Gå til innhold

Min sønn viser ikke empati.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

han er snart fire år. Han er selv veldig følsom og gråter lett. Men om andre gråter viser han ingen interesse..... Hva kan dette være? Er det flere som har barn som ikke viser empati?

Anonymous poster hash: cb9c5...7dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det eksempelet var litt tynt.

Synes han det er fælt hvis dere foreldre blir lei dere? Forstår han at dyr får vondt hvis han drar dem i halen? Skjønner han at handlinger kan føre til at folk blir leie seg? 

Anonymous poster hash: 001ad...458
Skrevet

Empati er noe som delvis er medfødt, og delvis må læres. Jeg har fire barn, og de viser veldig ulik grad av empati. Ene barnet er så empatisk, og har alltid vært det, at det blir kommentert som spesielt og uvanlig. Et av de andre er helt på andre enden av skalaen nesten. Han har empati, men vi har måtte trene veldig mye på dette. Nå er han 9 år og må fortsatt veiledes innimellom. I utgangspunktet er det ikke bekymringsfullt at barn under 5 år ikke viser så mye empati, mange utvikler det ikke skikkelig før da, men jeg ville nå jobbet ekstra mye med det likevel.

Anonymous poster hash: c3c14...399
Skrevet

Ok. Takk for svar.... Jeg satt her og leste om asbergers syndrom - men tror nok ikke at han har det. Han er bare så ulik sin søster. Da hun var på hans alder var det ikke måte på hva hvordan hun kunne trøste andre, vise godhet for andre, dele med andre for å gjøre andre glade osv.

Sønnen min derimot overser at andre gråter. Viser ingen oppmerksomhet til den som gråter. Dette har de også kommentert i barnehagen, men jeg tenkte ikke noe spesielt over det der og da......

Han er ikke slem. Plager ikke dyr eller andre. Men om han ikke får det som han vil tar ha lett til tårene.Han kan dele på lekene sine så lenge han selv kan bestemme hva han kan låne bort.

Hvordan kan vi lære han om empati, tro? 

Skrevet

Ok. Takk for svar.... Jeg satt her og leste om asbergers syndrom - men tror nok ikke at han har det. Han er bare så ulik sin søster. Da hun var på hans alder var det ikke måte på hva hvordan hun kunne trøste andre, vise godhet for andre, dele med andre for å gjøre andre glade osv.

Sønnen min derimot overser at andre gråter. Viser ingen oppmerksomhet til den som gråter. Dette har de også kommentert i barnehagen, men jeg tenkte ikke noe spesielt over det der og da......

Han er ikke slem. Plager ikke dyr eller andre. Men om han ikke får det som han vil tar ha lett til tårene.Han kan dele på lekene sine så lenge han selv kan bestemme hva han kan låne bort.

Vi har gjort det i konkrete situasjoner. Dersom gutten vår slo noen, snakket vi om hvordan han hadde det dersom han ble slått av noen, f.eks: "Husker du da Per i bhg slo deg? Hvordan føltes det?" og så snakker vi litt om det, før vi har forklart at den han slår føler det på akkurat samme måte. På samme måte kan vi fokusere på at det er fint å dele med andre, få trøst om man er lei seg osv.

Skrevet

Det er nok fordi han bare er 4 år. Kan være empatisk fordi om man ikke trøster . Empati er noe som kommer gradvis sterkere med årene. Sålenge han ikke har lyst til å pine en katt eller noe så tror jeg ikke det så unormalt.

Anonymous poster hash: f4c61...7ac

Skrevet

Gutter har generelt sett mindre empati enn jenter.

Anonymous poster hash: c65b5...65b
Skrevet

Og det baserer du på hva?

Skrevet

Det er noe alle vet?

Skrevet

Det er noe alle vet?

Nei, ikke jeg. Jeg jobber som lærer og har blitt kjent med mange hundre ungdommer. Merker ikke noen forskjell på empatien til guttene og jente, men de viser det gjerne litt ulikt.

Skrevet

Det er noe alle vet?

Nei, ikke jeg. Jeg jobber som lærer og har blitt kjent med mange hundre ungdommer. Merker ikke noen forskjell på empatien til guttene og jente, men de viser det gjerne litt ulikt.

Tja.. Tror kanskje det er litt forskjell på gutter og jenter i ung alder.. Fra 1-5/6år.. Jeg har jobbet i bhg og det kan kanskje virke som om gutter må lære empati litt mere enn det jenter gjør. 

Eksempel. jente på 2år VS en gutt på 2år vi hadde en dukke som gråter og jeg husker at jentene ble veldig bekymret og ønsket å trøste dukken som gråt mens mange av guttene ikke brydde seg noe om det i det hele tatt.. 

Jeg vet ikke om det er sant at jenter har mere empati enn gutter i den alderen, men det kan kanskje tyde på at gutter trenger kanskje litt mere veiledning og bli mere lært hva empati er. 

Skrevet

Aspergers har ikke mangel på empati, men en annen måte å vise det på.

de er jo faktisk enige nå om at de ofte har MER empati.

Anonymous poster hash: 2ad7e...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...