Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Lederen for Norsk barnelegeforening reagerer kraftig på helseministerens planer om omskjæring av nyfødte gutter på norske sykehus. – Norsk barnelegeforening er helt imot forslaget om at denne ikke-medisinsk-indiserte prosedyren skal gjøres i offentlig regi. Jeg synes det er ganske betenkelig at helseforetakene skal pålegges å gjøre en oppgave som ikke er helsehjelp, sier lederen av Norsk barnelegeforening, Jan Petter Odden, til Dagens Medisin. – Jeg er sikker på at det vil bli ganske stor mostand mot dette, sier Odden, som antar at mange sykehusleger vil ønske å reservere seg mot å gjennomføre inngrepet. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/vil-nekte-omskjaring-pa-sin-klinikk/ Anonymous poster hash: f422f...db6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Jeg synes det er flott at de vil nekte å omskjære 😄👏 Anonymous poster hash: 6ec9a...d1a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Da får de vel gjennomføre nedskjæring. Uansett skal det kuttes. Anonymous poster hash: dd00d...885
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Da får de vel gjennomføre nedskjæring. Uansett skal det kuttes. Anonymous poster hash: dd00d...885 Hærlig med humor i en så betent sak! Synes Høyre gjør det bra i både reservasjon og omskjæring debatten. Tror legers samvittighet er veldig viktig. Vet at min samvittighet spiller mye inn på om jeg gjennomfører en arbeidsoppgave i mitt yrke! Anonymous poster hash: 6fe77...358
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Det hjelper ikke om det er religion. Omskjering er bare trist. Ødlegge barn på den måten. Det burde ikke vært lov å omskjære noen under 18 år. Barna må få bestemme dette selv. Anonymous poster hash: f422f...db6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Kjønnslemlestelser må det selvsagt være lov å si nei til. Så med mindre det er en _medisinsk_ grunn til inngrepet, er det klart leger må få lov til å betakke seg! Anonymous poster hash: 91ebe...dac
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Leger får legge fra seg evt. personlig religiøs og kulturell overbevisning fra seg hjemme når de utøver sitt yrke, og gjøre det som er _medisinsk_ forsvarlig og til det beste for pasienten. Anonymous poster hash: 91ebe...dac
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358 Å vaksinere barna sine synes du er ekstremt, du mener ikke at du samenligner å kutte en del av penisen til et barn med å ikke vaksinere? Anonymous poster hash: f422f...db6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #11 Skrevet 20. mars 2014 Helt greit at leger nekter å utføre plastisk kirurgi på mindreårige og umyndige personer. ALLE bør få bestemme over egen kropp! Anonymous poster hash: 770d5...05e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Det skulle da bare mangle at det ikke blir reservasjonsrett for dette. Anonymous poster hash: bfd33...469
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Kjønnslemlestelser må det selvsagt være lov å si nei til. Så med mindre det er en _medisinsk_ grunn til inngrepet, er det klart leger må få lov til å betakke seg! Anonymous poster hash: 91ebe...dac Hva med å ta et ufødt liv da? 👼 Anonymous poster hash: d637f...412
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Kjønnslemlestelser må det selvsagt være lov å si nei til. Så med mindre det er en _medisinsk_ grunn til inngrepet, er det klart leger må få lov til å betakke seg! Anonymous poster hash: 91ebe...dac Hva med å ta et ufødt liv da? Anonymous poster hash: d637f...412 Har du noen gang hørte en baby snakke?Ikke? Nei,for en gravid kvinne kan snakke og får bestemme over egen kropp. Det skal babyen få lov til også,men ettersom babyer ikke er kjent for å ha så veldig til språk,så klarer de ikke å uttrykke det de vil,så derfor må vi ha lover og regler som beskytter de som ikke klarer å snakke..! (og nei,et ufødt liv er fortsatt ikke sett på som en baby) Anonymous poster hash: daf58...03d
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #15 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358 Naivt å tro at gutter ikke vil bli omskjært, bare vi forbyr det. Er det ikke bedre å gjøre det under sikre forhold på sykehus? Slik kan vi unngå at flere barn dør pga omskjæring... 👼 Anonymous poster hash: d637f...412
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #16 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Kjønnslemlestelser må det selvsagt være lov å si nei til. Så med mindre det er en _medisinsk_ grunn til inngrepet, er det klart leger må få lov til å betakke seg! Anonymous poster hash: 91ebe...dac Hva med å ta et ufødt liv da? Anonymous poster hash: d637f...412 Har du noen gang hørte en baby snakke?Ikke?Nei,for en gravid kvinne kan snakke og får bestemme over egen kropp. Det skal babyen få lov til også,men ettersom babyer ikke er kjent for å ha så veldig til språk,så klarer de ikke å uttrykke det de vil,så derfor må vi ha lover og regler som beskytter de som ikke klarer å snakke..! (og nei,et ufødt liv er fortsatt ikke sett på som en baby) Anonymous poster hash: daf58...03d Når jeg hadde min 9 måneder gamle sønn i magen, så var han i mine øyne en baby, selv om han ikke var født enda... 😉 👼 Anonymous poster hash: d637f...412
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358 Å vaksinere barna sine synes du er ekstremt, du mener ikke at du samenligner å kutte en del av penisen til et barn med å ikke vaksinere? Anonymous poster hash: f422f...db6 Men kjære deg så du ikke at jeg skrev å ikke vaksinere barna sine er ekstremt? Bakgrunn: Når Abraham inngikk pakt med Gud var avtalen at alle menn skulle fjerne forhuden for å vise sin hengivenhet til Gud. Abraham hadde to sønner en av sønnen er stamfar til jødene den andre ble stamfar til det som vi i dag kaller Muslimer etter at Allah samlet de. Så er det mye, mye ulikt mellom Jøder og Muslimer som gjør at man ikke kan si at Mulsimer =Jøder eller motsatt! Ha en fin dag og lykke til med lesingen Anonymous poster hash: 6fe77...358
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358 Å vaksinere barna sine synes du er ekstremt, du mener ikke at du samenligner å kutte en del av penisen til et barn med å ikke vaksinere? Anonymous poster hash: f422f...db6 Men kjære deg så du ikke at jeg skrev å ikke vaksinere barna sine er ekstremt? Bakgrunn: Når Abraham inngikk pakt med Gud var avtalen at alle menn skulle fjerne forhuden for å vise sin hengivenhet til Gud. Abraham hadde to sønner en av sønnen er stamfar til jødene den andre ble stamfar til det som vi i dag kaller Muslimer etter at Allah samlet de. Så er det mye, mye ulikt mellom Jøder og Muslimer som gjør at man ikke kan si at Mulsimer =Jøder eller motsatt! Ha en fin dag og lykke til med lesingen Anonymous poster hash: 6fe77...358 Jeg glemte en "ikke", men uansett så forandrer det ingenting. Man kan ikke samenligne en vaksine med å skjære i penis til babyen. Anonymous poster hash: f422f...db6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #19 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege.Kjønnslemlestelser må det selvsagt være lov å si nei til. Så med mindre det er en _medisinsk_ grunn til inngrepet, er det klart leger må få lov til å betakke seg! Anonymous poster hash: 91ebe...dac Hva med å ta et ufødt liv da? Anonymous poster hash: d637f...412 Har du noen gang hørte en baby snakke?Ikke?Nei,for en gravid kvinne kan snakke og får bestemme over egen kropp. Det skal babyen få lov til også,men ettersom babyer ikke er kjent for å ha så veldig til språk,så klarer de ikke å uttrykke det de vil,så derfor må vi ha lover og regler som beskytter de som ikke klarer å snakke..! (og nei,et ufødt liv er fortsatt ikke sett på som en baby) Anonymous poster hash: daf58...03d Når jeg hadde min 9 måneder gamle sønn i magen, så var han i mine øyne en baby, selv om han ikke var født enda... Anonymous poster hash: d637f...412 I dine øyne, javel, men juridisk sett er et foster et foster frem til det er født. Først da oppgraderes det til et barn. Anonymous poster hash: d845e...5b7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #20 Skrevet 20. mars 2014 Åja, så DA er det greit å reservere seg. Haha, jeg vil reservere meg mot gulrøtter fordi de er stygge. Haha, jeg vil reservere meg mot å selge alkohol til folk med langt hår, fordi de er alkoholikere, jeg vil reservere meg mot å selge pølser ril feite folk fordi de er feite og det liker jeg ikke hahaaaa (akkurat som alle de andre dritmorsomme innslagene fra folk som er imot reservasjonsretten, sett igang og le!). Når det er sagt synes jeg ingen skal tillate omskjæring, det er overgrep mot barn. Det kan cære 21-års grense. Anonymous poster hash: 9cf55...1f6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #21 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358 Å vaksinere barna sine synes du er ekstremt, du mener ikke at du samenligner å kutte en del av penisen til et barn med å ikke vaksinere? Anonymous poster hash: f422f...db6 Men kjære deg så du ikke at jeg skrev å ikke vaksinere barna sine er ekstremt? Bakgrunn: Når Abraham inngikk pakt med Gud var avtalen at alle menn skulle fjerne forhuden for å vise sin hengivenhet til Gud. Abraham hadde to sønner en av sønnen er stamfar til jødene den andre ble stamfar til det som vi i dag kaller Muslimer etter at Allah samlet de. Så er det mye, mye ulikt mellom Jøder og Muslimer som gjør at man ikke kan si at Mulsimer =Jøder eller motsatt! Ha en fin dag og lykke til med lesingen Anonymous poster hash: 6fe77...358 Jeg glemte en "ikke", men uansett så forandrer det ingenting. Man kan ikke samenligne en vaksine med å skjære i penis til babyen. Anonymous poster hash: f422f...db6 Glad du så den, trodde nesten jeg skrev med en jødehater nå. Helsetilsynet anbefaler vaksine og jeg synes alle foreldre som mener de vet bedre er å regne for ekstreme. En meget karismatisk kristen gikk på meg og mente at vaksiner var farlig da det ikke var naturlig. I jødedommen tror vi på at Gud har gitt oss leveregler for å hjelpe oss. Ingen følger alle, men noen synes jeg er viktige ha i et demokrati som omskjæring og religiøs slakt. Hvor mange som bruker det vil jo variere men det hører til i religionsfrihetens navn Ha en fin dag Anonymous poster hash: 6fe77...358
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #22 Skrevet 20. mars 2014 Åja, så DA er det greit å reservere seg. Haha, jeg vil reservere meg mot gulrøtter fordi de er stygge. Haha, jeg vil reservere meg mot å selge alkohol til folk med langt hår, fordi de er alkoholikere, jeg vil reservere meg mot å selge pølser ril feite folk fordi de er feite og det liker jeg ikke hahaaaa (akkurat som alle de andre dritmorsomme innslagene fra folk som er imot reservasjonsretten, sett igang og le!). Når det er sagt synes jeg ingen skal tillate omskjæring, det er overgrep mot barn. Det kan cære 21-års grense. Anonymous poster hash: 9cf55...1f6 Hehe : ) mange som reserverer seg uten at det finnes noen lov men man blir ikke sett på som fleksibel da. Men, men må alle være dønn lik! Anonymous poster hash: 6fe77...358
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #23 Skrevet 20. mars 2014 Har man ikke respekt for andres religion og kultur synes ikke jeg man ska drive som lege. Anonymous poster hash: dd00d...885 Jeg vil ikke ha en lege som repeterer min tro eller kultur når jeg er syk. Jeg vil ha en lege som tar ansvar for å gi meg den beste behandlingen personen kan gi. Sliter man med dårlig samvittighet klarer man ikke det! For en Lege som er Muslimsk eller Jødisk vil det nok ikke være samvittighet rundt omskjæring og de vil nok gjennomføre et slikt inngrep. Et barn døde pga uforsvarlig omskjæring av lege barnet hadde Muslimske foreldre. Om all omskjæring skal inn under helsetjenesten er diskusjonen akkurat nå. Jeg synes det er veldig bra at leger overkjører foreldre som vil nekte barna blodoverføring. Å ikke vaksinere barna sine pga man vet bedre, det synes jeg er ekstremt. Sånn nå tror jeg at jeg har vært inne på mange tema og skapt mye nye tanker Anonymous poster hash: 6fe77...358 Naivt å tro at gutter ikke vil bli omskjært, bare vi forbyr det. Er det ikke bedre å gjøre det under sikre forhold på sykehus? Slik kan vi unngå at flere barn dør pga omskjæring... Anonymous poster hash: d637f...412 Man snakker her om å reservere seg mot omskjæring. Forbyr Norge omskjæring så innføres jødeparagrafen det skjer ikke i 2014. Men keep dreaming on. Er det ikke en katt du kan ringe til dyrevernet på? Anonymous poster hash: 6fe77...358
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #24 Skrevet 20. mars 2014 Skal vi omskjære jenter også? Det skjer jo allikevel. Kan jo tillate alt hva som skjer da.... Anonymous poster hash: 5c0fe...017
skjotta Skrevet 20. mars 2014 #25 Skrevet 20. mars 2014 Selvfølgelig skal leger få reservere seg fra å utføre en omskjæring! Akkurat som de kan reservere seg fra å UTFØRE en abort. Dette er ikke sammenlignbart med reservasjonsrett hos FASTLEGER....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå