Gå til innhold

Hvor lang skal en bunad være ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ny bunad som knapt er brukt siden konfirmasjon da den må syes til meg skikkelig :) så har jeg fått min farmora gamle gamle og der var det bare noen hemper jeg må flytte så er den topp å bruke nå i år:)

Den rekker meg ned på leggen men ikke helt ned på skoene for å si d sånn. Blir d dumt???

Anonymous poster hash: de1b1...4c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor jeg bor ser jeg at eldre bunader gjerne er kortere enn nye. Knekort er litt for kort, synes jeg personlig, men jeg ser enkelte går med det også. Det blir vel et spørsmål om smak og behag. Synes du selv det ser greit ut, er det det.

Skrevet

Det er litt forskjellig lengde etter type bunad. Jeg har vestoppland, og den går ned til noen cm over åklekulen.

Skrevet

Det er helt forskjellig fra bunad til bunad.

Skrevet

Det er en Nordfjord bunad :)

Skrevet

Her er det vanli at nye bunader går ned til anklene (Sunnmøre), men om man ser på gamle bilder var de gjerne ikke lenger enn midt på leggen. Jg arvet min, og den gikk an å legge ned, så jeg fikk den ned til moderne lengde. I tillegg er jeg en del kortere enn den jeg arvet fra.

Skrevet

Det varierar ikkje berre mellom bunader, men også med moten generelt. 12 cm over golvet sa farmor, sida då har nok bunadane blitt noko sidare.

Skrevet

En eldre Nordfjordbunad kan fint gå et lite stykke over ankelen, såvidt jeg vet! Det er kun de nye som er nærmere skoene. Gratulerer!

Skrevet

Da bruker jeg den m stolthet :):)

Skrevet

åmlibunaden går nesten til gulvet, setesdalsbunaden går til knærne. Så det varierer stort :)

Skrevet

Finest hvis den går ned til skoen, og litt lenger, men dette er vel smak og behag ;)

Anonymous poster hash: 4831d...4eb

Skrevet

Finest hvis den går ned til skoen, og litt lenger, men dette er vel smak og behag ;)

Det er ikke smak og behag som gjelder med bunad. Og subbende bakken er ikke for bunad- det må i tilfelle være en festdrakt... Ingen u

Anonymous poster hash: 91931...ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...