Gå til innhold

Noen som kan hjelpe? Strikking og hekling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å begynne på prosjekt hjemmelaget bunad.

Hvoran er det å HEKLE mønster? Finner liksom ingen heklede ting med skikkelig mønster, kun fargeskifte.. 

Strikke kan jeg ikke =(
Eller, jeg kan jo strikke, men kan absolutt ikke følge en oppskrift. Også er det jo så mye mer tungvint å strikke..

Problemet da jeg begynte å hekle, var jo at jeg lærte det på youtube. Det var enkelt og greit, men store problemer med å lese norske oppskrifter nå:P

De har jo ikke bunad eller mariusmønster i utlandet, så vanskelig å finne det på youtube. 

Noen som vet om en norsk side som enkelt lærer å strikke?
Det skal være en enkel kjole Ala dette: https://www.google.no/search?q=strikket+bunad&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ilAlU9DbCqKWyQPb0IHQAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=600#facrc=_&imgdii=_&imgrc=aoJK5dw4u3JGLM%253A%3BNJdY5k68_o_dQM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-WpvzvcOPIJA%252FUNDtXqvABFI%252FAAAAAAAAANI%252Fs9d6babQ5UE%252Fs500%252FIMG_1567.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tantemia.com%252F2012_12_01_archive.html%3B345%3B500

Bare andre farger. 
Ser jo ikke SÅÅÅÅ vanskelig ut ?
Hvor kan jeg lære enkelt!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hekle mønster blir ikke fint.

Garnstudio har mange oppskrifter og god strikkeskole med videoer.

Skrevet

Skjønte ikkeno av det =(

Jeg trenger sånn video som viser EN ting bli lage, så jeg bare kan følge videoen hele veien. buuuu

Skrevet

Har du googlet det? "hekle bunad"

kan være bloggere med egne videoer og instruksjoner.

Finnes det kurs i nærheten av deg eller noen du kjenner som kan hjelpe deg igang??

Anonymous poster hash: 6d94c...cdd

Skrevet

Se om du finner husmorlag eller sanitetsforening der du bor. Hør om en av fruene der kan lære deg å strikke. :)

Skrevet

Se om du finner husmorlag eller sanitetsforening der du bor. Hør om en av fruene der kan lære deg å strikke. :)

Vet at de har kurs på butikken der jeg handler garn.. Hmm. 

Skrevet

Har du googlet det? "hekle bunad"

kan være bloggere med egne videoer og instruksjoner.

Finnes det kurs i nærheten av deg eller noen du kjenner som kan hjelpe deg igang??

Har googlet meg grønn :D Er så mange fine, men de er strikket, og det kan jeg ikke.. Jeg kan nok strikke et skjørt liksom, men ikke stropper, mønster, osv =/  Kanskje jeg bare skal totalt egenkomponere en kjole som er litt bunadsinspirert. Man vel kompinere hekl og strikk også?=D Har jo et par mnd på meg. Hehe

Skrevet

Jeg begynte å lære å strikke helt enkelt forrige helg. Tenkte at alt var håpløst utover det å strikke rillestrikk. Nå har jeg lest mye på nett, kikket på mange videoer iløpet av uka og jeg begynner å gradvis å forstå. Tror faktisk jeg skal klare å strikke mønster etterhvert. Men må strikke noe enkelt de første gangene mens man tolker oppskriften. Uten å strikke vil oppskrifter virke håpløse. Her er det learning by doing som hjelper. Andre gang vil man skjønne en oppskrift bedre og gradvis baller det på seg. Er garantert en venn eller kollega som kan hjelpe deg hvis du plages. Så kan du jo hekle litt innimellom.

Skrevet

Skjønte ikkeno av det =(

Jeg trenger sånn video som viser EN ting bli lage, så jeg bare kan følge videoen hele veien. buuuu

du må lære å krype før du kan gå ;-) lær deg de forskjellige teknikkene først, så blir det enkelt å følge en oppskrift. En kjole ser kanskje enkelt ut, men det skal økes og taes inn, sikkert noen knappehull, halslinning.... lær deg å strikke rett, vrang, rille, øke, ta inn og å gjemme masker på tråd/nål så har du ett godt grunnlag.

eventuelt har jeg erfart at på eldrehjem sitter der mange flinke strikkedamer med lite å gjøre og som synes det er kjempegøy når noen vil lære :-)

Skrevet

Enig med hun over: lær de grunnleggende tingene. Strikk bare små lapper for å få inn teknikkene. Strikkeskolen.no er fin. Gå igjennom punkt for punkt. De har noen videoer også.

Etterhvert vil du faktisk da også skjønne oppskriftene bedre. Jeg lover! Som sagt, var helt blank selv for en uke siden. Ikke alt du vil skjønne, men begynn også spør du deg til råds på det du ikke skjønner.

Skrevet

Enig med hun over: lær de grunnleggende tingene. Strikk bare små lapper for å få inn teknikkene. Strikkeskolen.no er fin. Gå igjennom punkt for punkt. De har noen videoer også.

Etterhvert vil du faktisk da også skjønne oppskriftene bedre. Jeg lover! Som sagt, var helt blank selv for en uke siden. Ikke alt du vil skjønne, men begynn også spør du deg til råds på det du ikke skjønner.

Kan strikke de vanlige greiene. Kan legge opp, kan felle, osv. Strikket luer med mønster da jeg var liten, så er ikke HELT blind. 

hehe. Men ja, jeg får øve.  Men må kjøpe tynnere strikkepinner også.. Begynte å hekle da. Så får jeg heller strikke skjørtet på kjolen. Blir en meget egenkomponert kjole i alle fal:D:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...