Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Hva er det som avgjør om noe er en leddsetning? F.eks. Petter sa at de skulle gå på ski. Da er vel "at det skulle gå på ski" en leddsetning, og "Petter sa" det som står igjen. Er det fordi det finitte verbet står først i setningen? Jeg vet at jeg burde kunne dette i forhold til yrket mitt, men jeg klarer bare ikke å forstå det og finner ikke noen gode og tydelige forklaringer noen steder. Tør ikke spørre noen... Kanskje noen her kan forklare hva som gjør en leddsetning til en leddsetning på en enkel og grei måte? Anonymous poster hash: 20ff8...36d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 En enkel og grei måte blir en litt lang forklaring likevel, men sånn kjapt svart kan ikke en leddsetning stå alene fordi den da ikke gir noe mening. Den må leddes sammen med f.eks Petter sa for at det skal bety noe. Meget enkelt forklart altså, for det finnes flere typer leddsetninger. Anonymous poster hash: d6a0c...495
monalona Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 En enkel og grei måte blir en litt lang forklaring likevel, men sånn kjapt svart kan ikke en leddsetning stå alene fordi den da ikke gir noe mening. Den må leddes sammen med f.eks sa for at det skal bety noe. Meget enkelt forklart altså, for det finnes flere typer leddsetninger. Anonymous poster hash: d6a0c...495 En leddsetning innledes med en subjunksjon, med ordet 'som' som kan fungere både som subjunksjon og objekt eller subjekt samtidig, eller med et spørreord som fungerer som en subjunksjon. Er du i tvil, så sett inn 'ikke' i setningen. Hvis det er en helsetning kommer ikke etter verbalet, hvis det er en leddsetning kommer det før.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 En enkel og grei måte blir en litt lang forklaring likevel, men sånn kjapt svart kan ikke en leddsetning stå alene fordi den da ikke gir noe mening. Den må leddes sammen med f.eks Petter sa for at det skal bety noe. Meget enkelt forklart altså, for det finnes flere typer leddsetninger. Anonymous poster hash: d6a0c...495 Men hva med "Petter sa" da? Det gir jo heller ingen mening alene HI Anonymous poster hash: 20ff8...36d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 En enkel og grei måte blir en litt lang forklaring likevel, men sånn kjapt svart kan ikke en leddsetning stå alene fordi den da ikke gir noe mening. Den må leddes sammen med f.eks sa for at det skal bety noe. Meget enkelt forklart altså, for det finnes flere typer leddsetninger. Anonymous poster hash: d6a0c...495 En leddsetning innledes med en subjunksjon, med ordet 'som' som kan fungere både som subjunksjon og objekt eller subjekt samtidig, eller med et spørreord som fungerer som en subjunksjon. Er du i tvil, så sett inn 'ikke' i setningen. Hvis det er en helsetning kommer ikke etter verbalet, hvis det er en leddsetning kommer det før. Det var en fin regel, den skal jeg notere meg Men jeg vil fortsatt gjerne forstå dette skikkelig! HI Anonymous poster hash: 20ff8...36d
monalona Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 En enkel og grei måte blir en litt lang forklaring likevel, men sånn kjapt svart kan ikke en leddsetning stå alene fordi den da ikke gir noe mening. Den må leddes sammen med f.eks Petter sa for at det skal bety noe. Meget enkelt forklart altså, for det finnes flere typer leddsetninger.Anonymous poster hash: d6a0c...495 Men hva med "Petter sa" da? Det gir jo heller ingen mening alene HI Anonymous poster hash: 20ff8...36d Nei, det gjr ikke det. Derfor er ikke det en god regel. En helsetning som står som hovedsetning for en leddsetning gir ofte ikke mening i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå