Gå til innhold

Høie.. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

http://www.tv2.no/a/5415847#.UygH8ym9LCT

Ja, da kom det nok et fantastisk forslag, vil gi leger med reservasjonsrett lov til å nekte kvinner informasjon om hvor langt de er i svangerskapet. Dette blir jo bare bedre og bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er så dumt at de umulig kan få gjennomslag for det. Det er rett å slett latterlig.

Anonymous poster hash: be2b3...cb2
Skrevet

Galskap!

Anonymous poster hash: 99564...b06

Skrevet

Og skulle det gå gjennom, vil jeg tro at de fleste legersom benytter seg av den reservasjonsretten , vil bli arbeidsledig innen kort tid.

Anonymous poster hash: be2b3...cb2
Skrevet

Ja, og hvor mange leger har eget ultralydapparat så de med sikkerhet kan fastslå hvor langtpå vei i svangerskapet en kvinne er, da? Hm? Hm?

Hvor mange leger er FLINKERE til å regne ut termin utifra siste mens, sammenlignet med kalkulaturer på internett eller god gammeldags hoderegning?

En fjær blir til ti høns, gitt.

Anonymous poster hash: 126e5...14c

Skrevet

Hva gjør man da når fastlegen nekter deg informasjon og det er helt umulig å få time hos andre leger uten å bytte fastlege. Det må være det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge

Anonymous poster hash: e5592...017
Skrevet

Dialog på fremtidens legekontor: 

Kvinne: Jeg tror jeg er gravid, bla bla bla, uregelmessig mens...usikker...bla...bla.

Lege: ja, skal vi se, basert på det du har fortalt og innvendig ultralyd er du 8 uker på vei. 

Kvinne: Åhh. Jeg vet ikke om jeg kan bære frem barnet, jeg har 5 barn fra før, er kronisk syk og arbeidsledig og bla ...bla...bla.. Kan du henvise meg til abort? 

Lege: Glem det jeg sa, du er kanskje ikke gravid i det hele tatt og du er iallefall ikke 8 uker på vei! Stryk alt jeg har sagt og kom deg ut.

*gleder meg*

Skrevet

Det går jo ikke an... Dette kan de vel neppe få gjennomslag for!

Skrevet

http://www.tv2.no/a/5415847#.UygH8ym9LCT

Ja, da kom det nok et fantastisk forslag, vil gi leger med reservasjonsrett lov til å nekte kvinner informasjon om hvor langt de er i svangerskapet. Dette blir jo bare bedre og bedre.

Det er helt på trynet.

For øvrig tar du litt feil. Det står at han vil gi fastleger denne muligheten til å reservere seg mot å gi informasjon. Fastleger har ingen resevasjonsrett, og har ikke hatt det siden 2011. Det er likevel mange som trosser dette og reserverer seg.

Så ikke bare sier han indirekte at det er greit at fastleger bryter loven, men han ønsker å gi dem større rettigheter enn sykehusansatte, som faktisk HAR en reservasjonsrett mot det å utføre et abortinngrep, men som er forpliktet til å i formere og veilede.

Anonymous poster hash: f46d5...e10

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Dette vil jo innebære at de har rett til å nekte og henvise gravide til ultralyd. Dessuten er det merkelig å komme med argumenter som "hvor mange leger er flinkere til å regne ut termin utifra siste mens, sammenliknet med kalkulator på Internett eller god gammeldags hoderegning?", med det som standpunkt kunne man jo droppet hele svangerskapskontrollen, ringt sykehus selv for ultralyd osv. Hcg prøver vil også kunne gi en indikator på ca hvor langt man er på vei om man er usikker, dette vil også legen kunne nekte med denne retten.

Jeg syns det er trist at det i det hele tatt er en mulighet å frata kvinner disse rettighetene i 2014. Og så kan sikkert noen komme med lure kommentarer som "vet du hvor heldige vi er som bor i Norge, i andre land HAR de ikke ultralyd en gang". Nei, jeg vet, men om man skal stå på det så burde vi jo fjerne alle rettigheter og hele velferdssystemet, bare for å ikke ha det bedre enn noen andre.

Skrevet

Ja, det er utrolig mange (de fleste) gravide som sitter og slenger dritt og leser seg opp om emnet graviditet på internett. Vil tro tilnærmet alle i Norge gjør nettopp det.

No problemo...

Skrevet

Måtte sjekke om det plutselig var blitt første april.

Skrevet

Dialog på fremtidens legekontor: 

Kvinne: Jeg tror jeg er gravid, bla bla bla, uregelmessig mens...usikker...bla...bla.

Lege: ja, skal vi se, basert på det du har fortalt og innvendig ultralyd er du 8 uker på vei. 

Kvinne: Åhh. Jeg vet ikke om jeg kan bære frem barnet, jeg har 5 barn fra før, er kronisk syk og arbeidsledig og bla ...bla...bla.. Kan du henvise meg til abort? 

Lege: Glem det jeg sa, du er kanskje ikke gravid i det hele tatt og du er iallefall ikke 8 uker på vei! Stryk alt jeg har sagt og kom deg ut.

*gleder meg*

HAHA :D Ser for meg situasjonen! :P

Ser for meg et annet scenario også:

Kvinne: Jeg tror jeg er gravid

Lege: Vurderer du abort?

Kvinnen: ....????

Lege: Kan ikke sjekke om du er gravid eller hvor langt du er på vei før jeg vet om du vurderer abort eller ikke, har reservert meg skjønner du....

Gjest Tittentott
Skrevet

Abort er allerede tabu nok i Norge fra før, og en reservasjonsrett for fastleger vil jo bare gjøre dette verre. 

Om min fastlege hadde reservert seg mot abort hadde jeg nok byttet på flekken. Han er heldigvis en fornuftig mann. 

Gjest 5 andre
Skrevet

Ja, og hvor mange leger har eget ultralydapparat så de med sikkerhet kan fastslå hvor langtpå vei i svangerskapet en kvinne er, da? Hm? Hm?

Hvor mange leger er FLINKERE til å regne ut termin utifra siste mens, sammenlignet med kalkulaturer på internett eller god gammeldags hoderegning?

En fjær blir til ti høns, gitt.

Skal man gå baklengs inn i fremtiden fordi problemstillingen vil berøre få mennesker? Tar man en jobb som fastlege, forplikter man seg til å ivareta hele mennesket med de rettighetene det medfølger for pasientene. Da er det i grunn irrelevant hva legen måtte synes eller mene. Det er jo helt absurd at leger skal kunne nekte å forholde seg til graviditeten, hvis informasjonen skal kunne bidra til at kvinnen tar et valg legen ikke kan stå inne for. Nok en gang: Det er mange ledige stillinger på sykehusene for leger som ikke vil forholde seg til kvinners rettigheter til å bestemme over egen kropp.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...