Gå til innhold

Som gravid på sydentur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør man være forsiktig med av mat? Regner med man bør være ekstra forsiktig i utlandet, utover rådene man bør følge her i landet, pga høyere forekomster av listeria og toxmoplasmose i feks Hellas?

Anonymous poster hash: d8c3f...c34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være forsiden med alt av kjøtt, egg og salat, kjøttpålegg og isbiter, og springvann.

Anonymous poster hash: ff216...ddb

Skrevet

Drikk flaskevann

Kjøtt bør være gjennomstekt

Grønnsaker må være godt vasket, helst kokt

Vær forsiktig med meieriprodukt(også is), ikke like vanlig med pasteurisering som her i landet.

Ikke isbiter i drikke.(om du ikke lager de selv av flaskevann)

Anonymous poster hash: 57e4f...875
Skrevet

Gjennomstekt kjøtt og ikke drikk vannet (husk på isbitene også, de er gjerne laget av springvann)

Pass på salater o.l. som kanskje ikke er skikkelig vasket, det beste er å kjøpe frukt du selv skreller.

Anonymous poster hash: bb822...cd9
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å følge de samme rådene, men være mer obs på å vaske/koke/steke ting, og kanskje unngå salat jeg ikke hadde vasket selv. Generelt er det høyere forekomst av listeria og toxo lenger syd, men også salmonella, så egg f eks skal også gjennomstekes/kokes.

Husk høy solfaktor, gravide får lettere pigmentflekker.

Skrevet

Ok takk for svar... Men altså, kan jeg spise kjøtt/kylling, så lenge det er gjennomstekt? Eller det er jo aldri lett å vite om det er helt gjennomstekt da, feks kylling. Kan jo også hende at de som jobber på kjøkkenet er lite nøye med å vaske kniver/skjærebrett osv... Og a kan jeg egentlig spise som pålegg når jeg ikke skal slike kjøttpålegg eller egg? Kun fast gulost?

Skrevet

Og en ting til... Når i svangerskapet er det verst å bli utsatt for listeria/toxo ?

HI

Skrevet

Jeg hadde aldri dratt til utlandet utenfor Skandinavia i svangerskapet.

Anonymous poster hash: ff216...ddb

Skrevet

Har hørt at det er vanskeligere å overføre toxo til barnet tidlig i svangerskapet, men at skaden er større hvis det skjer da. Lettere å blir smittet/overføre det senere, men da mindre fare for store skader på barnet. Men er ingen ekspert.

Skrevet

Hvor i Hellas er det du skal ? sambo er fra hellas så vi reiser til "syden" ganske ofte hehe ;p og jeg er gravid nå.. 

De fleste resturanter og taverna er veldig hygeniske med mindre du drar til Athen der burde du være mere forsiktig. Men, de fleste resturanter er veldig hygeniske. Når det kommer til salat og div så burde du ikke være redd for å spise det etter min mening. Da det er helt vanlig i hellas og vaske salta, grønnsaker og frukt veldig nøye.. Mye mere nøye enn det vi er vandt med her i Norge. 

Jeg holder meg  unna egg med mindre det er godt stekt/kokt. Så bare nyt turen din! :) 

Skrevet

Eg va i spania når eg var gravid med nr 2 å eneste eg passet på var gjennom stekt kjøtt å salat å drakk flaskevann hadde nutella på skiva i va superfornøyd med det ;)

Anonymous poster hash: db226...ac0

Skrevet

Ok takk for svar... Men altså, kan jeg spise kjøtt/kylling, så lenge det er gjennomstekt? Eller det er jo aldri lett å vite om det er helt gjennomstekt da, feks kylling. Kan jo også hende at de som jobber på kjøkkenet er lite nøye med å vaske kniver/skjærebrett osv... Og a kan jeg egentlig spise som pålegg når jeg ikke skal slike kjøttpålegg eller egg? Kun fast gulost?

Du kan jo spise alle faste oster.. Syltetøy F.eks.. Eller så kan du jo spise yoghurt med honning eller yoghurt med frukt osv.. 

Men, jeg spiser ikke kjøttpålegg i norge en gang så jeg hadde nok holdt meg unna. Tror heller ikke de har noe godt kjøtt pålegg i Hellas.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...