Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Har lest flere saker om barn som er tatt fra foreldrene og etterpå kun får samvær feks noen timer 4 ganger i året. Hva er tanken bak så lite samvær? Sliter med å forstå at dette kan være til barnas beste. Enten bør det vel være ofte nok samvær til at foreldre og barn kan få et forhold eller ikke ha samvær i det hele tatt. Med 4 treff i året må det jo bli som å møte en "fremmed" hver gang. Anonymous poster hash: bd69a...5f5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Tanken bak er at for mange barn kan samvær oppleves som traumatisk (selv om foreldrene mener noe annet) og at barnet skal slå seg til ro i en stabil base hos fosterforeldrene, men at foreldrene fortsatt skal få se barna sine. De som får såpass lite samvær er ofte i saker der tilbakeføring er svært lite sannsynlig. Anonymous poster hash: 32e92...8d7
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Foreldrene mine er fosterforeldre til et søskenpar. Ungene får se foreldrene sine en gang i måned fra fredag til søndag, og da bor foreldrene på et hotell eller overnatta hos venner. Ellers så kan dem også komme når ungene har bursdag og i høytider jul og påske, og her er det snakk om maks 3 dager og.Hvor mye samvær den enkelte får, er avhengig av graden hvor alvorlig en sak er det er snakk om. I dette tilfellet er det verken snakk om fysisk vold, stoff eller av alvorlig ting på bildet, noe mer ønsker jeg ikke å si Anonymous poster hash: 7e71f...def
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Det kan være som #2 sier, rett og slett for at foreldrene skal få se barna bitte litt. Og for at barna skal få ha en liten link til biologiske foreldre/familie. Dette er som #2 sier, i tilfeller hvor det er svært lite sannsynlig at barn skal tilbakeføres noensinne. Det kan være traumatisk nok å måtte treffe foreldre fire ganger i året, faktisk. I tilfellet jeg kjenner er det helt klart riktig at ikke foreldrene får mer samvær, men de ser det overhodet ikke slik selv. Derimot er det godt for annet nettverk, både for barnet, for søsken og for øvrig slekt at ikke barnet blir helt revet løs fra biologisk familie. Det er viktig med røtter, og den linken er viktig å ta vare på. Men et par timer fire ganger i året er mer enn nok... Det blir jo ikke som å møte en fremmed, det blir vel mer som å møte "grandtante Hilda", som du kjenner godt fra gammelt av men som du ikke ser så ofte.. Anonymous poster hash: 7ce70...d9b
Tipp topp Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Men vil ikke så lite samvær bare bli enda mer traumatisk for barna, når de så sjeldent skal treffe foreldrene de ikke lenger "kjenner". Må være veldig opprivende for barna de få gangene samværet er. For barna ville det vel vært bedre med ikke samvær i det hele tatt. Slikt samvær kan neppe være til barnas beste.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Kommer helt an på. Jeg ville ikke se mora mi før etter noen år. Da var det helt greit, hun kom i konfirmasjonen min og sånt. Vi fikk aldri noe forhold sånn egentlig, men jeg var heller ikke interessert i det da jeg mener barnevernet var alt for seine med å få oss ut av hjemmet. Vi burde blitt flyttet allerede når vi gikk i barnehagen. Anonymous poster hash: 1f7e1...111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå