Gå til innhold

Hvordan bli kurert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er over førti, og har mann og barn. Jobber fullt og er en oppegpende person. Men jeg har en hemmelighet som gjør at jeg har mye sinne og frustrasjon inni meg. Tåler ikke motgang og føler at ingen liker meg. Selvfølelsen er på bånn.

Jeg har en eldre bror som er tilbakestående. Da vi var små var vi ofte alene i små tidsperiode og da gjorde han seksuelle ting med meg. Jeg har problemer med å kalle det overgrep fordi han var ung, både i kropp og sinn , og fordi han er lettere tilbakestående. I ettertid har jeg hatt et anstrengt forhold til ham men nå har vi ingen kontakt. Våre foreldre fikk vite om dette da vi var voksne og jeg fikk mitt første barn. Da kom det frem i meg og det var vondt.

Nå er jeg likegyldig til min bror og det er selvsagt sårt både for meg og våre foreldre. Jeg føler at jeg på en måte bør bearbeide dette men vet ikke hvordan! Vil ikke gå til psykolog og dele dette med noen. Jeg kommer aldri til å dele dette med noen. Jeg vet at det ikke var min skyld men kan liksom ikke legge skylden på en som ikke helt visste konsekvensene av det han gjorde. Og foreldrene mine hadde jo ikke anelse. Hadde det vært en voksen person og grensene vært klarere hadde det vært enklere å takle, tror jeg.

Er det noen her med råd til meg?

Anonymous poster hash: ab5c8...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Når du ikke vil snakke med noen for å bearbeide dette så er det ikke så mange råd å gi

Anonymous poster hash: 45ea5...5bd
Skrevet

Det må da være flere måter å komme gjennom dette uten å måtte dele opplevelsene muntlig med noen???

Skrevet

Det må da være flere måter å komme gjennom dette uten å måtte dele opplevelsene muntlig med noen???

I så fall kan du fortelle meg hvordan. 

Går du til en psykolog ol., forteller opplevelsene dine, så kan de hjelpe deg med å se ting fra en annen vinkel, gi deg råd til hverdagen, til vonde perioder, og de kan hjelpe deg med å uttrykke følelsene dine muntlig, og dermed også kanskje få et annet syn på saken, som kan få deg lettere gjennom det. Derfor er det lurt å snakke med noen, og dele opplevelsene muntlig. 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4ccbc...6ad

Skrevet

Du kan google "kognitiv terapi". 

Hovedpoenget er at du må bli bevisst hvorfor du reagerer som du gjør. Noe av det er og at man etterhvert må si stopp. Tenke "det var da men nå er nå", hvem er du nå og hvem ønsker du å bli. Hvordan ønsker du å ha det? Hva må til for at du skal komme dit?

Du har opplevd overgrep, for det var det. Tipper det er elementer av både skam ("hvorfor fikk jeg ikke til å stoppe dette?"), og sårbarhet siden det tross alt var broren din som gjorde det (og sårt at foreldrene dine ikke så deg og dine vansker i barndommen)? 

Og ambivalens fordi det er naturlig å være sinna og hate overgriperen sin, men hvordan kan man hate et familiemedlem som i tillegg på mange måter ikke kan noe for det han gjorde?

Du har litt av en sorteringsjobb foran deg... Og prinsippelt kan du finne deg en terapeut og prate det i hjel (dvs få hjelp til å sortere), eller du kan jobbe med å si Stopp, det har skjedd, sånn er det, men nå skal det ikke prege meg mer, uten å nødvendigvis gå inn i hva som skjedde.

Du kan også google "automatiske negative tanker", og se om det passer deg. 

Mye av psykologien handler om å finne en terapimåte og en tankemåte som fungerer for akkurat deg!

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: bd5b5...0c4
Skrevet

Skjønner godt at du har det vondt og at det er vanskelig for deg å snakke med noen om det. Du har i alle fall ingen grunn til å føle skam. Du var et barn og du kunne ikke noe for det. Selv om du til og med skulle likt det han gjorde bør du ikke være skamfull. Du var bare et barn.

Håper du kan finne noen selvhjelpsbøker om emnet. Håper også at du kan fortelle en psykolog om det. Du behøver ikke være flau eller skamfull. Du var jo bare et barn.

Anonymous poster hash: 80034...560

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...