Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #1 Skrevet 15. mars 2014 Jeg får flashbacks til episoder som har vært vanskelige. Voldtekt i mørk bakgatene, voldtatt av en bekjent og misbruk sv samboer. Han låste meg inne, voldtok meg, holdt meg våken, overvåket meg, trusler, ...osv I perioder er det ofte, men jeg har også lange stille perioder. Ord, setninger, lukt, mattyper, toneleie på stemmer- alt kan utløse flashbacksene. Forsvinner det noen gang? Vil det bli borte? Det er 10 år siden jeg kom meg ut av dette. 8 år siden jeg klarte å leve ordentlig igjen.. Anonymous poster hash: 80bd9...8c0
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #2 Skrevet 15. mars 2014 Kjære deg. Det høres ut som du har utviklet en mild form for PTSD. Har du fått profesjonell hjelp for dette? Føler du at du har fått bearbeidet det? Anonymous poster hash: 4c1ed...e3a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #3 Skrevet 15. mars 2014 Kjære deg. Det høres ut som du har utviklet en mild form for PTSD. Har du fått profesjonell hjelp for dette? Føler du at du har fått bearbeidet det? Anonymous poster hash: 4c1ed...e3a Nei. Det har aldri blitt bearbeidet, og jeg er for frisk til å få profesjonell hjelp. Jeg er 3 barnsmor og i full lærerjobb, aldr sykemeldt. Sliter av og til med å få sove.. Men flashbacksene kommer i hovedsak på dagtid. Jeg blir litt satt ut, sliten og sliter med å få det på avstand et par dager. Da jeg kom meg bort fra livet med misbruk var jeg mor til et barn på 4 mndr. Når barnet fylte 2 bestemte jeg meg bare for å la fortid være fortid og ikke la det styre meg. Det ble gradvis bedre. Jobb, hjem og unger holder meg opptatt.. Men i perioder er det som nevnt, vanskelig. Så nettopp noe på TV som trigget et minne.. Jeg vil så fjerne ikke la dette styre meg.. Anonymous poster hash: 80bd9...8c0
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #4 Skrevet 15. mars 2014 Kjære deg. Det høres ut som du har utviklet en mild form for PTSD. Har du fått profesjonell hjelp for dette? Føler du at du har fått bearbeidet det? Anonymous poster hash: 4c1ed...e3a Nei. Det har aldri blitt bearbeidet, og jeg er for frisk til å få profesjonell hjelp. Jeg er 3 barnsmor og i full lærerjobb, aldr sykemeldt. Sliter av og til med å få sove.. Men flashbacksene kommer i hovedsak på dagtid. Jeg blir litt satt ut, sliten og sliter med å få det på avstand et par dager. Da jeg kom meg bort fra livet med misbruk var jeg mor til et barn på 4 mndr. Når barnet fylte 2 bestemte jeg meg bare for å la fortid være fortid og ikke la det styre meg. Det ble gradvis bedre. Jobb, hjem og unger holder meg opptatt.. Men i perioder er det som nevnt, vanskelig. Så nettopp noe på TV som trigget et minne.. Jeg vil så fjerne ikke la dette styre meg.. Anonymous poster hash: 80bd9...8c0 Så flott at du er sterk. Men det kan også være farlig. Spesielt når du ikke har fått sjansen til å jobbe deg gjennom opplevelsene. Jeg er ikke helsepersonell eller ekspert på dette området men mental helse skal man ta på alvor. Du har ingen garanti for at du ikke en dag plutselig våkner opp og får alt veltende over deg igjen. Det har skjedd mange sterke, voksne 'supermennesker'. Lytt til deg selv og ta deg på alvor. Begynn i det små, terapi trenger ikke ta over livet ditt. Alle er forskjellige, kanskje er en halvtime i mnd nok.Men kontakt en terapeut, eventuelt gå gjennom fastlegen. Hvis ikke så kan en god venn være god å betro seg til. Klem. Anonymous poster hash: 4c1ed...e3a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #5 Skrevet 15. mars 2014 Du har ganske sikkert PTSD - og det forsvinner ikke bare selv om man bestemmer seg for det. Skaff deg hjelp og oppsøk lege og fortell hva som har skjedd. Hilsen en kollega. Anonymous poster hash: 23356...81a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #6 Skrevet 15. mars 2014 Jeg har flashbacks fra da jeg var 3-4 år og ble utsatt for overgrep av onkelen min.. Slike ting setter seg i en, men det blir lettere å leve med etterhvert.. Anonymous poster hash: 95292...578
E.E.E. Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Du trenger ikke være syk for å få hjelp. Du har opplevd noe traumatisk og du skyver det unna ved å holde deg opptatt med jobb, hjem og unger. Det er en måte å overleve på, det er helt greit. Men det finnes en bedre måte å leve på. Som du sier, så har du det jo ikke helt bra. Det finnes mange muligheter. Selv ble jeg utredet ved DPS. (Fordi jeg ventet alt for lenge med å få hjelp.) Jeg fikk diagnosen PSTD, angst og mild depresjon. Gikk til behandling en liten stund der og ble lagt inn på psykiatrisk avdeling i 8 uker. Så var jeg lissom ferdig der og sto brått "alene" og naken i en altfor stor verden. Dem hadde egentlig bare revet noen murer og blottlagt mine hemmeligheter. Da søkte jeg selv behandling hos en psykiater med hovedfelt i kognitiv terapi og så søkte jeg behandling hos en fysioterapeut som driver med psykosomatisk fysioterapi. Jeg har gått hos psykiateren i 2 1/2 år og fysioterapeuten har jeg bare vært hos tre ganger. (Der var det laaang kø.) Om flashbackene forsvinner aner jeg ikke. Men de kan bli lettere å leve med. Uansett vil jeg bare gi deg en klem og en oppfordring om å skaffe deg hjelp. Før ting setter seg mer fast i kroppen enn det må. Det heter at det er aldri for sent. Men jeg blir livredd når jeg tenker på hvor nær "for sent" jeg var. Og det uten at jeg merket det. Annet enn at jeg hadde flashbacks, litt trøbbel med å sove og en del somatiske plager. Skaff det hjelp og få muligheten til ett bedre liv. Du har ikke noe å tape.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 Ja du kan få hjelp til dette! Kontakt en nlp coach. De klarer ting en vanlig psykolog ikke er i stand til! Anbefales på det sterkeste! Google nlp for mer info! Lykke til videre, håper du får den hjelpen du trenger og at ting blir bedre for deg! Anonymous poster hash: 448db...81a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 Jeg ble misbrukt da jeg ifra 12 år til litt oppi tenårene. Det verste for meg er at jeg har fortrengt mye, men det kan plutselig komme et minne som er "glemt". Det har gått 11 år, og de "flashbackene" kommer av og til, det har ikke gitt seg. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg er for reflektert til å få hjelp. Jeg har full skole, og fungerer veldig bra. Men hvis du har mulighet, kanskje du kan gå til en privat psykolog? Anonymous poster hash: f92b0...d61
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 Nei de går ikke bort! Ingen super terapeut i verden kan slette fortiden din! Ett slag i huet vil muligens gjøre mer nytte der.... Jeg er misbrukt fra 8-12 års alder, jeg har ingen tro på å dra opp detaljer og kanskje huske enda mer, men jeg har i mange år holdt meg opptatt fra å tenke for mye med mange jern i ilden og nå går ikke det mer. Fordi jeg ikke har videre kontakt mellom hode og kropp har jeg blitt en mester i å ignorere smerter og kroppslige signaler. Jeg holder det gående 24/7, selv som syk. 3 keisersnitt har jeg hatt og jeg har reist hjem dagen etter, tatt lite smertestillende osv. Jeg tror ikke det betyr jeg har en reell høyere smerteterskel, jeg er bare vant til å ignorere kroppen og det fungerer på ett vis Uansett har det gått slik i snart 40 år, helt til svineinfulensaen tok knekken på meg og jeg fordi jeg igjen presset meg igjennom denne sykdommen med full aktivitetsplan utviklet me. Nå sier sikkert bedreviterne her at det er overgrepene som har gitt meg me. Jeg tror ikke det og jeg har støtte sv spesialistene på min påstand! Men det du må passe på hi er at kroppen din antagelig trenger langt mer hvile enn du tror og denne bør du snarest ta på alvor. Sett inn hvile i timeplanen din. Ta et karbad, badstue, meditasjon etc hver eneste dag så kroppen får ro og hvile. Forsøk å ikke ende opp som meg Anonymous poster hash: a8ed4...7bc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #11 Skrevet 16. mars 2014 Takk for mange flotte svar. Jeg tror jeg tidvis er deprimert. Det er perioder der det er nesten uoverkommelig å holde tempoet oppe og er utrolig sliten sliten. De stille kveldene er verst, etter ungene har lagt seg, huset ryddet og mannen sitter ved dataen. Stille tid er ikke bra. Jeg skal undersøke noe av det som har blitt nevnt. Takk igjen Hi Anonymous poster hash: 80bd9...8c0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #12 Skrevet 16. mars 2014 jeg er midt oppi det nå. fra overgrep som liten. fikk de aller frst som 19 åring.. det roet seg noen år siden jeg selvskadet, knasket piller, etc.. nå som voksne og mor og roen har senket seg i huset har det kommet tilbake for fullt og jeg sliter med ptsd. går i terapi, til fysio og gruppe for de med samme diagnose. i ptsd er det ikke selve hendelsen som nødvendigvis må opp og i lyset. snakk med legen og få tak i noen som har greie på akkurat det her. jeg er veldig fornøyd med dps - spes avd. for gruppeterapi. lykke til og klem til deg Anonymous poster hash: e04de...ee5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #13 Skrevet 16. mars 2014 Jeg har blitt grovt seksuelt misbrukt fra jeg var 3 år. Hadde jevnlig flashbacks, men ikke så ofte. Jeg var og den som bare kjørte på, var sterk. Så fikk jeg kyssesyken, så utviklet det seg til ME, jeg hadde det i 8 år. Jeg ble frisk etter 1 år med behandling, da behandling av alt som hadde skjedd i barndommen min. Da alt kom på plass. Spesialistene hadde sagt jeg aldri kom til å bli frisk. Men det året var veldig tøft, jeg havna på bunn, men tenkte at det er bare en vei opp nå. Kom meg opp, og er nå frisk og har det mye bedre. Har ikke flashbacks lenger. Jeg gikk til alternativ behandling, samtaler, sjelevandring og en regresjon. Tror at å bare gå gjennom livet å stenga av for alt det fæle, går bare ikke. Da går man på en smell en dag. Og man lever ikke livet fullt ut. Anonymous poster hash: f9c33...20a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #14 Skrevet 16. mars 2014 Jeg har blitt grovt seksuelt misbrukt fra jeg var 3 år. Hadde jevnlig flashbacks, men ikke så ofte. Jeg var og den som bare kjørte på, var sterk. Så fikk jeg kyssesyken, så utviklet det seg til ME, jeg hadde det i 8 år. Jeg ble frisk etter 1 år med behandling, da behandling av alt som hadde skjedd i barndommen min. Da alt kom på plass. Spesialistene hadde sagt jeg aldri kom til å bli frisk. Men det året var veldig tøft, jeg havna på bunn, men tenkte at det er bare en vei opp nå. Kom meg opp, og er nå frisk og har det mye bedre. Har ikke flashbacks lenger. Jeg gikk til alternativ behandling, samtaler, sjelevandring og en regresjon. Tror at å bare gå gjennom livet å stenga av for alt det fæle, går bare ikke. Da går man på en smell en dag. Og man lever ikke livet fullt ut. Anonymous poster hash: f9c33...20a Frisk av me... Forsvant øresus feks også da? Anonymous poster hash: a8ed4...7bc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #15 Skrevet 16. mars 2014 Jeg har blitt grovt seksuelt misbrukt fra jeg var 3 år. Hadde jevnlig flashbacks, men ikke så ofte. Jeg var og den som bare kjørte på, var sterk. Så fikk jeg kyssesyken, så utviklet det seg til ME, jeg hadde det i 8 år. Jeg ble frisk etter 1 år med behandling, da behandling av alt som hadde skjedd i barndommen min. Da alt kom på plass. Spesialistene hadde sagt jeg aldri kom til å bli frisk. Men det året var veldig tøft, jeg havna på bunn, men tenkte at det er bare en vei opp nå. Kom meg opp, og er nå frisk og har det mye bedre. Har ikke flashbacks lenger. Jeg gikk til alternativ behandling, samtaler, sjelevandring og en regresjon. Tror at å bare gå gjennom livet å stenga av for alt det fæle, går bare ikke. Da går man på en smell en dag. Og man lever ikke livet fullt ut. Anonymous poster hash: f9c33...20a Frisk av me... Forsvant øresus feks også da? Anonymous poster hash: a8ed4...7bc Jeg ble helt frisk av ME ja. Men nå er det ikke sikkert det var ME jeg hadde. Selv om jeg var syk i mange år, og utredet i mange år og. For er mange med den diagnosen som feiler noe annet, de ikke klarer å finne ut av. Øresus var jeg ikke sterkt plaget av, det kom bare i de dårligste periodene. Så det er da selvfølgelig ikke noe jeg er plaget av i dag. Anonymous poster hash: f9c33...20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå