Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Jeg og mannen er uenig når det kommer til om vi skal gi stikkpiller eller ei ! Vi gir absolutt ikke ofte, men når feberen kommer opp i 38,5 og oppover vil jeg gjerne gi. Selvfølgelig ser jeg an almenntilstanden til barnet! Han er mer villig til å gi nå enn før? Men hvor farligt er det egentlig med høy feber? Anonymous poster hash: 6debe...646
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 38,5 er ikke høy feber for barn. 39,5 begynner å bli høy. Veldig høy feber kan skade indre organer, og det kan ha dødelig utgang. Unger kan gjerne ha oppi 40 i feber uten at leger bekymrer seg veldig. Voksne derimot tåler det dårligere. Anonymous poster hash: 96014...7c3
I scream for icecream! Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Jeg er selv ganske nervøs for høy feber, men jeg gir som regel ikke før feberen stiger til rundt 39,5. 38,5 synes jeg ikke er høyt nok til å gi febernedsettende dersom allmenntilstanden ellers er fin. Det er vel egentlig den man helst skal se an.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 høy feber er farlig, men 38,5 er langt ifra høy feber. Feberen har en funksjon, det er immunforsvaret som jobber på høygir. Febernedsettende bør derfor ikke gies for bare feberen i seg selv, med mindre den er høy.
PrinsesseHengepupp Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 Feber har en hensikt ved bekjempelse av infeksjoner. Det er derfor ikke alltid hensiktsmessig å gi febernedsettende ved lav feber. Først når temperaturen nærmer seg 40 bør man vurdere tiltak. Ved 42 grader kan det oppstå skader på indre organer, men det er svært sjelden. Ved 38,5-39 hadde jeg latt feber være feber og ikke gitt noe med mindre barnet i tillegg er plaget med smerter eller verk.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #6 Skrevet 18. mars 2014 Feberen jobber best rundt 38,5-39grader. Jeg gir ikke paraset før den nærmer seg 39,5 og vår lille har hatt feberkramper. Unntaket hos oss er når feberen stiger raskt type fra 37 til 38,5 på en halvtime Anonymous poster hash: 63c5b...430
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 På barn er ikke mellom 38 og 39 ansett som høy feber. Ikke gi febernedsettende så lenge feberen er på 38-39 (med mindre barnet har vondt), det er da kroppen bekjemper bakterier/viruset best.. Anonymous poster hash: a0fa0...ee3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Jeg gir paracet ved 38.5 og litt dårlig allmentilstand, eller hva jeg skal kalle det... Har selv en normal kroppstemperatur på rundt 36+ noe, og har høy feber til meg å være over 38. Samme tendensen har det ene barnet og får derfor paracet da. Anonymous poster hash: a13e2...20a
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Jeg gir febernedsettende når barnet har over 38 i feber om natten, er alltid så redd for at feberen skal stige ukontrollert uten jeg oppdager det. På dagtid ser jeg ann formen på barnet, så lenge allmentilstanden er bra, gir jeg ikke før det overstiger 39. Anonymous poster hash: 5695b...37f
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Ordla meg kanskje litt feil. Mener heller ikke at 38.5 er høy feber, mente at jeg kun gir da dersom allmenn tilstanden er dårlig. Ikke alltid jeg stoler helt 100% på målingene heller. Jenta er 2 år, 39.1 i dag morgens, 39.5 i ettermiddag og 39,5 nå. Hun har ligget på sofaen hele dagen med unntak av 2-3 korte spaserturer i stua :-( hun spydde 1 gang i formiddag og får av og til små skjlvinger, men ikke ristinger. Fikk ei stikkpille i formiddag, en før leggetid (men gjorde i buksa rett etter), nå våknet hun 39,5 og vi valgte å gi en til sen den forrige som ble gitt ca19.30 mest sannsynlig kom rett ut igjen :-( Har 2 eldre barn som har hatt 40, men kan liksom ikke huske de har vært så dårlige :-( hi Anonymous poster hash: 6debe...646
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Vi gir ikke ved feber, bare ved smerter. Unntaket er når han nærmer seg 40 i feber, men det har vært veldig sjeldent. Gutten har aldri hatt feberkramper og har sjeldent høy feber, så her tar vi det hele med stor ro. Smerter derimot behandler vi raskt. Har jeg vondt i hodet tar jeg Ibux, jeg ser ingen grunn til å la gutten gå rundt med vond tannfrembrudd, vonde ører (har ørebarn), sår hals eller hodepine. Anonymous poster hash: cfd47...841
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Dere som ikke gir paracet før barna har 39,5 i temperatur, hva ligger de på til vanlig? Lillebror ligger på 36,5 ca og om han kommer noe over 38,5 i temperatur har han vondt i hodet, vondt i kroppen og er tydelig preget av høy feber. Storesøster derimot kan ha 39 uten å ha slike feberplager. Jeg bare lurer. Ingen kritikk
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Er det farlig å gi paracet? His ikke, hvorfor vente helt til 39,5? Jeg har en gutt på 3 år og når han kommer over 38 så blir han veldig sløv og en kan se at han ikke har det godt. Etter en stikkpille så kvikkner han til og det er lett å se at han har det mye bedre. Er det noe mening med å "pine" barna med høy feber? Ser at noen sier at feberen er der for en grunn, men barna blir nå friske om de får litt paracet også. Anonymous poster hash: 58237...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå