Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Blir de automatisk plassert hos sin far av barnevernet? Saken det gjelder er ei venninne med 3 små barn som alltid har vært psykisk syk og nå er under barnevernet. Hun har fortalt meg at de jobber med paragraf 4-12 som visst er omsorgsovertakelse. (noen som vet noe mer detaljert om dette?) Far har fast samvær med alle barna,og de har det fint hos han. De har det fint hos mor også,men hun begynner å vise tendenser på ustabilitet,og jeg(og flere) frykter at hun vil få et sammenbrudd ganske snart. Jeg og to andre i familien hennes meldte derfor inn tul barnevernet i håp om at hun skulle få noe hjelp kanskje med avlastning,veiledning eller noe slikt,men de ser mer alvorlig på dette, og med ustabiliteten mor nå viser,er vi som meldte inn enig med barnevernet at ihvertfall for en periode bør barna vekk fra mor til hun har kommet seg skikkelig på bena igjen. Kan mor selv velge at barna flytter midlertidig til far nå som barnevernet er i vildet? Hun har såpass innsikt i sykdommen sin at hun forstår dette selv,men hadde ikke styrken til å be om hjelp. Hun er dypt fortviley,og ønsker sine barn det beste,og er nå sint på seg selv fordi hun føler hun feiler. Hva skjer videre nå? Hva kan vi rundt stille opp med? Mor er ikke voldelig,barna er trygge og utvikler seg som de skal,så det var jo i utgangspunktet forebyggende hjelp vi ønsket for henne og barna. Mor og far samarbeider godt,så det er ikke noen negative følelser og "krig" her. Takknemmelig for tips :-) Jeg vil gjerne fortsette å stille opp for min venninne og banra,og det vil de to andre fra hennes familie som var med meg og meldte dette inn. Anonymous poster hash: 0d384...a6a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Søsteren min mistet alle tre barna sine å da måtte barnefaren søke innen en viss dato visst han ville overta barna. Det gjorde han heldigvis ikke! Han er grusom far så godt han ikke fikk barna. Anonymous poster hash: 39597...61c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Flere med erfaring? Anonymous poster hash: 0d384...a6a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Blir de automatisk plassert hos sin far av barnevernet? Saken det gjelder er ei venninne med 3 små barn som alltid har vært psykisk syk og nå er under barnevernet. Hun har fortalt meg at de jobber med paragraf 4-12 som visst er omsorgsovertakelse. (noen som vet noe mer detaljert om dette?) Far har fast samvær med alle barna,og de har det fint hos han. De har det fint hos mor også,men hun begynner å vise tendenser på ustabilitet,og jeg(og flere) frykter at hun vil få et sammenbrudd ganske snart. Jeg og to andre i familien hennes meldte derfor inn tul barnevernet i håp om at hun skulle få noe hjelp kanskje med avlastning,veiledning eller noe slikt,men de ser mer alvorlig på dette, og med ustabiliteten mor nå viser,er vi som meldte inn enig med barnevernet at ihvertfall for en periode bør barna vekk fra mor til hun har kommet seg skikkelig på bena igjen. Kan mor selv velge at barna flytter midlertidig til far nå som barnevernet er i vildet? Hun har såpass innsikt i sykdommen sin at hun forstår dette selv,men hadde ikke styrken til å be om hjelp. Hun er dypt fortviley,og ønsker sine barn det beste,og er nå sint på seg selv fordi hun føler hun feiler. Hva skjer videre nå? Hva kan vi rundt stille opp med? Mor er ikke voldelig,barna er trygge og utvikler seg som de skal,så det var jo i utgangspunktet forebyggende hjelp vi ønsket for henne og barna. Mor og far samarbeider godt,så det er ikke noen negative følelser og "krig" her. Takknemmelig for tips :-) Jeg vil gjerne fortsette å stille opp for min venninne og banra,og det vil de to andre fra hennes familie som var med meg og meldte dette inn. Anonymous poster hash: 0d384...a6a Dette høres noe merkelig ut.... Er det din venninne (eller var hun familie?) som har fortalt deg dette? Hva sier hun er årsaken til at barnevernet ønsker omsorgsovertakelse dersom barna har det bra og utvikler seg som de skal? For det henger ikke på greip. Dessuten er det ingenting som heter å melde "forebyggende". Man melder derimot fra til barnevernet dersom det er noe konkret per i dag som gir en ordentlig grunn til bekymring. Det er heller ingenting som heter omsorgsovertakelse av forebyggende grunner. Det er ikke enkelt å svare deg ordentlig, når du ikke skriver mer utdypende hva den egentlige bekymringen består i. Hvis mor, far og barna selv ønsker det, så er det naturligvis ingenting i veien for at de kan avtale at barna skal bo hos far en periode. Anonymous poster hash: 413bf...c22
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Hva slags diagnose er det moren har forresten? Og hvordan har sammenbruddene og ustabiliteten du snakket om artet seg tidligere? Det kommer nok helt an på dette. Anonymous poster hash: 413bf...c22
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Jeg vet ikke årsaken til at de jobber ift omsorgsovertakelse, men dette ble i hovedsak meldt inn for å hjelpe forebyggende jo. Hun har depresjoner,ptsd,personlighetsforstyrrelse og en til jeg ikke husker navnet på. Barnevernet plikter å hjelpe med forebyggende tiltak,det står i barnevernloven. Så derfor meldte vi før det går galt. Tidligere har sammenbrudd vist seg som veldig depresjon,mangel på ork/energi,kort lunte,selvskading og redsel for å være soial. Hi Anonymous poster hash: 0d384...a6a
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 Hvorvidt barnevernet plasserer barna hos far vet jeg ikke. Men det er jo ingenting i veien for at mor og far blir enig om at barna skal bo hos far, FØR evt barnevernet vedtar overtakelse. Så lenge barna har det godt hos far, vil de ikke fjerne de derfra. Anonymous poster hash: a0494...7da
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 En venninne av meg mistet sine 3 barn. De 2 eldste barna ble plassert hos sine respektive fedre og der bestemte en dommer at barna skulle forbli hos fedrene sine (var sak i tingretten). Det yngste barnet bor i fosterhjem for der er ikke far skikket til å ta vare på barnet. Det var i tingretten at det også ble bestemt. Anonymous poster hash: 75565...b98
soleia Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Vil tru at dei undersøkjer om borna kan bu hjå far før dei plasserer i fosterheim, men i dette tilfellet er det kanskje like greit om foreldra vert einige om at ungane bur hjå far ein periode, før barnevernet går inn og fattar vedtak om omsorgsovertaking?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Vil tru at dei undersøkjer om borna kan bu hjå far før dei plasserer i fosterheim, men i dette tilfellet er det kanskje like greit om foreldra vert einige om at ungane bur hjå far ein periode, før barnevernet går inn og fattar vedtak om omsorgsovertaking? #8 her: I min venninne sin sak ble fedrene (det er altså 3 barn med 3 ulike fedre) til de to eldste barna kontaktet av barnevernet om midlertidig plassering. Så var det en prosess med samtaler og hjemmebesøk før barnevernet støttet fedrene i omsorgen og tingretten var enig i det. Med den minste ble ikke far kontaktet fordi han hadde ikke hatt noe samvær og var en fremmed for barnet. Barnet ble først plassert i beredskapshjem. Far ble undersøkt og funnet ikke skikket. Han ga seg på det og da mot tapte saken ble barnet plassert i fosterhjem. Barnevernet følger fortsatt opp barna som bor hos fedrene, men det er i forhold til samvær og de har sammen med fedrene lagd en samværsplan slik at søsken får ha samvær med hverandre. Fedrene har også god kontakt med fosterhjemmet til yngste barnet, som ikke er deres barn, og de bør besøke der nesten så mye de ønsker så yngste ikke mister kontakt med søsken. En skikkelig kabal som skal gå opp Om mor i denne saken allere har en sak så vil flytting av barna til far ikke stoppe saken helt. Far skal vurderes og bli funnet skikket. Anonymous poster hash: 75565...b98
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #11 Skrevet 18. mars 2014 Jeg vet ikke årsaken til at de jobber ift omsorgsovertakelse, men dette ble i hovedsak meldt inn for å hjelpe forebyggende jo. Hun har depresjoner,ptsd,personlighetsforstyrrelse og en til jeg ikke husker navnet på. Barnevernet plikter å hjelpe med forebyggende tiltak,det står i barnevernloven. Så derfor meldte vi før det går galt. Tidligere har sammenbrudd vist seg som veldig depresjon,mangel på ork/energi,kort lunte,selvskading og redsel for å være soial. Hi Anonymous poster hash: 0d384...a6a Dette høres veldig merkelig ut.... Depresjon og PTSD som skyldes traume/ hendelser går hos de fleste over av seg selv innen ett år etter at traumet har opphørt (f.eks. mishandling), så det er svært tvilsomt at det ville komme noe "tilbakefall" slik dere ser ut til å ha trodd. Men nå vet jeg ikke om de andre diagnosene er av alvorlig art eller ei. Jeg hadde i hvert fall aldri vurdert å melde noen "forebyggende" selv så lenge barna hadde det bra og jeg eventuelt kunne hjelpe dersom det var behov for det, tatt i betraktning at det å bli meldt til barnevernet nok kan være en påkjenning i seg selv for familien. Anonymous poster hash: 413bf...c22
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #12 Skrevet 18. mars 2014 Jeg vet ikke årsaken til at de jobber ift omsorgsovertakelse, men dette ble i hovedsak meldt inn for å hjelpe forebyggende jo. Hun har depresjoner,ptsd,personlighetsforstyrrelse og en til jeg ikke husker navnet på. Barnevernet plikter å hjelpe med forebyggende tiltak,det står i barnevernloven. Så derfor meldte vi før det går galt. Tidligere har sammenbrudd vist seg som veldig depresjon,mangel på ork/energi,kort lunte,selvskading og redsel for å være soial. Hi Anonymous poster hash: 0d384...a6a Dette høres veldig merkelig ut.... Depresjon og PTSD som skyldes traume/ hendelser går hos de fleste over av seg selv innen ett år etter at traumet har opphørt (f.eks. mishandling), så det er svært tvilsomt at det ville komme noe "tilbakefall" slik dere ser ut til å ha trodd. Men nå vet jeg ikke om de andre diagnosene er av alvorlig art eller ei. Jeg hadde i hvert fall aldri vurdert å melde noen "forebyggende" selv så lenge barna hadde det bra og jeg eventuelt kunne hjelpe dersom det var behov for det, tatt i betraktning at det å bli meldt til barnevernet nok kan være en påkjenning i seg selv for familien. Anonymous poster hash: 413bf...c22 Du, jeg synes du kan holde kjeft om ting du tydeligvis ikke har peiling på!! Det er så fryktelig unødvendig å synse og mene slik som du gjør. Når det først er sagt, så synes jeg faktisk det er kjempebra at HI meldte inn til bv. Vi skulle hatt flere som deg, HI. Som faktisk bryr seg om barna og vil bare det beste. Om bv velger å ta ut barna fra hjemmet, så ligger det er god grunn bak det valget. At det kan være en påkjenning for familie er jeg enig i. Men så er det jammen ikke det som er det viktigste! Det viktigste er at barna har det bra, ikke at det kanskje er påkjenning for mor, far, besteforeldre.. Anonymous poster hash: 2db4a...26c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #13 Skrevet 18. mars 2014 Vil tru at dei undersøkjer om borna kan bu hjå far før dei plasserer i fosterheim, men i dette tilfellet er det kanskje like greit om foreldra vert einige om at ungane bur hjå far ein periode, før barnevernet går inn og fattar vedtak om omsorgsovertaking? #8 her: I min venninne sin sak ble fedrene (det er altså 3 barn med 3 ulike fedre) til de to eldste barna kontaktet av barnevernet om midlertidig plassering. Så var det en prosess med samtaler og hjemmebesøk før barnevernet støttet fedrene i omsorgen og tingretten var enig i det. Med den minste ble ikke far kontaktet fordi han hadde ikke hatt noe samvær og var en fremmed for barnet. Barnet ble først plassert i beredskapshjem. Far ble undersøkt og funnet ikke skikket. Han ga seg på det og da mot tapte saken ble barnet plassert i fosterhjem. Barnevernet følger fortsatt opp barna som bor hos fedrene, men det er i forhold til samvær og de har sammen med fedrene lagd en samværsplan slik at søsken får ha samvær med hverandre. Fedrene har også god kontakt med fosterhjemmet til yngste barnet, som ikke er deres barn, og de bør besøke der nesten så mye de ønsker så yngste ikke mister kontakt med søsken. En skikkelig kabal som skal gå opp Om mor i denne saken allere har en sak så vil flytting av barna til far ikke stoppe saken helt. Far skal vurderes og bli funnet skikket. Anonymous poster hash: 75565...b98 Syns det er rart at bv blander seg i ettertid. Om fedrene har fått omsorgen hvorfor skal bv følge opp? Veldig merkelig. Anonymous poster hash: 8b6fd...dbd
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #14 Skrevet 18. mars 2014 Vil tru at dei undersøkjer om borna kan bu hjå far før dei plasserer i fosterheim, men i dette tilfellet er det kanskje like greit om foreldra vert einige om at ungane bur hjå far ein periode, før barnevernet går inn og fattar vedtak om omsorgsovertaking? #8 her: I min venninne sin sak ble fedrene (det er altså 3 barn med 3 ulike fedre) til de to eldste barna kontaktet av barnevernet om midlertidig plassering. Så var det en prosess med samtaler og hjemmebesøk før barnevernet støttet fedrene i omsorgen og tingretten var enig i det. Med den minste ble ikke far kontaktet fordi han hadde ikke hatt noe samvær og var en fremmed for barnet. Barnet ble først plassert i beredskapshjem. Far ble undersøkt og funnet ikke skikket. Han ga seg på det og da mot tapte saken ble barnet plassert i fosterhjem. Barnevernet følger fortsatt opp barna som bor hos fedrene, men det er i forhold til samvær og de har sammen med fedrene lagd en samværsplan slik at søsken får ha samvær med hverandre. Fedrene har også god kontakt med fosterhjemmet til yngste barnet, som ikke er deres barn, og de bør besøke der nesten så mye de ønsker så yngste ikke mister kontakt med søsken. En skikkelig kabal som skal gå opp Om mor i denne saken allere har en sak så vil flytting av barna til far ikke stoppe saken helt. Far skal vurderes og bli funnet skikket. Anonymous poster hash: 75565...b98 Syns det er rart at bv blander seg i ettertid. Om fedrene har fått omsorgen hvorfor skal bv følge opp? Veldig merkelig. Anonymous poster hash: 8b6fd...dbd Det er sikkert for å påse at barna har det bra og får tilstrekkelig omsorg. Og at det ikke barna bare har blitt plassert hos udugelige fedre kun for at mor skal slippe unna barnevernet og så kommer barna tilbake til mor når barnevernet har henlagt saken. Når barnevernet har sjekket opp fedrene og alt er greit der så er det ikke noe problem. Problemet i den saken jeg refererer til var at mor anket til tingretten og da sto barmevernet og fedrene samlet. Barnevernet har også et ansvar for at søsken har kontakt, særlig det søsken som er i fosterhjem. Jeg kjenner begge fedrene og de er begge veldig glad for den hjelp og støtte barnevernet har gitt dem. Anonymous poster hash: 75565...b98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå