Gå til innhold

Så godt vi har det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med en medisinsk tilstand/sykdom er jeg med i en verdensomspennende facebookgruppe for oss som er rammet. Der er folk fra de fleste land, hovedsaklig vesten (USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Frankrike, Canada osv). Og jeg har bare måttet slutte å kommentere på spørsmål om "hvordan har dere gjort det i forhold til fri i forbindelse med behandling" og slikt. Det dreier seg om en slags form for dialyse, som varer fra 5-8 timer pr gang, i snitt to ganger i uka. Og de aller fleste må ta dette privat, utenfor arbeidstiden fordi de ikke har krav på hverken sykemelding, redusert arbeidstid eller forsikringer som dekker behandling og fravær. Nå diskuteres det muligheten for å søke sosialhjelp med begrunnelse i "midlertidig funksjonsnedsetelse" for å kunne ta behandling på dagtid hos offentlig helsevesen. De mister da lønna, men får igjen en slags sosialstøtte på noen prosent som kompensasjon. Nå tar de fleste opp lån for å komme i mål, for selv om de er forsikret får de ikke dekket tapt arbeidstid eller kjøring. Og forsikringen dekker kun behandling på enkelte klinikker, dersom de ikke kan behandle på kveldstid må pasienten selv betale for behandlingen et annet sted slik at han/hun kan fortsette i full jobb. I tillegg tilsier tilstanden egentlig at man under behandling tar det med ro. 

Og her sitter jeg og vet at når jeg trenger behandlingen vil jeg få full sykemelding, full lønn, gratis behandling, tilrettelegging og full valgfrihet i når og hvor jeg vil motta behandlingen. 

Takk til Einar Gerhardsen!

Anonymous poster hash: b7414...36b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi har det godt i Norge :)

Anonymous poster hash: 2e9ca...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...