Gå til innhold

Mobil til 10 åringen - hva kjøper vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har snart bursdag og ønsker seg mobil. Helst Iphone. Flere av vennene har fått Iphone 5c, og selv ville hun blitt helt i skyene om hun hadde fått en sånn. Men de er dyre. Jeg er så redd for at hun inni seg skal bli skuffet om hun får noe annet enn Iphone. Hun har ønsket seg det i et par år nå, men sier at hun blir glad om hun får en annen telefon også. Men hun er en så god jente, "voksen" for alderen og tar godt vare på tingene sine, og ofte er det storebror som får det dyreste, så nå er det kanskje hennes tur...

Hva tenker dere? Hvilke andre telefoner finnes som egner seg? Som man kan kjøpe kule cover til etc. Nå har hun samsung galaxy youth, men den må virkelig byttes ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de ikke endel på Brio?

Anonymous poster hash: 92eb5...5aa

Gjest Tittentott
Skrevet

Dersom hun ønsker seg iPhone kan du jo vurdere å kjøpe iPhone 4 eller 4S til henne? Disse er jo mye billigere, men forskjellene er ikke store mellom iPhone 4 og 5. 

Jeg har 4 nå, og når den blir ødelagt kommer jeg til å kjøpe enten 4 eller 4S igjen. :-)

Skrevet

Jeg er voksen og har iphone 4 s. Veldig fornøyd. Kan ikke tenke meg at hun vil merke stor forskjell på 4 og 5.

Du vil merke det på prisen ;)

Anonymous poster hash: 48f14...743

Skrevet

Siden storebroren ofte får de dyre tingene, ville jeg strekt meg langt for å gi hun iPhone 5c. Så fremt økonomien klarer det altså :)

Du sier hun er ansvarlig, forsiktig og en flink jente, men storebroren gjerne får de dyre tingene... Dette gjorde svaret mitt veldig enkelt.

Anonymous poster hash: 52cb3...e94

Skrevet

Hvis økonomien tilsier det, så hadde jeg kjøpt en iPhone 5c.

Hvis du skal kjøpe en annen telefon, så hadde jeg forberedt henne på at iPhone 5c dessverre er uaktuell på forhånd. Informer henne om hva som er forskjellen på 5c og de eldre modellene, slik at hun ser at man får en veldig bra mobil selv om det ikke er den aller nyeste modellen.

Anonymous poster hash: a69bf...87a

Skrevet

Siden storebroren ofte får de dyre tingene, ville jeg strekt meg langt for å gi hun iPhone 5c. Så fremt økonomien klarer det altså :)

Du sier hun er ansvarlig, forsiktig og en flink jente, men storebroren gjerne får de dyre tingene... Dette gjorde svaret mitt veldig enkelt.Anonymous poster hash: 52cb3...e94

Ja, jeg tenker litt sånn jeg også. Hun er fornøyd uansett, og har aldri fått et hav av leker.

Men jeg må jo innrømme at jeg synes det er helt vilt gi en 10 åring så dyr mobil.

Skrevet

Du sier hun er ansvarlig, forsiktig og en flink jente, men storebroren gjerne får de dyre tingene... Dette gjorde svaret mitt veldig enkelt.Anonymous poster hash: 52cb3...e94

Ja, jeg tenker litt sånn jeg også. Hun er fornøyd uansett, og har aldri fått et hav av leker.

Men jeg må jo innrømme at jeg synes det er helt vilt gi en 10 åring så dyr mobil.

Du får tenke på det som at det er mye i ett, det prøver i alle fall jeg å gjøre noen ganger. Jeg har barn som er veldig spredt i alder. De som er eldst fikk jo ulike typer "game boy", nintendo eller liknende. Yngstemann ønsker seg "bare" en telefon. (Selv om jeg er enig i at det er gaaaalskap ;) )

Skrevet

tror det hadde vært veldig stas for henne å få en iphone 5c:) og hva er ikke bedre for ei jente å få en rosa telefon( om ho er glad i rosa da) og at det er en iphone.. hadde het klart kjøpt  det om ho virkelig hadde ønsket seg det og er veldig flink til å ta vare på ting=)

Skrevet

Jeg synes det er galskap at små barn går rundt med avanserte og rådyre datamaskiner (det er det det er) i lommene pga gruppepress. Hvis alle gir etter fordi de andre har det får vi et materielt forbruk som får verden til å gå av hengslene.

Hvorfor iallverden trenger en 10-åring iphone? Fordi hun ønsker des det så inmari og er så grei og snill? Beklager om jeg virker moraliserende her, men jeg synes virkelig det er en økonomisk galskapsgalopp i Norge som vi alle bør reflektere over og bremse ned på.

Vi som foreldre bør daglig diskutere med barne hvordan vi kan få en bærekraftig klode fremover. 

Skrevet

Her fikk 10 og 8 åringen samsung galaxy trend til jul. Kostet vel rundt 1000 lappen m/kontantkort. De fungerer veldig bra og ungene er kjempr fornøyde med de.

Skrevet

Har en sønn som snart fyller 13 år og han ønsker seg også veldig en iphone, han får min søsters avlagte 4s.

Hun kjøper seg nyeste modell nå også kjøper jeg den gamle hennes som bare er et år gammel for en billig penge, det holder i massevis altså. Kjøper ikke nyeste modell til sønnen min ihvertfall.

Det ligger mange mange 4s på Finn, men det beste er kanskje å kjøpe fra noen dere kjenner så vet du at den er pent brukt og ikke har gått i gulvet o.l.

Anonymous poster hash: be83d...00d
Skrevet

Har en sønn som snart fyller 13 år og han ønsker seg også veldig en iphone, han får min søsters avlagte 4s. Hun kjøper seg nyeste modell nå også kjøper jeg den gamle hennes som bare er et år gammel for en billig penge, det holder i massevis altså. Kjøper ikke nyeste modell til sønnen min ihvertfall. Det ligger mange mange 4s på Finn, men det beste er kanskje å kjøpe fra noen dere kjenner så vet du at den er pent brukt og ikke har gått i gulvet o.l. Anonymous poster hash: be83d...00d

Synes det er litt kipt å gi bort en brukt telefon i bursdagsgave. Da ville jeg heller gått for en billigere modell, eller gitt henne penger så hun kunne betale for den telefonen hun ønsket seg selv.

Skrevet (endret)

Hver dere råd til det går det an å Skeie ut med en bursdagspresang. Hun kan godt få vite at den er dyr og at det ikke blir aktuelt ned en like dyr presang til neste år.

En annen løsning er å gi henne penger, og informere de andre også om at hun ønsker seg det. Selv om de er lettjente er det stas å kunne kjøpe selv😊

Og jo, det e ganske stor forskjell på 5 og 4 utgavene. Dersom de andre vennene har 5 vil det blir veldig tydelig at firerne er mye tregere, dårligere skjerm og noe mindre funksjoner. Da er det nesten bedre å gå for en helt annen telefon.

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Her får ikke 9-åringen iphone før han kjøper det selv for sine egne penger.

Anonymous poster hash: 24aa1...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...