Gå til innhold

overspising. Psykolog eller ernæringssfysiolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lider av overspising, som er en spiseforstyrrelse mer vanlig enn anorexi og bulimi.

Jeg har aldrig snakket med noen om dette, men leser meg til diagnosen.

Jeg innser at jeg trenger hjelp, og at jeg trenger det nå.

Skal ta kontakt med medi3 i morra.

Men bør jeg bestille time til psykolog eller ernæringsfysiolog?

Koster vel grenseløst med penger slike private timer.

Må vel vente i måneder etter måneder dersomfastlegen hennviser.

Anonymous poster hash: 29958...d4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykolog.

Viktig å finne årsaken til at du overspiser.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 91a46...734

Skrevet

trodde kanskje en ernæringsfysiolog jeg

Skrevet

trodde kanskje en ernæringsfysiolog jeg

Ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med å sette opp riktig kostplan, men en psykolog kan hjelpe deg finne årsaker til overspising samt lære deg strategier hvordan unngå det videre. Terapi rett og slett!

Anonymous poster hash: 91a46...734

Skrevet

Psykolog, du har en psykisk lidelse, ikke en fysisk. Klem til deg og flott at du tar tak i livet ditt :)

Anonymous poster hash: 55c25...025
Skrevet

Psykolog.

En ernæringsfysiolog vil kunne gi råd om fysisk effekt av ulik mat, samt fortelle deg noe om hvordan du bør spise. Men du vet vel rimelig godt hva du bør, ikke sant? Du bare klarer det ikke likevel.

Anonymous poster hash: 9d19d...ffa
Skrevet

Ok, takk damer.

Da skal det bestilles time. Før dette går lenger.

Hi.

Skrevet

Jeg tenker du trenger hjelp fra begge. Først for å finne ut hvorfor du gjør som du gjør og deretter hvordan du kan forbedre og tilrettelegge:) lykke til:)

Skrevet

Jeg ville tenkt psykolog for å finne årsaken, men også oppfølging fra fastlegen (om du har en flink fastlege) som kan hjelpe med mat og trening + oppfølging av vekta og helsa

Anonymous poster hash: 4e420...d19
Skrevet

du trenger nok det samme som meg, jeg har anorexia og går til psykolog, ernæringsfysiolog og psykomotorisk fysioterapeut. alle er inne på samme sted. enhet for gruppeterapi innenfor DPS. fastlegen kan henvise og for meg tok det ikke lang tid.

Anonymous poster hash: edac2...00c
Skrevet

Overspising kan skyldes psykiske årsaker og problem man "dekker over"/glemmer med overspising, på samme måte som bulimi og anorexia kan skyldes et "uoppdaget" problem.

Det man IKKE må glemme er at både bulimi og anorexia KAN skyldes et ønske om å oppnå et bestemte utseende,- og bare det.Jjeg slanket meg syk, ene og alene fordi jeg var 180 høy og nesten 80 kilo og bare 14 år. Jeg ble lagt inn og fikk fysisk hjelp og måtte også gå til psykolog. For meg ble det helt feil, fordi psykologen ville på død og liv finne en annen årsak til at jeg ble syk, enn et ønske om og bli slank. Det var ikke grunn god nok for ham. Etter hvert lærte man jo hva psykologen ville høre og etter under et år sluttet jeg helt og var erklært "frisk".....Da først kunne jeg begynne og jobbe med og BLIR frisk,- og lære meg til et normalt spisemønster....

Også  overspising kan skyldes fysiske faktorer. Det er bevist at en del hurtigmat, godteri, brus og snack kan gjøre en avhengig av mat, på lik linje med narkotika og nikotin.  Man kan derfor rett og slett ha en avhengighet fordi man over for lang tid har spist mat som kroppen ikke tåler så godt. Man er blitt avhengig av endorfinene som maten utløser,- og "sukkerrusen" man kan få av annen mat. At man ikke greier og stoppe er altså en fysisk avhengighet og ikke fordi man skal undertrykke andre følelser.

Jeg tror det er alfa og omega for og finne ut årsaken til sin spiseforstyrrelse for og bli frisk. Hadde jeg skulle jobbet med psykolog for og bli frisk, lenger enn hva jeg gjorde, tror jeg det ville gjort vondt verre. Jeg er hellig overbevist om at han kunne ha "Plantet" tanker om både fortreng overgrep fysisk eller psykisk inn i "mitt hode" om han hadde fått holde på. For denne manna kunne ikke ønske om fin kropp være grunn nok til nesten og slanke seg til døde. SÅ jeg gikk for og ta "flink pike syndrom" som årsak. At et ønsek om kontroll og være perfekt var årsak, at maten var noe jeg kunne kontrollere i motsetning til skolekarakterer og idrettsprestasjoner.. Sannheten er at jeg gjorde det godt i min idrett,- uten at jeg egentlig hadde ønske om det, i alle fall ingen ambisjoner. Det var lagidrett,- og det var for det sosiale og at jeg like og trene at jeg var med. Og ang skolen. var best i klassen, uten og trenge og jobbe med det. "jobbet meg ned" heller enn og strebe etter og gjøre det bra nok. Jeg ville bli slank for og bli penere og likt av guttene....

Tilbake til overspising. Hva tror du selv? bruker du det som "medisin" eller har du rett og slett bare "lyst på noe godt",- for ofte, samtidig som du alltid gir etter for lysten? Trenger ikke være vanskeligere enn det. Selvsagt vil du mest sannsynlig trenge psykolog ti log finne ut av dette også. Evt utelukke psykologiske årsaker. Men skal jeg være ærlig, så tror jeg at problemet overspising er enklere og rett på om du faktisk har en slik grunn til og spise.

EN fysisk avhengighet vil bety en "avrusing" og et liv i en lang periode hvor du hver dag på trigge avhengigheten din og greie og stå mot. Ei tidligere overvektig sa på et TV-program; og være avhengig av mat er som og være narkoman. Men er du narkoman så kan du kutte ut din avhengighet tvert,- og slutte og bruke. Fortsatt er suget så sterkt at mange faller tilbake. Et sug etter mat for en matavhengig er like sterkt. Men der KAN man ikke kutte ut det som gir en "rus"..  Mat må man ha.. Man må ha LITT, hver dag...Tenk dere en heroinavhengig eller alkoholiker som etter avrusing blir bedt om og ta bittelitt heroin eller drikke bittelitt alkohol HVER dag....

Dette ble kanskje litt pessimistisk ser jeg. Men tenk da på at du allerede er kommet LAAAANGT på vei. Du ser du har et problem OG du er innstilt på og gjøre noe med det! Da er faktisk det største hinder overkommet :) Lykke til!

Anonymous poster hash: e2d38...52e
Skrevet

Jeg har fått god hjelp på Medi3 med det overvektsprogrammet de har der, i hvert fall her jeg bor. Jeg gikk da til en sykepleier som er spesialist på overvekt og de skreddersyr program etter det du trenger. Jeg får hjelp med mat, hva jeg bør spise/ikke spise for å hjelpe meg, og jeg snakker med henne om årsaker, mekanismer etc. Jeg har gått på smeller, men blir plukket opp igjen. Nå har jeg gått ned 20 kg OG ser helt annerledes på mat og meg selv. Jeg er som en alkoholiker og jeg jobber med det hver dag. Og får god støtte. :-) Lykke til!

Anonymous poster hash: df81b...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...