Gå til innhold

Hvordan er det med arvereglene nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lese men syns det er vanskelig.

Min far har kjøpt leilighet til meg og min mann som vi bor i. Men den står i fars navn og er dermed ikke vår per definisjon.

Leiligheten har en verdi på 3 millioner og han har lån på 1 million.

Kan vi da kjøpe den av ham for 1 million og få resten i forskudd på arv, uten å betale for det?

Anonymous poster hash: 75d9e...f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler dere avdrag til din far? Om dere gjør, hvorfor står den i hans navn?

Hvis dere ikke gjør så vil jeg tro dere må skatte av arven.

Ville ringt en advokat for å høre.

Anonymous poster hash: 3cf3c...2e3

Skrevet

Betaler dere avdrag til din far? Om dere gjør, hvorfor står den i hans navn?

Hvis dere ikke gjør så vil jeg tro dere må skatte av arven.

Ville ringt en advokat for å høre.

Nei vi bor her gratis, han betaler alt av utgifter per i dag, men vi vil klare oss selv og overta den. Han vil da selge den til oss for 1 million og vi lurer på om resten må skattes for.

Har sendt inn spørsmål til en advokat men gjorde det i kveld så har ikke fått svar.

hi

Skrevet

Han kan forvalte sine penger/eiendeler som han vil mens han er i live. Så han kan gi dere det i gave, uten arv, men tror uansett det bare gjelder et visst beløp før det må skattes av..

må bare si dere har vært heldige da :)

Skrevet

Han kan forvalte sine penger/eiendeler som han vil mens han er i live. Så han kan gi dere det i gave, uten arv, men tror uansett det bare gjelder et visst beløp før det må skattes av..

må bare si dere har vært heldige da :)

Ja vi er veldig heldige og takknemlige :)

Lurte på om du eller noen vet hva vi evt må skatte av når det er to millioner vi "får". Vet at svigerbarn også kan arve nemlig men finner ikke ut av hvor mye vi kan motta tilsammen uten å skatte for det.

Tusen takk for dine svar :)

hi

Skrevet

Er det arveavgift du tenker på? Denne ble avskaffet fra 01.01.2014.

Jeg ville ha sørget for at de to millionene ble ditt særeie (husk å ha papirer på dette). Kjipt hvis mannen stikker av, og attpåtil tar med seg den ene millionen fra din far. (Og det kan faktisk skje, selv om dere har det flott akkurat nå!)

Anonymous poster hash: 403d8...7a8

Skrevet

Jeg ville ha sørget for at de to millionene ble ditt særeie (husk å ha papirer på dette). Kjipt hvis mannen stikker av, og attpåtil tar med seg den ene millionen fra din far. (Og det kan faktisk skje, selv om dere har det flott akkurat nå!)

Takk for svar :) Ja det var gjerne arveavgift jeg tenkte på :) Betyr det at det ikke vil koste oss noe å få disse millionene? Beklager alle spørsmål, jeg må bare ha det inn med teskje.

Har jeg forstått det riktig at det eneste dette koster oss vil da altså være lånet på den resterende millionen som ikke er nedbetalt enda?

Særeie skal ordnes :)

hi

Skrevet

Takk for svar :) Ja det var gjerne arveavgift jeg tenkte på :) Betyr det at det ikke vil koste oss noe å få disse millionene? Beklager alle spørsmål, jeg må bare ha det inn med teskje.

Har jeg forstått det riktig at det eneste dette koster oss vil da altså være lånet på den resterende millionen som ikke er nedbetalt enda?

hi

Ja, det stemmer. Og du har en knallgrei pappa altså.

Det eneste er at hvis du har formue over 1 million, må du betale formueskatt. Hvorvidt du har formue, avhenger blant annet av hva ligningsverdien på leiligheten er.

Skrevet

hi

Ja, det stemmer. Og du har en knallgrei pappa altså.

Det eneste er at hvis du har formue over 1 million, må du betale formueskatt. Hvorvidt du har formue, avhenger blant annet av hva ligningsverdien på leiligheten er.

Tusen takk igjen :) Ja han er super!

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...