jeg og sier Kan få de til å hjelpe til, men er så lei av å mase. Orker ikke ha det slik lenger... HI Anonymous poster hash: 0b0bc...40f
☆☆☆ Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 De er fire personar som alle bør dra sin del av lasset (1.kkassingen kan ta av bordet etter mat eller noko tilsvarande enkelt). Gi dei tre andre faste oppgåver og faste sanksjonar om dei ikkje blir utført. Kjipe greier, men når dei oppfører seg som ungar må det bli slik..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 De er fire personar som alle bør dra sin del av lasset (1.kkassingen kan ta av bordet etter mat eller noko tilsvarande enkelt). Gi dei tre andre faste oppgåver og faste sanksjonar om dei ikkje blir utført. Kjipe greier, men når dei oppfører seg som ungar må det bli slik.. Vi er faktisk 7 personer Ja, ser vi må sette opp litt mer faste regler her. Føler ofte det er så vanskelig å følge opp siden jeg jobber skift. Men, må vel få mannen mer på banen.. HI Anonymous poster hash: 0b0bc...40f
Tipp topp Skrevet 20. mars 2014 #11 Skrevet 20. mars 2014 Lag en liste med faste arbeidsoppgaver for hver person slik at alle vet hva de skal gjøre. Og gjør feks ikke de største sine oppgaver så gjør ikke dere noe for dem heller. I en familie må alle delta.
*Miss Marple* Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt det at det skal være nødvendig å,vaske egne klær, jeg da. Det må da være bedre å fylle opp maskinen enn at tre voksne skal vaske hver sin maskin med blått 40 for eksempel? Men at klær som ikke kommer på vaskerommet ikke blir vasket og at tørre klær ikke blir brettet av andre enn de som eiger de er noe helt annet. Ellers kan så store unger få faste plikter. Middag en gang pr uke, holde rommene sine rene og noenlunde ryddige og generelt være hjelpsomme er ikke for mye forlangt.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 Lag en liste med faste arbeidsoppgaver for hver person slik at alle vet hva de skal gjøre. Og gjør feks ikke de største sine oppgaver så gjør ikke dere noe for dem heller. I en familie må alle delta. Helt enig. Nå må du slutte å gjøre deg selv en stor bjørnetjeneste! Du har jo nesten voksne barn hjemme jo! de skal kunne støvsuge,vaske gulv,rydde etter seg og andre,ta ut av oppvaskmaskina,inni oppvaksmaskina,vaske klær,henge opp klær,brette sammen klær, i det hele tatt kunne gjøre mye! Innkall til familiemøte der du legger frem saken og så kan de bli med på å selv bestemme hvilke oppgaver de vil gjøre,evt med turnus,så de bytter oppgaver etter to-fire mnd. Slutt å vær å alt for effektiv!! Anonymous poster hash: fd10a...27c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt det at det skal være nødvendig å,vaske egne klær, jeg da. Det må da være bedre å fylle opp maskinen enn at tre voksne skal vaske hver sin maskin med blått 40 for eksempel? Men at klær som ikke kommer på vaskerommet ikke blir vasket og at tørre klær ikke blir brettet av andre enn de som eiger de er noe helt annet. Ellers kan så store unger få faste plikter. Middag en gang pr uke, holde rommene sine rene og noenlunde ryddige og generelt være hjelpsomme er ikke for mye forlangt. Det er vel det jeg mente siden HI skrev at klærne aldri kommer så langt som til vaskerommet. At hun skulle slutte å plukke disse klærne og putte dem i vaskemaskina, tørke og brette dem. Anonymous poster hash: b5542...f45
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #15 Skrevet 20. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt det at det skal være nødvendig å,vaske egne klær, jeg da. Det må da være bedre å fylle opp maskinen enn at tre voksne skal vaske hver sin maskin med blått 40 for eksempel? Men at klær som ikke kommer på vaskerommet ikke blir vasket og at tørre klær ikke blir brettet av andre enn de som eiger de er noe helt annet. Ellers kan så store unger få faste plikter. Middag en gang pr uke, holde rommene sine rene og noenlunde ryddige og generelt være hjelpsomme er ikke for mye forlangt. Helt enig!Økonomisk er det jo mye bedre å fylle opp en vaskemaskin før man setter den på. Men, våte klær må henges opp, tas ned, brettes og legges på plass. Er ikke å putte klærne inn i maskinen som tar tid. Det er jo resten... HI Anonymous poster hash: 0b0bc...40f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #16 Skrevet 20. mars 2014 Her rydder vi 15 minutter hver kveld alle sammen. Gutta rydder rommet sitt, loftstua og videre. Det skal ryddes ikke lekes! Legger fram støvsugeren før vi setter på timeren på 15 min og noen rekker alltid støvsuge gang og kjøkken. Alle setter inn i oppvaskemaskinen etter mat. Jeg bruker 5 min på morgenen å rydde kjøkkenet så alt er helt ryddig til etter jobb. Gutta må støvsuge trappa og gangen annenhver dag (hvit trapp). Har liten, ledningløs støvsuger så det går på 5 min. Hver lørdag (evt søndag) vasker vi huset alle sammen. Har skrevet lister over hva som skal gjøres i hvert rom så slipper jeg å mase. Belønner innsatsen med å gjøre noe gøy hver helg feks spille brettspill, bowling, sykkeltur, skøyter, se film osv og gir barna beskjed om at det rakk vi siden de hjalp i huset! Gutta må også vaske doen en gang hver i uka (vaskes skikkelig hver helg). Litt for å lære hvordan det gjøres. Du har store barn og alle bør hjelpe. Lag en liste over alt som må gjøres og la ungene velge et par punkter. Da føler de at de får være med å bestemme! Å vaske sine egne klær er tull. Bedre å fylle opp maskinen. Jeg har korgstativ med skilt på korgene. Hvit, mørk 40, mørk 60, rosa/rødt osv. Klær som flyter i huset blir ikke vasket. Sorterer kjapt i ulike korger og vasker når det blir fullt. Jegvasker klær og bretter. Legger klær til storebror i en korg osv og setter korga hans på senga, så legger han inn klær i skapet! Anonymous poster hash: 77886...6ed
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 Her rydder vi 15 minutter hver kveld alle sammen. Gutta rydder rommet sitt, loftstua og videre. Det skal ryddes ikke lekes! Legger fram støvsugeren før vi setter på timeren på 15 min og noen rekker alltid støvsuge gang og kjøkken. Alle setter inn i oppvaskemaskinen etter mat. Jeg bruker 5 min på morgenen å rydde kjøkkenet så alt er helt ryddig til etter jobb. Gutta må støvsuge trappa og gangen annenhver dag (hvit trapp). Har liten, ledningløs støvsuger så det går på 5 min. Hver lørdag (evt søndag) vasker vi huset alle sammen. Har skrevet lister over hva som skal gjøres i hvert rom så slipper jeg å mase. Belønner innsatsen med å gjøre noe gøy hver helg feks spille brettspill, bowling, sykkeltur, skøyter, se film osv og gir barna beskjed om at det rakk vi siden de hjalp i huset! Gutta må også vaske doen en gang hver i uka (vaskes skikkelig hver helg). Litt for å lære hvordan det gjøres. Du har store barn og alle bør hjelpe. Lag en liste over alt som må gjøres og la ungene velge et par punkter. Da føler de at de får være med å bestemme! Å vaske sine egne klær er tull. Bedre å fylle opp maskinen. Jeg har korgstativ med skilt på korgene. Hvit, mørk 40, mørk 60, rosa/rødt osv. Klær som flyter i huset blir ikke vasket. Sorterer kjapt i ulike korger og vasker når det blir fullt. Jegvasker klær og bretter. Legger klær til storebror i en korg osv og setter korga hans på senga, så legger han inn klær i skapet! Anonymous poster hash: 77886...6ed Takk for tips! Har også godt organisert vaskerom, men blir utrolig mye rot /klær med 5 barn! Har egne skap der de kan legge kulørt/hvitt/sengeklær og handklær o.s.v. Og store skap med korger der man legger rene klær som ungene kan hente. Er ikke noe problem å fylle en vaskemaskin selv om jeg ikke tar de to eldste og mannens klær uansett HI Anonymous poster hash: 0b0bc...40f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 At det går ann!! Spark unga i ræva og få de til å jobbe, kommer ALDRI til å skje i mitt hus at så store barn ikke bidrar en dritt. De bor i huset, de får vær så god å hjelpe til med å vaske/rydde opp dritten sin! Anonymous poster hash: 11417...2bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå